تبلیغات محیطی به کلیه روش های تبلیغاتی مرتبط با کالاها یا خدمات شرکت های حقیقی یا حقوقی در فضای شهری ، در نقطه خرید و یا خارج از نقطه خرید که به منظور اطلاع رسانی و جذب مشتری انجام می پذیرد ، اطلاق می شود . نام دیگر تبلیغات محیطی ، تبلیغات خارج از خانه می باشد و به منظور استفاده از ابزارهایی است که سبب برقراری ارتباط با مشتری در محیط کاری و خارج از منزل و محل کار می شود.
تبلیغات محیطی چیست ؟
تبلیغات محیطی در فضای بیرون از منزل به شیوه های مختلف به اجرا در می آیند . هدف از تبلیغات محیطی معرفی برند تجاری و کسب و کار به عموم مردم است . زمانی که ما انسانها وارد فضای شهرها می شویم بسیاری از روش های تبلیغاتی را در بستر محیط می بینیم . برخی از این تبلیغات که همراه با نوآوری و ابتکار جدید است و محتوای درج شده بر روی آن ، ذهن و کنجکاوی بیننده را درگیر می کند به همین دلیل هم می تواند سبب جذب مخاطبان شود . اما برخی که هیچ چیزی برای جلب توجه ندارند نمی توانند نظر کسی را جذب کنند و در واقع تبلیغاتی بهینه نیستند .
اهداف تبلیغات محیطی :
هدف اصلی از تبلیغات محیطی صرفاً معرفی کالاها ، خدمات و مطرح شدن نام برند و جذب مشتریان بیشتر نسبت به رقبا است . بدون تبلیغات هیچ برندی شناخته نمی شود . تا زمانی که نام یک برند در بین مشتریان طنین انداز نشود نمی تواند محصولات و خدمات خود را آنچنان که باید به فروش برساند .
در هر حیطه کاری تعداد رقبا بسیار زیاد است و تولید کننده ای می تواند موفق تر عمل کند که تبلیغات گسترده ای در فضای شهری ، اینترنت و شبکه های اجتماعی داشته باشد . امروزه اکثریت افراد تقریباً بیشتر اوقات فراغت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی به سر می برند بنابراین علاوه بر تبلیغات محیطی ، نباید از روش های مبتنی بر وب و شبکه های اجتماعی نیز غافل شد .
برای کسب موفقیت در حیطه کاری خودتان ، نه تنها می بایست از روش های تبلیغاتی متعددی در فضای شهری با عنوان تبلیغات محیطی ، استفاده کنید بلکه می بایست از روش هایی همچون تبلیغ در رادیو ، تلویزیون ، تبلیغ در روزنامه ها و مجلات ، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تبلیغ در وب سایت های مرتبط و درج بنرهای تبلیغاتی ثابت و متحرک در آن وب سایت ها ، اقدام به شناساندن گسترده محصولات و خدمات خود کرده و برند خود را برای گروه های مختلف سنی به نمایش بگذارید تا سود شما از فراسوی خیالتان نیز بالاتر برود .
تبلیغات محیطی به چند دسته کلی تقسیم می شوند ؟
- تبلیغات محیطی چاپی
- تبلیغات محیطی متحرک مثل تلویزیون شهری
- تبلیغات محیطی دیجیتال
- تبلیغات محیطی ترانزیتی
- تبلیغات دیواری
- تبلیغاتی محیطی بر روی پل ها
هزینه تبلیغات محیطی چقدر است ؟
قیمت تبلیغات محیطی با توجه به نوع تبلیغ کاملاً متفاوت است . قیمت تبلیغات محیطی به ابزارهایی که در ساخت سازه ها و محتوای تبلیغاتی بکار می روند بستگی دارد .
