بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان (WOM Marketing )چیست ؟

 

یکی از روش های بازاریابی است که به شکل یک ویروس در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها ، به شیوه های متعدد همچون ارسال ایمیل و یا بوسیله انسانها به صورت دهان به دهان منتقل می شود تا سطح گسترده ای از افکار عمومی را فرابگیرد به طوری که همه افراد در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند . درواقع با استفاده از این روش سعی می شود یک بستر تبلیغاتی خودجوش از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت فراهم شود و پیام تبلیغاتی به صورت یک ویروس به طور سریع رشد و تکثیر پیدا کند . از جمله اهداف که در بازاریابی ویروسی مدنظر قرار داده می شود به حداقل رساندن هزینه تبلیغات و دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد می باشد .

 

 

بازاریابی ویروسی

 

 

مفهوم بازاریابی ویروسی چیست ؟

 

هدف از بازاریابی ویروسی انتشار نام برند  ، پیام یا شعار تبلیغاتی به صورت یک ویروس در بین مخاطبان به شکلی که به گوش همه برسد .

 

 

Viral marketing

 

 

تاریخچه بازاریابی ویروسی :

 

ابداع روشی با نام ویروس در تبلیغات به سال 1995 بر می گردد که مربوط به دوران ابتدایی بازایابی دیجیتال می باشد این روش توسط متفکران آژانس تبلیغاتی Chiat/Day که در حال حاضر در سازمان تبلیغاتی بین المللی TBWA ادغام شده است برای اولین بار جهت معرفی اولین دستگاه پلی استیشن مورد استفاده قرار گرفت . 

آژانس تبلیغاتی Chiat/Day یک کمپین مخفی با افراد تاثیرگذار در هر منطقه که شامل تیم های خیابانی بودند تبانی نمود و در زمینه دستگاه پلی استیشن به تبلیغ پرادخت و توانست در مدت زمان کوتاهی در ذهن بسیار ی از افراد غلبه کند و همین ترفند یکی از موفق ترین روش های تبلیغاتی برای فروش محصول پلی استیشن سونی محسوب شد .

در سال 1996 شرکت سرویس دهنده ایمیل Hotmail با استفاده از پیام تبلیغاتی    Get your Free email account at Hotmailو ارسال آن به کاربران موفق به افزودن ده ها میلیون کاربر به سرویس Hotmail خود شد.

پس از آن در سال  1999  و فراهم شدن بسترهای اینترنتی  دنیل ماریک و ادواردو سانچز با استفاده از تکنیک های خلاقانه به معرفی فیلم جدید خود که اولین نمونه از سبک فیلم های شبه مستند بود با نام The Blair Witch Project  پرداختند و سعی کردند که فیلم به صورت ماجرای واقعی در چشم بصری هر بیننده ای مجسم شود و نتیجه تلاش آنها رسیدن به سود 250 میلیون دلاری بود که تا آن زمان بی سابقه بود ، شد .

اما اگر بخواهیم تاریخ دقیقی از بازاریابی ویروسی بیان کنیم هنوز اختلاف نظرات زیادی در این زمینه وجود دارد اما طبق نظرات متعدد تاریخچه دو کلمه بازاریابی ویروسی به سال 1990 برمی گردد . یکی از اولین منتقدان در مورد بازاریابی ویروسی داگ راشکوف نام دارد که در این زمینه مطلبی منتشر نمود . او بر این عقیده استوار است که وقتی کاربر به تماشای محتوای ویروسی می نشیند متاثر شده و آن را با دیگران به اشتراک می گذارد و به این ترتیب همه کاربران عاملین انتشار ویروس هستند .

باب گرستلی هم یکی از افرادی است که در زمینه بازاریابی ویروسی الگوریتم SNP  را در تحقیقات بازاریابی برای شناسایی افراد دارای پتانسیل بالا در شبکه های اجتماعی در سال 2004 معرفی نمود . باب گرستلی از مفهومی با نام کاربر آلفا برای اعضای هدف هر کمپین تبلیغاتی و از مفهوم هاب برای تاثیرگذاران استفاده کرد . در اوایل 2013 اولین اجلاس بازاریابی ویروسی در لاس وگاس برگزار شد و روش های بازاریابی ویروسی برای رسانه های مختلف مورد شناسایی قرار گرفت.

