بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی و تبلیغات

در این دوره که رقابت بین شرکتها بیش از پیش شده است شرکتها برای بازاریابی و کسب اعتماد و جذب مشتری مجبورند که از ابزارهای تبلیغاتی بیشتری نسبت به گذشته برای معرفی محصول یا خدماتی که ارائه می نمایند ، استفاده کنند . از جهتی مشتریان در خرید محصولات و یا دریافت خدمات مورد نظر گرایشهای مختلفی دارند که در تنظیم استراتژیهای بازاریابی توسط شرکتهای مختلف باید آن گرایشها در نظر گرفته شود و اگر عناصر مختلف بازاریابی شرکت همگام با اهداف مورد نظر مشتریان پی ریزی گردد و تمام منافع مشتریان را علاوه بر منافع سازمان پوشش دهد بازاریابی به نحو احسن صورت می پذیرد و شرکت موقعیت بهتری از نظر رقابتی در قبال شرکتهای رقیب پیدا می کند که چنین شرایطی موجب افزایش سودآوری شرکت برای مدت طولانی خواهد شد .

 

بازاریابی چیست ؟

 

نقطه آغاز بازاریابی مشتری است همان کسانیکه باعث رشد یک کسب و کار و در نهایت موفقیت آن می شوند . درواقع فرآیند بازاریابی از نفطه ای آغاز می گردد که مشتری وارد چرخه ی کسب و کار می شود و شما نیاز دارید تا اشخاص را قانع نمایید که محصول یا خدمات مورد ارائه توسط شرکت شما ارزش خریدن و استفاده کردن را دارد . مشتریان و دریافت کنندگان خدمات ، سرمایه گذاران ، توزیع کنندگان ، خرده فروشان و دیگر ذینفعان همه باید مطمئن شوند که سرمایه گذاری که برای خرید محصول یا دریافت خدمات شما در نظر گرفته اند ایمن است و به هدر نمی رود پس باید بتوانید آنها را قانع نمایید .

 

تعاریف متعددی توسط اشخاص و ارگانهای سرشناس از بازاریابی بیان شده است که در اینجا به بررسی هریک از تعاریف می پردازیم :

 

  1. فعالان اقتصادی بازاریابی را همگراسازی همه فعالیت های شرکت  در مسیر فروش بیشتر می دانند .
  2. پدر علم بازاریابی نوین فلیپ کارتر بازاریابی را چنین تعریف می نماید : بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن ، افراد ، گروه ها و سازمان ها از طریق تولید ، عرضه و مبادله کالا و یا خدمات با یکدیگر به تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می نمایند .
  3. انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی را مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندهای ایجاد ، انتقال ، ارسال و تبادل هر آنچه که برای مشتریان ، ارباب رجوع ، شرکای تجاری و در کل برای جامعه ارزشمند باشد ، تعریف می نماید .

 

بخش هایی که بازاریابی شامل می شود عبارتند از :

  • مشتریان بالقوه خود و محیط خارجی کسب و کار را به جزئی ترین شکل ممکن بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم .
  • فرصت ها و موقعیتهایی که موجب پیشرفت و جذب سرمایه می گردد را شناسایی کرده و استراتژی های لازم و جدید برای سرمایه گذاری بر روی آنها را توسعه و گسترش دهیم .
  • از ابزارهای بازاریابی برای ارائه استراتژیها بهره بگیریم .
  • سنجش نتایج و فرآیند بهبود مستمر

 

آرمان

 

حال در اینجا این سوال ممکن است ذهن ما را مشغول نماید اینکه :

 

چه تفاتی میان بازاریابی و تبلیغات وجود دارد ؟

 

تبلیغات چیست ؟

 

تبلیغات یعنی استفاده از ابزارها و روش هایی که به صورت علنی و آشکارا ، بتواند محصولات یا خدمات ما را به صورت بالقوه به عموم افراد که می تواند در سطح محلی ، شهری ، کشوری و بین المللی باشد ، معرفی نماید .