ابزارهای مورد استفاده در تبلیغات محیطی کدامند ؟
تابلوسازی :
یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغاتی است . از گذشته های دور انسان ها برای معرفی کالاهایی که می فروختند یا خدماتی که ارائه می دادند ، با حک نام برند خود بر روی سنگ یا دیوارها و یا بر روی کاغذ ، به معرفی کالاها و خدمات خود می پرداختند . برای اولین بار رستوران های بین راهی تابلوهایی ساختند و در معرض نمایش عموم قرار دادند ، از آن پس تابلوها هر روز نسبت به دیروز تغییرات زیادی کردند تا اینکه به شکل امروزی و مدرن در آمدند . در گذشته تابلوهای تبلیغاتی ، بدون نور و فقط در حد چند کلمه بودند اما امروزه تابلوها به شکل ها و نام های متفاوتی همچون موارد زیر قابل اجرا هستند :
- تابلو چلنیوم
- تابلو استیل
- تابلو ترموود
- تابلو کامپوزیت
- تابلو نئون
- تابلو فلکسی
- تابلو لایت باکس
- تابلو وکیوم
- تابلو ال ای دی
تلویزیون شهری :
یکی دیگر از روش های مدرن که برای تبلیغات کالاها و خدمات و همچنین اطلاع رسانی های عمومی در محیط مورد استفاده قرار می گیرد ، تلویزیون شهری است . این ابزار تبلیغاتی بدلیل پخش ویدیو و تصاویر تبلیغاتی شما ، براحتی می تواند بر ذهن بصری هر فردی رسوخ کرده و افراد را تبدیل به یک مشتری وفادار نماید . شما با خرید یا اجاره تلویزیون شهری و نصب آن در فضاهای عمومی قادر خواهید بود محیط و محصولات تجاری خود را به عده کثیری از افراد معرفی کنید .
بیلبورد :
یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی است که در جاهای مختلف از قبیل میادین ، بزرگ راه ها ، پل های عابر و گذرگاه های پیاده نصب می شوند . این تابلوهای عظیم الجثه براحتی می توانند از دوردست ها مشاهده شوند . با استفاده از یک کلام تبلیغاتی کوتاه ، شیوا و آهنگین می توانید نام برند خود را در ذهن مشتریان حک نموده و هنگام نیاز مشتریان به محصولات و خدمات شما قطعاً نام برند شما برای آنها یادآوری و تداعی خواهد شد . بیلبوردهای شهری ابزار تبلیغاتی موثری هستند و شما می توانید با اجاره بیلبورد تبلیغاتی به راحتی اقدام به تبلیغات نمایید . بدلیل اینکه افراد برای دیدن بیلبوردها فقط چند ثانیه کوتاه وقت دارند . لازمه طراحی بیلبورد استفاده از محتوای تبلیغاتی مناسب همراه با خلاقیت است که بتواند در عرض چند ثانیه نظر مخاطبان را جذب کند .
لمپوست بنر :
یک سازه تبلیغاتی جدید در اندازه های یک در سه متر می باشد که دارای پس زمینه فلزی است و محتوای تبلیغاتی شما بر روی پارچه یا فلکس چاپ شده و سپس بر روی قاب فلزی لبه چسبانی می شود .
استرابورد تبلیغاتی :
یک سازه بادبانی و پرتابل ایستاده است و گزینه مرقوم به صرفه تری نسبت به اجاره بیلبورد محسوب می شود و می تواند همچون بیلبوردها نتیجه خوبی برای تبلیغات شما داشته باشد.
استند تبلیغاتی :
استندهای تبلیغاتی یکی از ابزارهای زیبای تبلیغاتی هستند که به دو صورت ایستاده و رومیزی قابل اجراست و حاوی انواع متعددی نظیر استد نمایشگاهی ، استد فروشگاهی و استندهای تبلیغاتی می باشد . استندهای تبلیغاتی در فضای شهری به دو شیوه با نور و بدون نور و در داخل قاب یا طلق به اجرا گذاشته می شوند .
تابلو بنری :
یکی از ارزان ترین روش های تبلیغاتی می باشد . امروزه با ورود دستگاه های پیشرفته ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی می توان یک بنر با تصاویر و رنگ های متعدد ساخت و به معرض نمایش گذاشت .