 

 

حلقه های بازاریابی ویروسی

 

 

نحوه خلق کمپین تبلیغاتی ویروسی :

 

شناسایی مخاطبان : ابتدایی ترین گام در بازاربی ویروسی شناخت جامعه هدف که همان مخاطبان هستند می باشد . بازاریابان باید بدانند که با چه افرادی و با چه جنسیت و سنی ارتباط برقرار می کنند تا بتوانند سازماندهی بهتری بر روی مخاطبان و حیطه فعالیت آنها داشته باشند .

ارزش اجتماعی : کاربران همواره تمایل به اشتراک گذاری چیزهای با ارزش دارند .

خلق محتوای جذاب : خلاقیت و ایجاد انگیزه برای خرید محصول و یا دریافت خدمات یکی از ارکان اصلی هر نوع از روش های بازاریابی است .

انتشار کمپین : ایمیل ، پیامک ، تالارهای گفتمان آنلاین در شبکه های اجتماعی ، فروم ها همه مکان هایی برای انتشار پیام تبلیغاتی است که ارزش منتشر شدن را دارد .

گیرایی : خلق محتوای مبتکرانه ای که با یکبار بتواند در ذهن بصری مخاطب نفوذ نماید .

احساس : تحریک احساسات یکی از عوامل ترغیب است پس موضوعاتی که در طی روزمره کاربران با آن درگیر هستند قابلیت بازنشر بیشتری دارند .

مردم : تبلیغات باید به گونه ای باشد که همه افراد با هر سنی را شامل شود یعنی  مطلب  دارای وسعت پراکندگی باشد تا ببشتر انتشار یابد.

ارزش عملی : بیشتر افراد تمایل دارند که اطلاعات مفید باشد تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند در عین حال بیشتر افراد نیز به دنبال سرگرمی هستند و کلیپ های کوتاه مدت ، جالب و خنده دار را به اشتراک می گذارند .

 

 

اینفوگرافی

 

 

انواع بازاریابی ویروسی :

 

بازاریابی ویروسی ارزشی :

در این روش کیفیت محصولات و خدماتی که توسط یک شرکت ارائه می شود حائز اهمیت است و به استفاده کنندگان این فرصت داده می شود تا در مورد محصولاتی که از آنها استفاده نموده اند نظرسنجی نمایند و کیفیت و خصوصیات آن را برای فرد دیگری تشریح کند تا فرد دیگر نیز به استفاده از آن محصول ترغیب شده و این چرخه همچنان ادامه می یابد .

 

بازاریابی ویروسی حیله ای :

در این روش از ترفندهای تشویقی برای ترغیب افراد استفاده می شود . در واقع کاربری به کاربر دیگر در مورد کیفیت و ویژگی های یک محصول شرح می دهد تا آن کاربر نسبت به خرید محصول اقدام نماید و در صورت خرید محصول پاداشی برای کاربر اولیه در نظر گرفته می شود و کاربر دوم نیز افرادی را در زیرمجموعه خود اضافه کرده و به این صورت افراد تشویق می شوند تا خریداران بیشتری یافته و پاداش بیشتری دریافت نمایند .

 

بازاریابی ویروسی حیاتی :

نمونه بارز این مدل از بازاریابی توسط نرم افزار آکروبات و سایت Ebay اجرایی شده است . روش کار به این صورت است که افراد می خواهند در تجربیات خود با دیگران شریک شوند که نیازمند استفاده از محصول مشخصی هستند . برای مثال کاربری می خواهد در تجربه یک محصولی با فرد دیگری مشارکت نماید در صورتی که کاربر دوم نیازمند استفاده از محصول دیگری است .

 

بازاریابی ویروسی مارپیچی :

در این مدل از بازاریابی افراد تجربیات جالب و متنوع خود را با دیگران به اشتراک می گذارند اما محصولات و کالاهای اجباری در این روش جایگاهی ندارد.