اما بازاریابی عبارت است از فعالیت هایی که ما در زمینه فروش بیشتر محصولات و یا ارائه خدمات انجام می دهیم برای مثال پس از اینکه تبلیغات به ثمر نشست برای آنکه بتوانیم مشتریان را به یک مشتری وفادار و دائمی تبدیل کنیم می بایست شناخت کامل از مشتریان و نحوه فعالیت رقبا داشته باشیم تا بتوانیم به مشتریان خدمات رسانی به موقع و مناسب ارائه دهیم و از طریق مثلاً ارسال ایمیل ، پیامک ، ارائه کاتالوگ محصولات ، حضور در جاهایی که مشتریان هستند و ارائه اطلاعات کافی به آنها و مجموعه ای از فعالیت ها ، برای اطلاع رسانی به موقع به مشتریان ، ارائه محصولات زمانی که مشتریان به آن نیازمندند و خدمات پس از فروش و پشتیبانی همه از عواملی هستند که سبب می شود فعالیتی به نام بازاریابی که جهت بدست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی انجام پذیرد.

 

چرا بازاریابی از اهمیت زیادی برای جذب مشتری برخوردار است ؟

 

1. بازاریابی به عنوان یک واسطه  منجر به انتقال ، مبادله و جابه جایی کالا بین خرده فروشان ، عمده فروشان و مشتریان می شود که این هم به نفع تولید کننده است و هم به نفع مشتری

2. بازاریابی از طریق در دسترس قراردادن محصولات و خدمات برای مشتریان و عرضه آنها به تمام مشتریان به قیمت مناسب  با در نظر گرفتن سطح زندگی افراد جامعه که شامل سه سطح غنی ، متوسط و ضعیف هستند ، می باشد .

3. بازاریابی منجر به ایجاد شغل و فعالیت های زیادی از جمله خرید ، فروش ، امور مالی ، حمل و نقل ، انبارداری ، استانداردسازی و تقبل ریسک و غیره می شود که  افراد زیادی در این پروسه درگیر می شوند و تمام کاربردهای فعالیت بازاریابی به نوبه ی خود سهمی در کسب درآمد و سودآوری دارند .

4. بازاریابی با فروش محصولات و خدمات زمینه رشد و توسعه اقتصادی را در کشور فراهم می نماید و منجر به ایجاد ایده های نو و خلاقیت می شود .

در دنیای پراز رقابت امروزه شرکتها علاوه بر اینکه دنبال جذب مشتری جدید هستند  بلکه می بایست در حفظ و نگهداری مشتریان قبلی و برقراری روابطی مستحکم با آنان بکوشند . علم بازاریابی در صورت تمرکز بر فرصتها و ایجاد ارزش برای مشتریان می تواند به مزیت رقابتی پایدار دست یابد و به عنوان پشتوانه ای برای آینده یک سازمان در عرصه رقابت تبدیل گردد.

5. بخش مهمی که در یک شرکت برای فروش یا ارئه خدمات وجود دارد تبلیغات دنباله دار و هدفمند است تا بتوان توسط آنها مشتریان جدیدی پیدا کرد و یا یک رابطه منطقی و پایدار با مشتریان قدیمی ایجاد نمود . نه تنها تبلیغ بلکه تعهدات شرکت از قبیل تحویل به موقع کالا یا خدمات مدنظر مشتریان ، حضور مستمر و دائم در میان مشتریان ، آراستگی و ظاهر کارکنان و نحوه برخورد مناسب با مشتریان ، خدمات پس از فروش و راهنمایی مشتریان . اینها همه از مواردی هستند که باعث رونق کسب وکار ، وفاداری مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید می شوند .

 

اهداف تبلیغات :

 

  • اطلاع رسانی که شامل آگاه سازی مشتریان از محصولات و قیمت های جدید
  • اطلاع رسانی به مشتری در ارتباط با طرز کار محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت
  • از بین بردن برداشت های نادرست
  • ایجاد یک تصویر مناسب از محصول یا خدمت ارائه شده در ذهن مشتری
  • تشویق مشتری برای خرید محصولات یا خدمات
  • تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیم خرید
  • تبدیل مشتریان به یک مشتری ثابت و دائم

 

 

پاپیروس

 

 

گرایش به بازار و نیاز مشتریان اولین ویژگی بازاریابی است بنابراین یک مدیر موفق کسی است که این ویژگی ها را بشناسد و خود و کارکنانش براساس رفتار و گرایش بازار عمل نماید .