چاپ تراکت ، بروشور و کاتالوگ :
این اقلام تبلیغاتی نیز جزء خدمات چاپی و پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی محسوب می شوند و شما براحتی می توانید توسط این ابزارها ، کالاها و خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید .
سمپلینگ :
در این روش افراد آموزش دیده و سمپلر در مورد کالاها و خدمات به عموم مردم توضیح می دهند . از مزایای آنها بحث می کنند و افراد می توانند به صورت واقعی طعم محصولات را بچشند و یا مزایای آنها را با توضیحات افراد سمپلر حس کنند . اگر محصول قابل آزمایش نیست ، سمپلرها می توانند از روی عکس ها و تصاویر موجود در کاتالوگ ها ، توضیحاتی را برای مشتریان شرح دهند و مخاطبان نیز پاسخ سوالات و ابهامات خود را همان لحظه دریافت نموده و تصمیم بگیرند که از محصول مورد نظر استفاده کنند یا خیر .
تبلیغات چریکی :
در این روش با استفاده از ایده های نوین سعی می شود که مشتریان را با بکارگیری ترفندهای خاصی شگفت زده نمود و حرکتی پیاده سازی کرد که افراد بتوانند در آن واحد از یک محصول استفاده نموده و احساساتشان را بیان کنند و مزایای یک محصول را درک کرده و اقدام به خرید نمایند .
استیکرهای تبلیغاتی :
برچسب های تبلیغاتی هستند که به صورت سه بعدی بر روی کف خیابان یا دیوارها طراحی می شوند و سبب شگفت زدگی مخاطبان شده ، گویی که یک تصویر کاملاً واقعی در مقابل چشمان شما ظاهر می شود .
پوسترهای دیواری :
پوسترهای تبلیغاتی در گذرگاه های عابر پیاده و بر روی بناهای ساختمانی نصب می شوند و در مقابل دیدگان عموم قرار می گیرند .
تبلیغات ترانزیت :
این نوع از تبلیغات بسیار هدفمند هستند و بر روی کلیه وسایل نقلیه شهری و بین شهری نصب می شوند. افراد متعدد با سلایق متفاوت به راحتی می توانند این تصاویر و کلمات تبلیغاتی را مشاهده نمایند و یقیناً تبلیغ در ذهن حک می شود و در هنگام نیاز برای افراد یادآوری خواهد شد.
عروسک های تن پوش تبلیغاتی :
یکی دیگر از روش های تبلیغات است که افرادی لباس های عروسکی به تن می کنند و با ارائه تراکت یا بروشورها به مخاطبان ، نظر آنها را جلب نموده و ترغیب به خرید می نمایند .
دستگیره های تبلیغاتی در اتومبیل های شهری و بین شهری :
یک سری از افراد برای تبلیغات ، نام برند خودشان را بر روی صندلی ها یا دستگیره های خودروهای حمل و نقل عمومی درج می کنند و در قبال نمایش آن پول پرداخت می کنند .
دیجیتال مارکتینگ :
این روش تبلیغاتی بیشتر بر پایه وب است و طرفداران زیادی پیدا کرده و همه به دنبال استفاده ار روش های دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات خود هستند . می توان گفت دیجیتال مارکتینگ همه چیز را در بر می گیرد و می تواند شامل بازاریابی محتوایی ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، پرداخت به ازای کلیک ، بازاریابی پورسانتی ، بازاریابی بومی ، اتوماسیون اداری ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی پیامکی ، بازاریابی چریکی و روابط عمومی آنلاین باشد . به علت اینکه دیجیتال مارکتینگ می تواند شامل طیف گسترده ای از تبلیغات و شاخه های متعدد باشد قطعاً در دنیای رقابت می تواند شما را به رتبه های عالی برساند و شما با بهره مندی از دیجیتال مارکتینگ می توانید پله های ترقی را بالا بروید و در دنیای رقابت زننده حرف اول باشید .