 

بازاریابی ویروسی ناخوشایند :

در صورتی که کاربران در استفاده از بعضی محصولات یا خدمات بی کیفیت ناراضی باشند آن را با افراد دیگر به اشتراک می گذارند .

 

 

بازاریابی ویروسی

 

 

استراتژی های کاربردی در بازاریابی ویروسی :

 

  1. امکان استفاده مشارکتی از محصولات و خدمات به صورت رایگان را فراهم می نماید . بازاریابی ویروسی با ایجاد ایده ها و خلاقیت های نوین به تبلیغ کالا یا ارائه محصول می پردازد . به عنوان مثال شرکتی با ارائه نرم افزارهای رایگان و امکان انتشار و توزیع آن به سایر افراد می تواند نام برند و پیام تبلیغاتی خود را در این نرم افزارها گنجانده و سبب شود که نام برند و تبلیغات شرکت به صورت دهان به دهان در دنیای وب بچرخد یا می توانید امکاناتی از قبیل سرویس ایمیل رایگان ، امکان استفاده از برنامه ها به صورت رایگان ، امکان دانلود رایگان و یا ارائه نمونه ای از محصولات به صورت رایگان ، مشتریانتان را ترغیب به خرید نمایید .
  2. گاهی افرادی مانند دانشجویان به دنبال مقالات رایگان در حیطه درسی خود هستند می توانید با نوشتن مقالات رایگان و گنجاندن نوع محصولات و نام برند خود افراد را تشویق به خرید محصولاتتان نمایید .
  3. می توانید در سایت خود امکاناتی نظیر عضویت بازدیدکنندگان و ارسال خبرنامه به ایمیل کاربران و ارائه یک فضا برای سایت شخصی رایگان به عنوان زیرمجموعه شما ، در اختیار افراد قرار دهید تا بتوانند علاوه بر تبلیغ کالا یا خدمات شما در آن فضا ، مطالب خودشان را نیز به اشتراک بگذارند .
  4. می توانید سایت هایی طراحی کنید که دارای تالار گفتمان نیز باشد تا بتوانید میان مراجعه کنندگان به سایت یک ارتباط آنلاین برقرار نموده تا از آن طریق در مورد محصولات یا خدماتی که ارائه داده اید به بحث و گفتگو بپردازند .
  5. در تولید محتوای ویروسی کمی باید شوخ طبعی و طنز وجود داشته باشد و باید طوری باشد که علاوه بر ترغیب خواننده برای دنبال کردن مطلب ، این حس را در او برانگیزد که بتواند در مورد آن مطلب با دیگران بحث نماید .
  6. یک کمپین تبلیغاتی می بایست برای مخاطبان با فرهنگ ها و آداب و رسوم خاص نوع تبلیغات متفاوتی برگزیند نه اینکه از یک روش برای تمام مخاطبان به صورت مستمر استفاده نماید این کار نه تنها موجب پیشترفت کسب و کار نمی شود بلکه صدمات جبران ناپذیری نیز به چهره یک برند وارد می نماید .
  7. جهت انتشار اولیه کمپین ، هدف تبلیغات در تیررس قرار دارد . انتشار اولیه برای کسب و کارهای تازه می باشد که هدف پراکنده کردن ویروس کمپین در بین گروه های اولیه در بستر اینترنت یا شبکه های اجتماعی می باشد نظیر ارسال ایمیل یا پیامک تبلیغاتی ، تالاهار های گفتمان ، محیط های گفتگو ، وبلاگ ها و سایر روشها .
  8. برای اینکه بدانید روش بازاریابی ویروسی در کسب و کارتان تاثیری داشته یا نه می بایست اهداف قابل دستیابی و مشخصی را در یک چارچوب زمانی خاص تعیین کنید و پس از اتمام مدت زمان تعیین شده بررسی نمایید که آیا واقعاً تبلیغات موفقیت آمیز بوده یا خیر .
  9. همان طور که می دانیم ویروس زمانی پخش می شود که همه شرایط مساعد باشد و راه های انتقال برای انتشار ویروس باز باشد پس اگر می خواهید در بازاریابی ویروسی سربلند باشید می بایست رسانه ای برای انتشار پیام خود انتخاب نمایید که از لحاظ اشتراک گذاری ، انتقال و برقراری ارتباط روند آسانی را طی نماید . این نوع بازاریابی به راحتی این امکان را فراهم می نماید و از طریق بستر اینترنتی و شبکه های اجتماعی منتشر می شود به شرط اینکه پیام تبلیغاتی شما جذاب ، گیرا ، کوتاه باشد طوری که بیننده خواه ناخواه با دیدن آن به وجد آید و برای ارسال آن به مخاطبان دیگر ترغیب شود.
  10. کمپین های بازاریابی ویروسی می بایست این امکان را داشته باشند که براحتی به سطوح بزرگتر منتقل شوند برای مثال اگر از سرویس ایمیل رایگان بهره می برید و لازم است به سرور اصلی منتقل شوید ، سیستم شما باید این توانایی را داشته باشد که اطلاعات را با سرعت پردازش و ارسال نموده و زیرساخت ها و نرم افزارها توانایی کشش عملیات گسترده تر را داشته باشند .
  11. در بازایابی ویروسی هوشمند همواره نوع سلایق مشتریان مدنظر است ، همان طور بیان کردیم رصد رفتار مخاطبان و توجه به علایق آنها در نحوه صحیح انتخاب پیام تبلیغاتی و میزان اثر بخشی آن تاثیر بسزایی دارد .
  12. امروزه درصد زیادی از افراد به جای اینکه وقت فراغت خود را صرف مطالعه کتاب یا برقراری روابط صمیمانه خانوادگی نمایند ، بیشترین زمان فراغت را در شبکه های اجتماعی بسر می برند و هر چیزی که به نظرشان جالب است را از طریق همان شبکه ها به هم منتقل می کنند مثلاً می توانید در مورد خدمات خود یک کلیپ خنده دار کوتاه یا یک موزیک شاد مرتبط با موضوع بسازید و منتشر کنید طوری که بیننده با دیدن آن علاوه بر درک مقصود تبلیغ که برند شماست ، به عنوان یک وسیله ی سرگرم کننده آن را برای دیگران ارسال نماید .
  13. استفاده از منابع دیگران همچون قرار دادن پیام یا تصویر تبلیغاتی یا لینک در وب سایت هایی مرتبط با موضوع شما و یا وب سایت های تبلیغاتی می تواند منجر به انتقال پیام تبلیغاتی به صورت گسترده شود.