 

سوال دیگری که ممکن است برای شما پیش آید این است که تبلیغات بهتر است یا بازاریابی ؟

 

روش های تبلغاتی بی شماری در اطراف ما انسانها و کسانی که تولید کننده هستند وجود دارد که عبارتند از :

  • تابلوسازی

  • بیلبورد

  • تلویزیون شهری

  • سمپلینگ

  • لمپوست بنر
  • استرابورد تبلیغاتی
  • تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
  • تبلیغات چریکی
  • تبلیغات در رسانه های ارتباط جمعی
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات درسایت های پربازدید
  • ریپورتاژ آگهی

 

و بسیاری دیگر از این روش ها

 

هدف از اینکه من این تبلیغات را اسم بردم این بود که بتوانید با نام آنها و روش های تبلیغاتی آشنا شوید اما اگر می خواهید در مورد هر روش تبلیغاتی اطلاعات کاملتری حاصل کنید مقاله گروه تابلوسازی نمارنگ را به عنوان ذیل مطالعه نمایید .

 

روش های تبلیغاتی برای جذب مشتری

 

 

سالن زیبایی بنیادی

 

در واقع روش های تبلیغاتی ابزارهایی هستند که این امکان را فراهم می سازند که صاحبین کسب و کارها اعم از مغازه ها ، فروشگاه ها ، شرکت ها ، کارخانه ها ، آموزشگاه ها ، موسسات و ارگان های دولتی و خصوصی همه بتوانند با بهره مندی از روش های تبلیغاتی ، نام برند تجاری ، محصولات و خدمات خود را به عموم شهروندان معرفی نمایند و قطعاً تبلیغاتی موثر واقع می شود که در موقع مناسب و زمان و مکان مناسب ، اجرا و پیاده سازی شود .

حال اگر شما می خواهید صرفاً برند تجاری خود را معرفی نمایید ، استفاده از تبلیغات و شناخت برند شما توسط عموم کافی است اما اگر به دنبال این هستید که مشتریان همیشه به شما وفادار باشند و تا زمانی که شما سرویس دهی دارید محصولات یا خدمات شما را دریافت کنند لازم است همیشه علاوه بر استفاده از روش های تبلیغاتی ، روش های بازاریابی را جهت حفظ مشتریان قدیمی و بدست آوردن مشتریان جدید بکار بگیرید .

 

یکی از روش های تبلیغاتی که تقریباً توسط صد در صد هر نوع کسب و کار و تجارتی مورد استفاده قرار می گیرد تابلوسازی است .

 

برای آشنایی کاملتر با روش های تابلو سازی و تبلیغات مقاله گروه نمارنگ را با عنوان ذیل مطالعه نمایید .

 

تابلوسازی و تبلیغات

 

 تابلوسازی یکی از روش های تبلیغاتی سنتی و مدرنیته است که به شیوه های متعددی همچون موارد ذیل اجرا و پیاده سازی می شود :

 

 

یارا

 

 

معرفی کسب و کارها با تابلوسازی :

یکی از عمده ترین فواید تابلوسازی معرفی نام برند تجاری در مکان کسب و نقطه فروش است . اگر به دنبال برندسازی هستید تابلوسازی برترین گزینه برای معرفی برند تجاری است زیرا برندسازی با تابلوسازی به صورت نامحدود و شبانه روزی انجام می پذیرد و با تکرار زیاد نام برند در ذهن مشتری حک می شود. از دیگر فواید تابلوسازی ، اعتبارسازی است . در واقع بدون وجود تابلو ، مکان کسب مکان شما هویت و اعتباری نخواهد داشت .

 

با آمدن اینترنت و حضور افراد در سایت ها و شبکه های اجتماعی سبب شد که تبلیغات و بازاریابی به دو دسته کلی تقسیم بندی شود :

 

1) تبلیغات و بازاریابی سنتی :

تبلیغات و بازاریابی به شیوه سنتی هنوز هم به قوت خود باقی است و درواقع بسیاری از افراد اعتمادی به دنیای وب و شبکه های اجتماعی ندارند و هنوز هم ترجیح می دهند هر محصولی را که خریداری می کنند و یا هر خدمتی را که دریافت می کنند حضوری باشد به همین دلیل هنوز هم تبلیغات به شیوه سنتی همچون تابلوسازی ، تبلیغات چاپی ، بیلبوردی و دیگر تبلیغات محیطی مورد استفاده هر نوع تجارت و کسب وکاری واقع می شوند .

