همه چیز در مورد دیجیتال مارکتینگ :

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (digital marketing) :

در مورد دیجیتال مارکتینگ تعاریف متعددی بیان شده است اما در یک نگاهی کلی می توانیم بگوییم که به هر گونه تلاش و فعالیتی که در زمینه بازاریابی در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی در زمینه های تبلیغات ، فروش ، نظرسنجی ، بررسی رفتار مشتریان ، بازار و رقبا و یا معرفی محصولات و خدمات انجام پذیرد دیجیتال مارکتینگ اطلاق می شود .

امروزه به دلیل پیشرفت هایی که در زمینه های متعدد کاری توسط بستر اینترنتی فراهم شده است صاحبین مشاغل در صدد هستند که با استفاده از ابزارهای ارتباطی متعدد همچون وب سایت ها ، ایمیل ، موبایل و شبکه های اجتماعی بتوانند اولاً نیاز مشتریان و واکنش رقبا را بررسی نمایند و سپس با در نظر گرفتن فعل و انفعالاتی که در بازار حاکم است نسبت به انجام تبلیغات در زمان ، مکان و بستر مناسب اقدام  نمایند تا بتوانند از نتیجه تبلیغاتی که در بسترهای متعدد پیاده سازی کرده اند بهترین و بهینه ترین بازخورد را دریافت کنند .

بسترهای تبلیغات در دنیای کار و تجارت بسیار زیاد است . پیش از مطرح شدن وب و شبکه های اجتماعی به طور گسترده ، صاحبین مشاغل در زمینه هایی همچون طراحی بیلبورد ، تابلوسازی ، تبلیغات چاپی همچون چاپ بنر ، چاپ تراکت ، فلکسی ، بروشور و دیگر موارد تبلیغات خود را پیاده سازی می کردند اما امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده است و اکثر مشتریان ابزارها و وسایل مورد نیاز خود را از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی تهیه می کنند بنابراین صاحبین مشاغل برای اینکه در دنیای کسب و کار موفق عمل کنند لازم است علاوه بر بستر حضوری و چاپی در زمینه های دنیای مجازی و وب نیز فعالیت نمایند تا نتیجه بهتری را برای خود به ارمغان بیاورند .

راه اندازی وب سایت و پرتال :

برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی و استفاده از روش های دیجیتال مارکتینگ قبل از هر کاری نیاز به یک سایت مناسب و یا پرتال داریم . منظور از سایت مناسب سایتی است که پرمحتوا باشد و بتواند با کاربران تعامل برقرار نماید و به کارابران امکان دهد تا بتوانند به صورت آنلاین با کارشناسان گفت و گو نمایند ، نظرات کاربران دیگر را بررسی کنند ، ویدیو تماشا کنند ، محصولات را مورد بررسی قرار دهند و مشخصات فنی هر یک را آنالیز کنند ، سفارش دهند و سفارش خود را دنبال نمایند و از همه مهمتر بتوانند به شما اعتماد لازم را پیدا کنند پس برای راه اندازی یک وب سایت ابتدا اهداف خود را تعیین نمایید و متناسب با آن اهداف مطالب ، ویدیوها ، عکس ها ، اطلاعات و امکانات لازم را در وب سایت خود درج کنید و راه های ارتباطی مشتریان را شامل ایمیل ، آدرس ، شماره تماس ، نقشه و دیگر موارد بسته به نیازتان را در سایت خود پیاده سازی کنید و از یک سرور مناسب بهره ببرید .

چرا بازاریابی دیجیتالی ؟

در هر بستری که مشتریان بیشتر در آنجا حضور دارند می توان تبلیغات موفق تری را به نمایش گذاشت . نسل امروز نسل دیجیتال است و همه افراد بیشتر اوقات فراغت خود را در اینترنت و یا دنیای مجازی بسر می برند و یقیناً بهترین جا برای تبلیغات جایی است مشتری در آن حضور فعال داشته باشد و دیجیتال مارکتینگ کلیه بسترهای دیجیتال اعم از موبایل ، سایت ، وب ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل و همه و همه را در بر دارد و شامل می شود .

اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ :

برای روشن شدن میزان اهمیت دیجیتال مارکتینگ در زندگی روزمره انسان ها چند سوال را مطرح می کنیم :

در طول شبانه روز چه مدت از زمان خود را در گوشی ها به صورت آنلاین سپری می کنید ؟

چه مدتی را به تماشای تلویزیون ، گوش کردن رادیو ، مطالعه کتاب و خواندن روزنامه و مجله صرف می کنید ؟

آیا هنگام تماشای تلویزیون ، زمان پخش آگهی های تبلیغاتی به تلویزیون نگاه می کنید یا مشغول کار دیگر و یا فعالیت در گوشی هستید ؟

تا چه اندازه وب گردی می کنید ؟

آیا هنگام نیاز به کالا یا خدمات ابتدا به مغازه یا فروشگاه می روید و یا در اینترنت و شبکه اجتماعی به دنبال ابزارهای مورد نیاز خود هستید ؟

طبق آمارهای حاصل شده از تحقیقات ، این نتیجه حاصل شده است که افراد نسبت به گذشته ، زمان بیشتری را به صورت آنلاین در سایت ها و شبکه های اجتماعی صرف می کنند تا در رسانه های اجتماعی همچون رادیو ، تلویزیون و یا مطالعه کتاب ، روزنامه و مجله .

دیگر روش های تبلیغاتی همچون طراحی بیلبورد و یا تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی و یا اجاره تلویزیون شهری مستلزم صرف هزینه های بالاتری هستند که برای کسب و کارهای کوچک و خرد چندان با صرفه نیست اما با معرفی کالاها و خدمات به صورت آنلاین می توانید هر بیننده ای را به یک مشتری خاص تبدیل نمایید .

قابلیت های حضور در دنیای دیجیتال :

1) شناخت مشتریان و هدفمندی :

هدف اصلی از بازاریابی ، کسب مشتری بیشتر است و این میسر نیست مگر با شناخت دقیق مشتریان و نیاز آنها ، شناخت مشتریان بر اساس سن ، جنسیت ، الگوی مصرف ، سطح بودجه و درآمد و موارد دیگر انجام می شود و مهمترین هدف بازاریابی و روش های تبلیغاتی دسترسی به مشتریان بیشتر است و هزینه ها بر اساس تعداد مشتریان سنجیده می شود نه تناسبی که باجامعه ، محصول یا خدمت دارند .

2) آگاهی از محل جغرافیایی :

موقعیت جغرافیایی که کسب و کار شما در آنجا گنجانده شده است بسیار مورد توجه می باشد . برای مثال کسب و کارهای کوچک و محلی که منحصر به یک مغازه است نیاز به تبلیغات آنچنانی ندارد و فقط می توان از طریق سفارش یک تابلو مغازه زیبا و شیک همچون تابلو چلنیوم ، تابلو استیل ، تابلو وکیوم و یا تابلو ترموود مشتری مناسبی جذب کرد و علاوه بر تابلو مغازه می توان از روش هایی همچون استند تبلیغاتی ، نصب لمپوست بنر ، نصب استرابورد تبلیغاتی ، تابلو ال ای دی ثابت و یا تابلو روان و تابلو گردان در حومه ، اقدام به معرفی نوع کسب و کار در محل و اطراف آن نمود . برای معرفی کسب و کارهای خرد هم می توانید در شبکه های اجتماعی با ایجاد کانال محصولات خود را معرفی نمایید اما برای کسب و کارهای بزرگ که در سراسر یک کشور شعبه دارند می بایست از روش های متعدد تبلیغاتی که در بر دارنده دیجیتال مارکتینگ است استفاده نمود تا بتوان در سطح وسیعی مشتریانی بدست آورد .