 

 

نحوه ارتباط در بازاریابی ویروسی

 

 

دلایل اهمیت بازاریابی ویروسی :

 

شبکه های اجتماعی و دنیای وب دیگر یکی از اعضای خانواده هر شخص محسوب می شوند . افراد در گذشته هنگام بیکاری در کنار هم به گفتگو در مورد مسائل مختلف می پرداختند امروزه از هر فرصتی برای آنلاین بودن و گپ در اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و به دلیل اینکه تماس شخصی در وب یا شبکه اجتماعی هزینه چندانی برای کاربران ندارد ، افراد به راحتی می توانند در عرض چند روز با هزاران نفر اطلاعات را رد و بدل کنند از جمله فعالیت هایی که شرکت ها می توانند برای ایجاد انگیزه در مشتریان و ترغیب به دریافت بیشتر خدمات انجام دهند عبارتند از :

  1. خدمات یا مفاهیم ارزشمند
  2. تشویق مالی و ایجاد یک محیط رقابتی بین کاربران
  3. سرگرمی ، انیمیشن ، کارت پستال و خیلی موارد دیگر

 

محتوای بازاریابی ویروسی چه چیزهایی را در بردارد ؟

 

بازاریابی ویروسی می تواند شامل یه مقاله جذاب ، توئیت ، آهنگ ،  بیوگرافی ، اینفوگرافی ، انیمیشن و یا یک بازی باشد . مهم این است که محتوا طوری طراحی شود که افراد را ترغیب کند تا آن محتوا را به اشتراک بگذارند .