 

آیا می دانید کدام تبلیغات را می توان در محیط و فضاهای باز اجرا نمود ؟

 

برای آشنایی کاملتر کلیک نمایید .

 

تبلیغات محیطی

 

2) تبلیغات و بازاریابی اینترنتی :

 

زمانی که ما در حال وب گردی و یا در تماشای شبکه های اجتماعی هستیم خواه ناخواه تبلیغات زیادی را به چشم می بینیم که هر کدام به شیوه ای سعی دارند به مخاطب بگویند که محصولی متفاوت تر ، باکیفیت تر و با قیمت مناسب تر ارائه می کنند و همگی در صدد هستند که با ارائه انیمیشن ها ، کلمات آهنگین ، تصاویر جذاب و افکت های ویژه نگاه مشتری را به سوی خود معطوف کرده و او را وادار کنند که یک رویداد را اعمال کند . این رویداد ها ممکن است کلیک یک دکمه یا یک لینک در صفحه و انتقال به صفحه ای دیگر باشد .

با وجود اینکه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد است و کسب وکارهای اینترنتی رونق بسیاری دارد باز هم نکته ای که می بایست در تبلیغات و بازاریابی مبتنی بر وب مدنظر قرار دهید ، ایجاد حس اعتماد بین کاربر و وب سایت یا کانالی است که از طریق آن محصولات خود را معرفی کرده اید و کاربر نسبت به تبلیغات شما واکنش داده و یک رویداد رخ داده است .

 

حال شاید تمایل داشته باشد که بدانید چه نکاتی سبب می شود که تبلیغات و بازاریابی موفقیت آمیز باشد ؟

 

یا اینکه

 

اصول بازاریای و تبلیغات موفقیت آمیز کدامند ؟

 

الف ) تبلیغات باید بگونه ای انجام پذیرد که با ذات ما انسانها عجین شده باشد

 

معمولاً تبلیغات به شکلی تخیلی و فراتر از جنبه واقعی آن به نمایش در می آید اما اگر شما تبلیغی را به نمایش بگذارید که به جای بزرگنمایی ، انسان را با واقعیت روبرو کند نتیجه بهتری خواهید گرفت برای مثال اگر شما تبلیغتان در ارتباط با اسباب بازی کودکان است اگر آن را طوری به نمایش بگذارید که بزرگترها نیز با دیدن آن تبلیغ ، کودک درونشان تحریک شود و خاطره ای از دوران کودکی برای آنها هویدا گردد آن تبلیغ هیچ گاه از یاد نخواهد رفت .

 

ب ) تبلیغات باید محرک حس کنجکاوی باشند

 

برای خود من بارها پیش آمده که تبلیغی را مثلاً بر روی یک بیلبورد بزرگ دیده ام که فقط یک کلمه بر روی آن درج شده بود اما پی به موضوع تبلیغ نبرده ام و از روی کنجکاوی درباره آن نام تحقیق کرده ام گاهی باید تبلیغی به نمایش گذاشت که مشتری را وادار کند در مورد آن تبلیغ سوالاتی مطرح نماید و به دنبال پاسخ سوالات خود برود .

 

پ ) تبلیغات می بایست حس انسانها را تحریک نماید تا نسبت به آن تبلیغ واکنش نشان دهند

 

گاهی شده در داخل یک خیابان در حال تردد باشید و بدون اینکه قصد خرید یا بازدید از مغازه ای را داشته باشید با دیدن یک تبلیغ ، ناخودآگاه به داخل مغازه بروید و حتی به خریدار هم تبدیل شوید .

 

ت ) تبلیغات شگفت انگیز

 

ارائه محصولات با قیمت های باور نکردنی ، چیدمان خاص و یا تخفیفات و جایزه های ویژه می توانند حس شگرف زدگی و هیجان را در مشتریان برانگیزند و آنها را به سوی مکان کسب شما بکشانند .