حال با توجه به روش های متعددی که در بالا شرح داده شد یک سوال مطرح می شود و آن این است که :
چگونه تبلیغات محیطی موفقی داشته باشیم ؟
خلاقیت به خرج دهید :
روش های تبلیغاتی که در بالا به آنها اشاره شده همه تکراری هستند و صد در صد توسط رقبای شما نیز مورد استفاده قرار می گیرند . تنها عاملی که سبب می شود روش تبلیغاتی که شما از آن استفاده نموده اید متمایز به نظر برسد و جدید جلوه کند استفاده از یک ایده و خلاقیت نوین است . یک ترفند تبلیغاتی کوچک که سبب شگفتی مخاطبان شود به راحتی می تواند شما را در کرسی بالاتری نسبت به رقابایتان بنشاند .
انتخاب کانال مناسب برای تبلیغات :
شما می بایست به مخاطبانتان شناخت کافی داشته باشید و در زمینه ای که آنها حضور دارند تبلیغات کنید مثلا اگر شما در رادیو تبلیغ کنید و هزینه زیادی هم بپردازید اما مخاطبان شما سالی یکبار هم به سراغ رادیو نروند و تمایلی به گوش دادن به رادیو نداشته باشند قطع به یقین هزینه تبلیغاتی شما به باد رفته است .
بررسی و ارزیابی تبلیغات پس از طراحی و قبل از پیاده سازی :
قبل از طراحی تبلیغات خود ، ابتدا نظرات و پیشنهادات مشتریان را بسنجید و پس از سنجش و طراحی ایده و تبلیغ باز هم نظرات مخاطبان را به طور غیر مستقیم بررسی کنید ، طرح خود را لو ندهید و فقط غیر مستقیم نظرسنجی کنید و بعد از اینکه کاملاً نسبت به طرح خود اطمینان حاصل کردید آن را به روی پرده تبلیغاتی بیاورید .
اعتبار یک برند :
تبلیغات محیطی برای یک برند ، اعتبار به همراه می آورد و هر برندی که تبلیغات زیادی در زمینه های متعدد داشته باشد قطعاً توسط همه مخاطبان شناخته می شود . برای مثال برندهایی مثل ال جی ، سامسونگ ، نایک ، BMW ، هیوندا و... همه شناخته شده هستند به خاطر تبلیغات گسترده ای که داشته اند ، شاید خیلی از افراد اصلاً از محصولات این کمپانی ها استفاده نکرده باشند اما به دلیل تبلیغات و محبوبیت این برندها کاملاً شناخته شده هستند . همه این کمپانی ها را میشناسند حتی اگر از محصولات آنها استفاده نکرده باشند . تابلوسازی یکی از روش های تبلیغاتی است که همه صاحبین مشاغل چه خرد و چه کلان از آن استفاده می کنند و به عنوان یک تبلیغ شبانه روزی می تواند برند شما را به عموم مخاطبان معرفی نماید .
تطبیق عوامل محیطی :
با توجه به نوع تبلیغاتی که انجام می دهید عوامل و شرایط محیطی را نیز در نظر بگیرید برای مثال تابلو راهنما به دلیل اینکه در شرایط و موقعیت های متفاوت آب و هوایی قرار دارد از جنس فلز ساخته می شود و بسیار مقاوم می باشد اما ابزاری مثل بنر نمی تواند چنین مقاومتی را داشته باشد .
اگر می خواهید در مورد تابلو راهنما بیشتر بدانید مقاله زیر را بخوانید .
تابلو راهنما
رنگ در تبلیغات :
روانشناسی رنگ در تبلیغات به طور کامل در مورد فواید و معایب همه رنگ ها صحبت نموده و شما برای داشتن تبلیغات اثر بخش حتماً می بایست در این زمینه مطالعاتی داشته باشید و از ترکیب رنگ مناسب در تبلیغات خود استفاده کنید . رنگ نقش بسیار مهمی در تبلیغات ایفا می کند . خصوصاً اهمیت رنگ در تابلوسازی و بیلبوردهای تبلیغاتی می تواند نقش مهمی در پررنگ نمودن کلمات تبلیغی و تاثیرگذاری آن بر ذهن بصری مخاطبان داشته باشد .