 

مشکلات بازاریابی ویروسی :

 

کنترل نام برند :

در بازاریابی به این شیوه صاحب برند کنترل صد در صد بر روی نام تجاری خود نداشته و نمی داند که در آینده کدام کاربران قصد برقراری ارتباط با آنها را دارد برای مثال ممکن است بسیاری از پیام های دریافتی به افرادی غیر از مخاطبان هدف برسد که در نتیجه ممکن است افراد پیام را تعدیل نموده و یا آن را تحریف نمایند که این کار سبب درک متفاوتی از نام تجاری شرکت می شود .

 

رشد بدون نمودار :

این روش از بازاریابی گاهی منجر به رشد شرکت در مسیرهای غیرقابل پیش بینی می شود که اصلا در مسیر برنامه ریزی و استراتژیک شرکت نبوده است .

 

فقدان سنجش و اندازه گیری :

شرکت در هنگام ارسال پیام های ایمیلی نمی تواند به درستی و صد در صد تشخیص دهد که آیا کاربر مدنظر پیام را دریافت کرده و یا اگر پیام دریافت شده است آیا مورد پیگری واقع شده یا خیر ؟

 

تهدید روابط شخصی :

هر زمان تبلیغات به شیوه نادرست اجرا شود سبب تضعیف نوع بازاریابی شده و در نتیجه موقعیت بازاریاب را خدشه دار می کند . برای مثال زمانی که یک ایمیل تجاری توسط یک دوست به طور ناخواسته دریافت شود ، سبب تضعیف روابط فردی و دوستانه ما بین ارسال کننده و دریافت کننده پیام می شود.

 

 

روابط در بازاریابی ویروسی

 

 

روش ها و معیارهای بازاریابی ویروسی :

 

افراد سرشناس و اساتید بازاریابی از جمله آندریاس کاپلان و مایکل هن لین سه معیار برای بازاریابی ویروسی مد نظر قرار داده اند :

  1. محتوای مناسب
  2. فرد مناسب
  3. محیط مناسب

 

عوامل  بازاریابی ویروسی :

 

1) پیام رسان ها :

برای اینکه مطمئن شویم که در ساخت یک پیام عادی به نوع ویروسی موفق شدیم یا نه ، به سه روش از کانال های ارتباطی نیازمندیم که عبارتند از:

الف) کارشناس بازار :

کارشناسان بازار افرادی هستند که به طور مستمر رفتار بازار را کنترل کرده و بر اساس نیاز بازار تبلیغات متناسبی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند .

ب) رابطان اجتماعی :

این گروه از افراد ، دارای تعداد زیادی رابط اجتماعی هستند که معمولاً با صدها کاربر در شبکه های اجتماعی که توانایی برقراری ارتباط موثر بین نگرش های متفاوت را دارند در ارتباط می باشند و می توانند سبب بازنشر و اشتراک گذاری هدف مورد نظر شوند .

پ) فروشندگان  :

فروشندگان وظیفه تشریح محصولات و خدمات و بزرگ نمایی آنها را دارند تا بتوانند مشتریان را به سمت خرید ترغیب نمایند .

 

2) پیغام :

پیغام باید پتانسیل کافی برای ایجاد انگیزه و ترغیب دیگران در دریافت خدمات یا ارائه کالاها را داشته باشد . در واقع بهتر است بگویم تا زمانی که پیام تبلیغاتی جذاب و گیرا نباشد به هیچ عنوان باز نشر نخواهد شد .

 

3) محیط :

محیط تبلیغاتی متاثر از رویدادهای فعلی است پس باید نسبت به تغییرات بازار و رفتار مشتریان عمل شود تا نتجه منفی از یک تبلیغ گرفته نشود .

 

4) معیارها :

معیار همان هدفی است که یک کمپین تبلیغاتی براساس آن بوجود آمده است . این معیارها می توانند شامل تعداد بازدید ، تعداد کلیک های موفق ، تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و تعداد پیگیری ایمیل های تبلیغاتی باشد .