3) تحلیل ، آنالیز و بهینه سازی :

مزیتی که استفاده از روش های متعدد دیجیتال مارکتینگ در بر دارد این است که سبب می شود صاحبین مشاغل بتوانند با ابزارها و شاخص های تحلیلی که در دست دارند همه نتایج حاصل از تبلیغات را همچون میزان درگیری مشتریان با تبلیغات ، اهمیت مشتریان به تبلیغات ، تاثیر میزان تخفیفات در عملکرد فروش ، علت کاهش فروش ، دلایل افزایش فروش و کلیه عوامل دیگر مورد بررسی قرار دهند . به عبارتی دیگر با استفاده از دیجیتال مارکتینگ مدیران فروش قادرند از لحظه تبلیغ تا لحظه خرید و وفاداری مشتریان را اندازه گیری نمایند و برای بهینه سازی بیشتر نقاط قوت برند و موقعیت خود تلاش نمایند و بتوانند نقاط ضعف را شناسایی نموده و آنها را تقویت کنند .

4) اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه :

بازاریابی به شیوه های سنتی قادر به اندازه گیری میزان موفقیت کمپین نیست اما با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توانید میزان اثر بخشی و موفقیت کمپین را اندازه گیری نمایید و فقط برای تحقق هدفتان هزینه بپردازید . در واقع شبکه های تبلیغات دیجیتال ، هدف شما از بازاریابی را تعیین نموده و براساس تحقق هدف تعیین شده از شما بودجه دریافت می نمایند .

پیش نیازهای لازم برای اجرای دیجیتال مارکتینگ :

داشتن یک سایت یا پرتال

ارائه محتوایی که کاربر به دنبال آن است و او را به سایت شما وصل می کند .

فعالیت مستمر و مفید در شبکه های اجتماعی

کتاب ها ، اینفوگرافی ها و ویدیوهای مرتبط با نحوه خدمات رسانی و کالاها

بروشور و کاتالوگ آنلاین

اینفوگرافی

معرفی و برندینگ

ابزارهای ارتباط الکترونیک

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ :

دیجیتال مارکتینگ شیوه های متعددی را شامل می شود که عبارتند از :

1) بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی بر مبنای موتوررهای جستجوگر (Search Engine Marketing):

روش های تبلیغاتی که بازاریابی دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد همگی در بستر اینترنت و موبایل پیاده سازی می شود و عده زیادی دیجیتال مارکتینگ را با نام بازاریابی اینتریتی یا اینترنت مارکتینگ می شناسند زیرا بازاریابی اینترنتی هم در بستر وب انجام می پذیرد یعنی یک کسب و کار اینترنتی .  برای استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ در بستر وب در ابتدای کار نیاز است که یک وب سایت داشته باشید تا بتوانید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید و برای بدست آوردن مشتری و کسب درآمد از روش های دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید . دیده شدن یک کسب و کار اینترنتی در بستر وب توسط موتورهای جستجوگر نیاز به یک طراحی سایت زیبا ، پرمحتوا ، مناسب با حیطه کاری و استفاده از ترفندهای سئو دارد .

2) بازاریابی محتوا :

گفتیم سایت پر محتوا ، ارائه محتوای مناسب در بستر وب یکی از ضروریات در دنیای بازاریابی دیجیتال است . محتوای مناسب یعنی چیزی که کاربر به دنبال آن است . زمانی که می خواهید محصولی را به فروش برسانید می بایست یک محتوای به روز و مناسبی در وب سایت خود درج کنید تا زمانی که کاربر به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با آن محتوا می گردد محتوای شما بتواند در رتبه های بالای گوگل برای کاربر نمایش داده شود . امروزه رقابت در تولید محتوای هدفمند افزایش یافته است و می بایست برای آن برنامه ریزی صحیحی داشته باشید تا بتوانید بین کاربر و وب سایت خود تعامل قوی ایجاد کنید و کالاها یا خدمات خود را آن طور که مدنظرتان است به فروش برسانید .