برای آشنایی با رنگ ها در تبلیغات ، مطلبی توسط گروه نمارنگ ارائه شده است که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید .
روانشناسی رنگ ها در تبلیغات
دیده شدن تبلیغات شهری :
تبلیغات می بایست طوری طراحی شوند که امکان مشاهده آن ظرف مدت زمان کوتاهی فراهم باشد . برای مثال تبلیغاتی که در جاده ها و بزرگراه ها نصب می شوند به علت اینکه رانندگان با سرعت بالایی از مقابل آنها عبور می کنند و برای مشاهده تبلیغات هر فرد فقط چند ثانیه زمان دارد ، در این چند ثانیه پیام تبلیغاتی می بایست به قدری گیرا ، قدرتمند و کوتاه باشد تا بتواند در همین چند ثانیه کوتاه در ذهن بیننده نقش ببندد .
سادگی و پیچیدگی تبلیغات شهری :
پیام تبلیغاتی هر چقدر ساده تر باشد راحتر و سریعتر خوانده می شود و در ذهن می نشیند به شرط آنکه پیام تبلیغاتی خاص و آهنگین باشد .
مدیریت تبلیغات محیطی :
مدیریت تبلیغاتی که در فضای شهرها به نمایش گذاشته می شوند معمولاً بر عهده شهرداریها و وزارت ارشاد می باشد . اگر تبلیغات در فضای شهری به خوبی کنترل شود فرضیه مخدوش کردن فضای شهر توسط تبلیغات لغو می شود اما اگر تبلیغات به شکلی غیراستاندارد و به دلخواه در هر نقطه و با هر اندازه ای به اجرا در بیاید قطعاً جلوه بصری شهرها را زیر سوال می برد.
مزایای تبلیغات محیطی :
- تبلیغات محیطی برند شما را به سمع و نظر عموم می رساند و می تواند سبب کسب درآمد بیشتر شود.
- تبلیغات بهترین ابزار برای دسترسی به سود و فروش بیشتر است.
- بدون تبلیغات کالاها و خدمات شما شناخته و مطرح نخواهند بود.
- تبلیغات محیطی سبب افزایش درآمد بیشتر در حیطه کاری شما می شود .
- تبلیغات محیطی ابزارهای موثر برای آگاه نمودن مخاطبان از نوع محصولات یا خدماتی است که توسط شما ارائه می شود .
- ابزارهای تبلیغاتی ذهن مخاطبان را در مورد محصولات و خدمات شما درگیر نموده و آنها را به تفکر وادار می کند .
معایب تبلیغات محیطی :
- هزینه های تبلیغات محیطی گاهاً بالاست خصوصا اجاره تلویزیون شهری یا اجاره بیلبوردها.
- تبلیغات محیطی نیازمند دریافت مجوزهای لازم است و کاغذبازی های مختص به خود را دارد .
- تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری تبلیغات را نمی توان به طور دقیق اندازه گیری نمود . اگر می خواهید تبلیغات شما ثمر بخش باشد می بایست در مورد مشتریان خود و نحوه ارتباط آنها با شما اطلاعات کامل کسب کنید و راه های ارتباط مخاطبان برای خرید محصولات و خدمات را بشناسید و در زمینه هایی که مشتریان شما فعالیت دارند تبلیغ کنید ، در غیر اینصورت هزینه خود را هدر می دهید ، زیرا اگر در مکان هایی تبلیغ کنید که مشتریان شما تبلیغ شما را نبینند قطعاً تبلیغات شما سوخته محسوب می شوند و سرمایه ای که بابت آن صرف شده است تماماً هدر خواهد رفت .