 

 

معیارها در بازاریابی ویروسی

 

 

روش های بازاریابی ویروسی

 

  1. فراهم سازی شرایط مشارکت مخاطبان و خدمات نظرسنجی
  2. مشارکت سازمانی
  3. موتورهای جستجو و وبلاگها
  4. شکل های متفاوتی از بازاریابی چاپی و بازاریابی مستقیم
  5. خدمات هدفگیری بازار
  6. بهینه سازی موتورهای جستجو که از طریق seo onpage  و seo offpage  صورت می پذیرد.
  7. بهینه سازی رسانه های اجتماعی SMO
  8. رسانه های ارتباط جمعی
  9. بازاریابی مشارکتی
  10. انتشار مطالب ، تصاویر و محتوای تبلیغاتی در وبلاگ ها
  11. تبلیغات از طریق تلفن همراه

 

 

مشاغل مرتبط با بازاریابی ویروسی

 

 

مشاغل مرتبط با بازاریابی ویروسی :

 

طراحی وب :

به طور کل بخش گسترده ای از بازاریابی ویروسی در محیط وب صورت می پذیرد بنابراین اگر می خواهید در این زمینه به درجات عالی برسید می بایست یک طراح وب سایت حرفه ای استخدام کنید که بر چندین زبان کامپیوتری تسلط داشته باشد و صفحات وب سایت شما را به طور مداوم بروزرسانی نماید .

 

متخصص محتوا :

محتوا عامل تحریک کننده برای ترغیب افراد و به اشتراک گذاری مطالب است . در واقع یک محتوا نویس حرفه ای باید قابلیت ایجاد عناصر الهام بخش نظیر کلیپ های ویدیویی ، بازی ، وبلاگ نویسی ، پست ، موزیک ویدیو و به طور کلی هر آنچه نیاز مخاطب است را فراهم نماید .

 

بازاریاب :

بازاریاب همیشه به دنبال مشتری است . پس نیاز به بررسی رفتار بازار و مشتریان دارد تا بتواند ایده های جدیدی خلق کند تا آن چیزی که مشتری به دنبال آن است را برای او فراهم نماید . بازاریابان کمپین های تبلیغاتی در زمینه بازاریابی ، کسب و کار ، روانشناسی ، جامعه شناسی ، تجزیه و تحلیل داده ها ، مدیریت پایگاه داده و تحلیل آماری اطلاعات کافی و مهارت های لازم را دارند تا بتوانند در گسترش حیطه کاری خود سربلند بیرون آیند .

 

 

زنجیره فردی در بازاریابی ویروسی

 

 

گام های مورد نیاز برای راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی :

 

گام اول : تعیین هدف :

هدفتان از انتخاب این روش چیست ؟

  • هدف می تواند افزایش دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی باشد.
  • هدف می تواند فقط معرفی کالا یا خدمات باشد.
  • هدف می تواند فروش محصولات یا ارائه خدمات و یا تثبیت برند تجاری شما باشد.

 

گام دوم : انتخاب موضوع و بازه زمانی کمپین :

پس از تعیین هدف گام بعدی انتخاب موضوع متناسب با هدف تبلیغاتی و نوع کسب کار می باشد و زمان اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی نیز حائز اهمیت است که می تواند مصادف با یک رویداد تاریخی ، اجتماعی یا ورزشی باشد .

 

گام سوم : انتخاب شعار تبلیغاتی :

شعار تبلیغاتی می بایست ساده ، کوتاه ، آهنگین باشد و بتواند در ذهن مخاطب جای گیرد و به قدری جذاب باشد که مخاطب برای بازنشر و به اشتراک گذاری آن راغب شود .

 

گام چهارم : انتخاب شاخص موفقیت :

قبل از اینکه یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی شود معیارهایی مدنظر است که پس از پایان بازه زمانی ، شاخص بدست آمده با معیارهای اولیه قیاس می شوند تا پی به اثربخشی آن برده شود . از جمله ی این شاخص ها می تواند افزایش میزان فروش ، افزایش میزان مشارکت مردم ، افزایش میزان بازدید باشد .