3) بهینه سازی سایت برای موتوهای جستجوگر یعنی سئو :

سئو به فعالیت هایی اطلاق می شود که توسط آن می توانید یک وضعیت بهینه برای وب سایت خود ایجاد کنید تا وب سایت شما در ابتدا توسط موتورهای جستجوگر درک شوند و سپس موتورهای جستجو وب سایت شما را در بالاترین نتایج خود به کاربر نمایش دهند . در واقع زمانی که یک سایت طراحی می شود هر چند هم که زیبا و شیک طراحی شده باشد و برنامه نویسی قوی داشته باشد بدون اعمال ترفندهای سئو که به دو بخش سئو داخلی که شامل بخش های متعدد سایت نظیر عکسها ، محتوا و ارتباط و لینکهای داخلی سایت می شود و سئو خارجی که شامل وبلاگ ها ، کامنت ها ، پستها ، ریپورتاژ های تبلیغاتی ، سایت سازها و عوامل متعدد دیگری است ، امکان پذیر نیست .

4) بازاریابی شبکه های اجتماعی :

با ورود شبکه های اجتماعی تقریبا افراد نیمی از اوقات بیکاری خود را در این بستر به سر می برند و به دلیل حضور مداوم و مستمر مشتریان در شبکه های اجتماعی می توان ارتباط موثری با آنها برقرار کرد و اطلاعات مفید مرتبط با محصولات و یا خدمات ارائه نمود و با مشتریان تبادل اطلاعات کرد و نظرها ، پیشنهادات و انتقادات آنها را شنید و نقاط ضعف تجارت خود را برطرف نمود و در تقویت نقاط قوت کوشید . با استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی افراد به راحتی می توانند نظرات و دیدگاه های خود را در ارتباط با کالاها و یا خدمات شما بیان نمایند .

5) بازاریابی درون گر یا جاذبه ای (Inbound Marketing) :

بازاریابی درونگرا به طور غیرمستقیم و نامحسوس تلاش دارد تا با استفاده از ارتباطات مفید و تولید و توزیع محتوای ارزشمند ، اعتماد مشتریان را جلب نموده و مشتریان فعلی را به یک مشتری دائم و وفادار تبدیل نماید . دیجیتال مارکتینگ بین تاکتیک های بازاریابی کششی یا Pull و فشاری یا Push و به عبارت امروزی روش های درون گرا یا Introverted و برونگرا Extraverted تفاوتی در نظر نمی گیرد اما بازاریابی ربایشی یا درونگرا از کلیه دارایی های دیجیتال مارکتینگ استفاده می کند تا بتواند کاربران را جذب نموده و تبدیل به یک مخاطب و مشتری وفادار نماید .

6) بازاریابی برون گرا (Extraverted Marketing) :

بازاریابی برون گرا نقطه مقابل بازاریابی درون گراست و ماهیت تبلیغاتی آن آشکار است و از شیوه های متعدد تبلیغات آنلاین مثل درج بنر در سایت ، کامنت های تبلیغاتی ، ریپورتاژها و دیگر روش ها بهره می برد .

7) تبلیغات کلیکی PPC :

یکی از پرکاربردترین روش ها در دیجیتال مارکتینگ است . شیوه کار در این روش به این صورت است که متقاضیان تبلیغات کلیکی ، به ازای هر کلیک مخاطب هزینه پرداخت می کنند در واقع این هزینه در ابتدا دریافت می شود و به مخاطب اعتبار داده می شود و پس از هر کلیک از اعتبار آن کاسته می شود تا به طور کلی اعتبار تمام شود . کسانی که می خواهند از این روش بهره ببرند ابتدا بر اساس کلیک بر روی کلمات کلیدی که می خواهند قیمت گذاری می کنند و گوگل پیشنهاد را بررسی می نماید و در صورت تایید به افراد اعتبار می دهد که صفحه مدنظر در نتایج اولیه گوگل با یک علامت خاص نمایش داده شود و در صورت کلیک کاربران از اعتبار آن کاسته می شود .

8) بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing):

زمانی که یک سایت طراحی می شود حالت بهینه آن این است که سایت برای هر دستگاهی که قابلیت نمایش دارد همچون موبایل ، لپ تاپ ، کامپیوتر و تبلت قابلیت پخش داشته باشد و محتوای سایت به هم نریزد . امروزه افراد بیشتر از هر وسیله دیگر با استفاده از موبایل وب گردی می کنند پس سایت خود را برای کاربران موبایلی بهینه سازی کنید تا توسط مشتریان بیشتری دیده شوید .

9) اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار (Influencer Marketing)  :

اینفلوئنسر یعنی استفاده از نام و چهره افراد مشهور و محبوب جامعه همچون بازیگران ، ورزشکاران ، سیاست مداران ، کمدین ها ، موزیسین ها و ... افرادی که در حوزه کاری شما تاثیر گذار هستند و به شهرت رسیده اند و می توانند بر روی افراد تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند . در حال حاضر از این روش بیشتر برای معرفی محصولات یا خدمات استفاده می شود .

10) بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)  :

بازاریابی ایمیلی یکی از پرکاربردترین نوع بازاریابی است که توسط آن می توانید برای مشتریان وفادار خود اطلاع رسانی های مرتبط با برند تجاری خود را ارسال نمایید و با آنها مراوده داشته باشید . سایت ها معمولاً هنگام ورود کاربران از آنها ایمیلی دریافت می کنند که در صورتی کاربر سایت را ترک کند باز هم می توان با کاربر ارتباط برقرار نمود و با ارسال ایمیل های مرتبط با علایق و سلیقه مشتری و معرفی خدمات بالقوه ، کاربر را تشویق به استفاده از محصولات و خدمات نمود . نکته ای که در بازاریابی ایمیلی حائز اهمیت است این می باشد که نباید ایمیل های هرز و مزاحم برای کاربران به طور مکرر ارسال نمود بلکه ایمیل ها میبایست در بازه های زمانی مشخص و به صورت هدفمند برای کاربران ارسال شود تا بازخورد مناسبی داشته باشد .

11) بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی :

بازاریابی چریکی یعنی طرح ایده های خلاقانه و نو به گونه ای که بتواند مشتریان را شگفت زده نماید . بازاریابی چریکی سعی در کاهش هزینه ها و افزایش جذابیت تبلیغات دارد و می خواهد یک ابتکاری را به نمایش بگذارد که کاملا جدید است و توسط هیچ رقیبی تکرار نشده است . با استفاده از این روش بدلیل شگفتی مخاطبان پیام تبلیغاتی به صورت تاثیرگذار در ذهن بیننده برای مدت زمان طولانی حک می شود . هدفی که بازاریابی چریکی به دنبال آن است کاهش هزینه ها ، ایجاد یک طرح نو و خلاق ، بازدهی بالا و تبلیغات ماندگار می باشد که همه اینها مستلزم شناسایی کامل مشتریان ، رصد رفتار بازار و خلق ایده غیرتکراری می باشد.

12) بازاریابی پیامکی (SMS Advertising)  :

امروزه بدلیل ارسال پیام های تبلیغاتی مکرر توسط برندهای متعدد ، افراد سعی دارند که به هر طریق شده ، خود را از شر پیام های تبلیغاتی مزاحم خلاص نمایند بنابراین نتیجه آنچنان مطلوبی در بر ندارد اما اگر به صورت متفاوت و خلاقانه و به شیوه ای غیر تبلیغی ارسال شود شاید مخاطب یکبار هم که شده یک نگاهی به محتوای پیام ارسال شده بپردازد و در صورت جذاب بودن آن را دنبال کند .

13) استراتژی محتوا : (Content Strategy)   :

استراتژی محتوا یک برنامه مناسب برای نحوه و زمان انتشار محتوا را می چیند و تکنیک ها و اهدافی که انتشار محتوا به دنبال دارد را بهینه سازی می کند و معیارهایی که بازاریابی محتوا در بر دارد را تعیین می نماید .

14) تبلیغات بنری :

سایت های پربازدید فضایی را به درج بنر اختصاص داده اند که در مقابل درج بنر مبلغی دریافت می کنند . این بنرها می بایست در سایت هایی که به نحوی با سایت شما مرتبط است درج شود تا کاربر بر روی آنها کلیک کرده و وارد صفحه دلخواه شما شوند .