 

ث ) تبلیغات می بایست خاص و انحصاری باشند

 

تبلیغات روش هایی هستند که توسط اکثریت رقبایی که در کنار شما جای دارند ، اجرایی شده است اما اگر شما یک تبلیغ که متمایزتر و ویژه تر ، همراه با خلاقیت باشد را به نمایش بگذارید قطعاً گیرایی بیشتری جهت جذب مشتریان خواهد داشت .

 

ج ) تخصیص بودجه جهت تبلیغات و بازاریابی

 

تبلیغات نه تنها هزینه سربار نیست بلکه پس اندازی بلند مدت است که اگر امروز بذر آن کاشته می شود فردای نزدیک می توانید محصول بیشتری را در نتیجه بکارگیری روش های بازاریابی و تبلیغات ، برداشت کنید . اختصاص بودجه برای تبلیغات و بازاریابی می بایست کاملاً برنامه ریزی شده انجام پذیرد و بودجه بصورت هدفمند توزیع شود و زمانی این هدفمندی به کرسی خواهد نشست که تبلیغات در زمان ، مکان و موقعیت مناسب اجرا شوند که این ممکن نیست مگر با شناخت دقیق مشتریان ، رقبا و رفتار بازار و واکنش به موقع به نوسانات آن .

 

مزون عروس

 

 

روابط عمومی چه نقشی در بازاریابی و تبلیغات ایفا می کند ؟

 

تبلیغات در وهله اول نیازی به روابط عمومی بالا ندارند و صرفاً می خواهند به عموم بگویند که چنین نام برندی چنین محصولی را ارائه می دهد مثل برندهای معروفی همچون نایک ، ال جی ، سامسونگ و .... اینها همه برندهایی هستند که زمانی هزینه هنگفتی جهت تبلیغات صرف کرده اند و همچنان هم هزینه صرف می کنند زیرا اگر غافل شود از قافله جا می مانند و رقبای قدیمی یا نو پا ممکن است با تبلیغات بهتر جایگزین آنها شوند . حال پس از اینکه تبلیغات به کرسی نشست و مشتریان نسبت به شما و محصولات و خدماتی که عرضه می کنید شناخت پیدا کردند بهره مندی از روابط عمومی بالا در پاسخگویی به مشتریان ، رفع مشکلات آنها و برطرف کردن نیاز آنها ، می تواند مشتریان شما را به یک مشتری دائم تبدیل کند در غیر اینصورت مشتری همان یکبار محصولات شما را استفاده خواهد نمود و برای بارهای بعدی به سراغ رقبای شما خواهد رفت ، اما روش های بازاریابی نیاز بالقوه به داشتن روابط عمومی بالا دارند . بازاریابان چه به صورت حضوری ، چه تلفنی و چه از طرق دیگر ، زمانی که با مشتریان ارتباط برقرار می کنند نحوه صحبت و نشست و برخواست آنها می تواند تاثیر شگرفی در جذب اعتماد و نگرش مصرف کنندگان نسبت به خدمات شما داشته باشد و نوع روابط عمومی تعیین کننده این مساله است که مشتری با یک روابط عمومی قوی می تواند مشتری شود و یا منتقد از محصولات و خدمات شما .

 

فنون تبلیغات و بازاریابی :

 

هر روش تبلیغاتی که برگزینید اصول و مبانی تبلیغات و بازاریابی مختص به خود را دارند و شما میبایست برای موفقیت آن اصول را طوری بکار ببندید که یونیک باشند و یک ایده جدید در آن بکار رفته باشد که مشتریان را به سوی شما بکشاند .

 

هدف از تبلیغات و بازاریابی چیست ؟

هدف غایی هر نوع تبلیغی ، معرفی محصولات و خدمات به مصرف کنندگان و شناساندن نام برند تجاری است اما هدف از بازاریابی اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات به عموم ، مشتریان و مصرف کنندگان و تبدیل آنها به یک مشتری دائمی است . روش های بازاریابی سعی بر این دارند که از طرق مختلف با مشتریان ارتباط سازنده برقرار نمایند و پاسخگوی نیازها ، مشکلات ، انتقادات و پیشنهادات مصرف کنندگان باشند تا مصرف کننده همواره در استفاده از محصول رضایت کافی داشته باشند . بازاریابان افراد آموزش دیده و با تجربه ای هستند که با استفاده از فنون مختلف سعی دارند افراد را در استفاده از یک محصول یا دریافت خدمتی متقاعد نمایند .