 

گام پنجم : شناسایی محل انتشار کمپین :

محیط انتشار پیام تبلیغاتی اهمیت فوق العاده ای در شکست یا پیروزی یک کمپین تبلیغاتی دارد . بنابراین شما باید تعیین کنید که یک کمپین در چه محیطی باشد و این که مخاطبان هدف در آن محیط تا چه اندازه پویا هستند .

 

گام ششم : اگر شکست خوردید دوباره راه های دیگر را امتحان کنید :

همیشه هنگام راه اندازی کمپین به فکر چندین راه باشید که در صورت شکست راه حل اول به سرعت بتوانید راه دیگری را جایگزین آن نمایید .

 

گام هفتم : قرار دادن آمار موفقیت در اختیار دنبال کنندگان :

گاهی لازم است که آمار مجموعه افرادی که در کمپین شما فعال هستند را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارید . این کار سبب می شود که یک حس خوب به دنبال کنندگان داده شود .

 

 

موارد درگیر در بازاریابی ویروسی

 

 

نکات قابل توجه برای اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق :

 

ارائه محصولات ، خدمات و محتوای با ارزش :

برای اینکه بتوانید در این روش از بازاریابی موفق عمل کنید لازم است از تکنیک های روانشناسی استفاده کنید و بدانید مشتری در مورد محصول یا خدماتی که شما عرضه می کنید دوست دارد در آن واحد چه چیزی را داشته باشد . قدرت کلمات در این نوع از روش بازاریابی بسیار حائز اهمیت است . استفاده از واژه هایی مثل رایگان ، ارزان ، قیمت مناسب و گارانتی بی قید و شرط می تواند نظر مشتری را به سوی تبلیغات شما جذب کند و با دیدن یک ترفند بازاریابی رایگان ، امکان فروش محصولات پولی نیز به مشتریان فراهم شود .

 

انتشار محتوای ویروسی ساده :

محتوا کجا تکثیر می شود ؟ قطعاً جایی که مشتری حضور دارد . در بازاریابی ویروسی محتوا در دورن شبکه و از طریق وب سایت ها یا وبلاگ ها و همچنین توسط شبکه های اجتماعی انتشار می یابد . هر چه محتوا ساده تر و درک آن راحتر باشد کاربر پسندتر نیز خواهد بود به شرط آنکه جذاب باشد .

 

استفاده از شخصیت افراد :

هر فرد شخصیت مختص به خود را دارد که ممکن است با بسیاری از افراد دیگر مشترک باشد آن چیزی که در بازاریابی حائز اهمیت است تحریک احساسات خواننده ، بیننده و یا شنوده است . خب طبیعتاً اگر از محتوایی استفاده کنید که انگیزه های مشترک انسانی را تحریک کند و سبب به اشتراک گذاری آن محتوا شود قطعاً در بازاریابی خود موفق عمل کرده اید .

 

استفاده از افراد در شبکه های اجتماعی :

بعضی از افراد که فعالیت چشم گیری در شبکه های اجتماعی دارند دارای دوستان و دنبال کنندگان زیادی هستند . شما می توانید از آنها درخواست کنید که محتوای تبلیغاتی شما را به اشتراک بگذارند در این صورت می توانید شاهد اشتراک گذاری محتوای خود در سطح وسیع باشید .

 

 

انتقال اطلاعات

 

 

بسترهای موجود برای انتشار بازاریابی ویروسی کدامند ؟

 

بازاریابی دهان به دهان :

یکی از رایج ترین و ارزان ترین راه ها این است که شما به مشتریان وفادار و دائمی خود سرویس هایی عالی و مرغوب ارائه دهید و اگر رضایت آنها را بدست آورید خودشان از ویژگی ها و مشخصات محصولات یا خدمات شما برای دیگران تعریف می کنند و این سببب بازاریابی دهان به دهان می شود مثل قضیه یک کلاغ چهل کلاغ .