15) بازاریابی از طریق همکاری در فروش :

توسط این روش شما می توانید به هر کسب و کار دیگری که شما را به مشتریانش معرفی نماید پیشنهاد همکاری دهید تا کسب و کار شما را به مشتریان معرفی نمایند و زمانی که مشتری با شما ارتباط برقرار کرد و کالاها یا خدمات شما را دریافت نمود در قبال آن به همکار خود که معرف شما بوده است یک پورسانت ارائه دهید .

16) ویدئو ماکتینگ  :

ویدیو مارکتینگ هر ویدویی  که برای  معرفی محصولات و خدمات ساخته و در سایت درج می شود را شامل می شود که تاثیر گذاری آن نسبت به سایر روشها همچون عکس بیشتر است و کاربران نسبت به تماشای ویدیو تمایل بیشتری دارند تا خواندن مطلب ،  زیرا سرگرم کننده و تاثیر گذارتر از محتواست و همه کسب و کارهای خرد و کلان می بایست از استراتژی ویدئو مارکتینگ برای تقویت ارتباطشان با کاربران استفاده نمایند . در واقع درج ویدیوهای تبلیغاتی در سایت ها سبب افزایش فروش ، آگاهی بیشتر کاربران به صورت تاثیرپذیرتر از برند شما و تعامل بیشتر با مشتری می شود .

17) تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)  :

تبلیغات بومی و همسان تبلیغاتی هستند که به شکل محتوایی در پلتفرم همجوار با دیگر محتواهای غیرپرداختی نمایش داده می شوند مثل پستهای دارای اسپانسر .

18) روابط عمومی آنلاین (Online PR):

برای اینکه کاربران اینترنتی بتوانند به سایت شما اعتماد پیدا کنند نیاز به این است که این حس را داشته باشند که در پشت صحنه افراد پشتیبان کننده و پاسخگو به صورت آنلاین در حال فعالیت  هستند مانند روابط عمومی در تبلیغات سنتی . در واقع روابط عمومی آنلاین این اعتماد را به مشتری می دهد که خدمات دریافتی مشتری از امنیت بالایی برخوردار است . علت اینکه بسیاری از افراد هنوز هم ترجیح می دهند به صورت سنتی و فیزیکی محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند عدم اعتماد به دنیای وب است بنابراین برای جلب اعتماد کاربران در استفاده از محصولات یا خدماتی که توسط سایت شما ارائه می شود می بایست کلیه ابزارهای اعتماد سازی را در سایت خود بکار بگیرید .

19) بازاریابی ویروسی (Viral Marketing):

 این روش نیز بر محتوا تاکید دارد و این را بیان می کند که محتوا در هر قالبی همچون متن ، تصویر ، ویدئو و صوت می بایست آنقدر جذاب و گیرا باشد که بتواند نظر مخاطبان را جذب نموده و مخاطب را وادار به اشتراک گذاری محتوا نماید . در حالت سنتی این روش دهان به دهان نام دارد و زمانی که مردم از محصول یا خدمتی خشنود بودند آن را به دیگران نیز معرفی می کردند تا از آن بهره ببرند .

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ :

1) گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)  :

یکی از سرویس های رایگان است که توسط گوگل ارائه شده است و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید عواملی مانند ورودی های سایت ، صفحاتی که ورودی دهنده سایت شما بوده اند ، فعالیت های کاربران در صفحات سایت شما و مدت زمان حضور آنها در سایت و همچنین صفحات پربازید سایت و غیره را بررسی نمایید و نسبت به نتایج آن عملکرد مناسبی را انجام دهید .

2) وب مستر:

یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارهای رایگان گوگل است که توسط آن می توانید عملکرد و چگونگی سایت خود را آنالیز نمایید و موقعیت هر یک از صفحات و کلمات کلیدی خود را بررسی کنید .