 

ایمیل ها :

یکی دیگر از بسترهایی که از طریق آن می توانید اقدام به معرفی محتوای تبلیغاتی خودتان نمایید ارسال ایمیل به مخاطبانتان می باشد .

 

شبکه های اجتماعی :

این روزها این شبکه ها یکی از پرمخاطب ترین بسترها هستند که افراد با هر سن ، جنسیت ، سلیقه و رفتار در این شبکه های مشغول به فعالیت هستند و شما می توانید به راحتی و به صورتی بهینه اقدام به انتشار محتوای خود کنید .

 

سایت های اشتراک ویدیو :

سایت هایی مثل یوتیوب و آپارات امکان رایگان آپلود ویدیو را برای کاربران فراهم کرده اند تا آنها به راحتی بتوانند فیلم هایی از محتوای تبلیغاتی خودشان را به اشتراک بگذارند .

 

انجمن ها و سایت های اینترنتی :

برخی از سایت ها هستند که اجازه به اشتراک گذاری منابع شما را در سایت شان به صورت رایگان فراهم کرده اند و شما به راحتی می توانید محتوای خود را در درون این سایتها به اشتراک بگذارید .

 

بازاریابی ویروسی برای چه نوع کسب و کارهایی مناسب است ؟

 

کسب و کارهای خرد و کلان هر دو می توانند از بازاریابی ویروسی به دلیل هزینه پایین استفاده کنند به شرط رعایت اصول و قوانین بازاریابی .

 

 

کسب و کارهای درگیر در بازاریابی ویروسی

 

روش های انتقال بازاریابی ویروسی :

 

برترین روش بازاریابی ویروسی نوشتن و انتشار اطلاعات در وب سایت هاست به این روش کلمه به وب می گویند که با اصطلاح WOW شناخته می شود .

روش دوم ارسال ایمیل در مورد محصولات یا خدمات به شکل نوشته ها و تصاویر است که از آن با عنوان کلمه به ایمیل یاد می شود .

روش سوم گسترش اطلاعات از طریق کاربران اینترنتی است .

روش چهارم مختص شبکه های اجتماعی است .

 

روش های موثر برای بازاریابی ویروسی :

  • امکان چاپ و انتشار مجدد مجلات خود را با ذکر منبع در وب سایت ها ، مجلات الکترونیکی ، خبرنامه ها و کتب الکترونیکی بدهید .
  • در وب سایت خود از فرم نظرسنجی استفاده کنید .
  • می توانید با سایت های دیگر تبادل لینک داشته باشید .
  • می توانید بخشی از فضای سرور خود را به صورت رایگان در اختیار وب سایت های دیگر قرار دهید و در ازای آن از فضای تبلیغاتی آن وب سایت ها جهت درج آگهی های خود استفاده کنید .
  • سرویس  های آنلاین رایگان همچون ایمیل رایگان در وب سایت خود ارائه کنید و به کاربران اجازه دهید که از این سرویس ها در وب سایت ها یا مجله الکترویکی خود استفاده کنند .
  • با درج تبلیغات در نرم افزارها یا اپلیکیشن هایی که تولید می کنید اجازه دهید دیگران آنها را به صورت رایگان به دوستان خود هدیه بدهند .
  • اگر کتاب الکترونیکی دارید اجازه دهید مخاطبان تبلیغات خودشان را به طور رایگان در آن درج کنند این کار سبب دیده شدن کتاب الکترونیکی شما در سایت آنها و توسط مخاطبان آنها می شود .
  • به افرادی که از شما خرید می کنند یک هدیه رایگان هم ارائه دهید و اجازه دهید که از آن به عنوان جایزه جهت فروش محصول یا معرفی خدمات شما استفاده کنند .

 

مزایای بازاریابی ویروسی :

  1. افزایش مشتریان
  2. امکان رشد برند تجاری در مدت زمان کوتاه
  3. فراهم سازی اعتبار جهت کسب و کار
  4. روشی ارزان جهت تبلیغات و بازاریابی
  5. امکان دیده شدن در بسترهای ارتباطی مختلف