وظیفه بازاریاب دیجیتال مارکتینگ :

برای استفاده از کانال های دیجیتالی که شامل شبکه های اجتماعی ، تلفن همراه ، وب سایت رسمی شرکت ، ایمیل ، وبلاگ و موتورهای جستجو است یک شاخص کلیدی عملکرد وجود دارد که بازاریابان با تمرکز برای روی شاخص مختص به آن کانال سعی می کنند که کلیه عملکرد و بازخوردهای کانال های رایگان و پرداختی را که شرکت از آنها بهره می برد بسنجند و نسبت به نتیجه خروجی عملکرد مناسب انجام دهند .

وظیفه مدیر سئو :

بهینه سازی سایت برای دیده شدن توسط موتورهای جستجوگر از طریق ترفندهای سئوی داخلی و سئوی خارجی .

وظیفه متخصص تولید محتوا :

انتشار عکس ، ویدئو ، پست های سایت ، وبلاگ نویسی و هر آن چیزی که کاربر در وب و یا شبکه های اجتماعی بدنبال آن است علاوه بر آن یک متخصص تولید محتوا می بایست میزان مدت زمانی که کاربران در سایت بسر می برند ، ترافیک کلی سایت و دنبال کنندگان را بسنجد و نسبت به واکنش مشتریان مطالب جذاب و مرتبط تولید نماید .

وظیفه مدیر شبکه های اجتماعی :

مدیر وظیفه دارد یک برنامه مشخص برای انتشار پست محتوای بصری و نوشتاری شرکت را تعیین نماید و مطابق برنامه تعیین شده و با مشورت متخصص بازاریابی محتوا فعالیت خود را انجام دهد . در شبکه های اجتماعی تعداد دفعاتی که پست های برند برای کاربر نمایش داده می شود و همچنین اشتراک گذاری های انجام شده حائز اهمیت است .

وظیفه متخصص اتوماسیون بازاریابی :

به دلیل اینکه هر یک از فعالیت های ذکر شده در دیجیتال مارکتینگ ، توسط متخصصان مختص به خود و به صورت جداگانه انجام می شود نیاز به یک هماهنگ کننده است تا بتواند نرم افزارهای مربوط به شناخت رفتار مشتریان و اندازه گیری رشد کسب و کار را برای کل تیم بازاریابی دیجیتال مارکتینگ انتخاب و مدیریت کند و تمام این فعالیت ها را در قالب یک کمپین واحد درآورد و عملکردهای هر کمپین و نحوه تاثیرگذاری هریک را به صورت جداگانه بررسی کند و نقاط ضعف و قدرت هر یک را بیابد و در زمان مناسب ، استراتژی متناسبی را برای ترقی و رفع عیوب به کار بگیرد .

مزایا و ویژگی های دیجیتال مارکتینگ :

دسترسی سریع و آسان به مخاطبان :

اگر بتوانید محتوای متناسب با نیاز مخاطبان هدفتان را تولید کنید به راحتی می توانید کاربران مدنظر خود را جذب کرده و آنها را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید .

داشتن ابزارهای سنجش و اندازه گیری :

در حالت بازاریابی سنتی قادر نبودیم میزان تاثیر گذاری روش های تبلیغاتی را اندازه گیری کنیم اما با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توانیم با کمک ابزارهای در دست میزان موفقیت و شکست کمپین را اندازه گیری نموده و استراتژی لازم را در زمان مناسب بکار بگیریم و از صرف هزینه های گزاف خودداری کنیم .

قیمت دیجیتال مارکتینگ :

قیمت دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش های تبلیغاتی سنتی بسیار مناسب تر و بهینه تر است

امکانات متنوع تبلیغاتی :

دیجیتال مارکتینگ از شیوه های متفاوتی برای تاثیرگذاری بر مشتری بهره می برد و با اندازه گیری میزان تاثیرگذاری هر یک از روش  ها می توان در بخشی که تاثیرگذاری بهتری دارد مانور بیشتری داد .

قابلیت بهبود و ارتقاء ابزارهای دیجیتال مارکتینگ :

ابزارهای تبلیغاتی که در کمپین تبلیغاتی مورد استفاده واقع می شوند به راحتی قابل بهبود و ارتقاء هستند .