تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی :

تبلیغات محیطی به کلیه روش های تبلیغاتی مرتبط با کالاها یا خدمات شرکت های حقیقی یا حقوقی در فضای شهری ، در نقطه خرید و یا خارج از نقطه خرید که به منظور اطلاع رسانی و جذب مشتری انجام می پذیرد اطلاق می شود . نام دیگر تبلیغات محیطی ، تبلیغات خارج از خانه می باشد و به منظور استفاده از ابزارهایی است که سبب برقراری ارتباط با مشتری در محیط کاری و خارج از منزل و محل کار انجام می شود.

اهداف تبلیغات محیطی :

هدف اصلی هر مدل از تبلیغ هایی که در فضای شهری گنجانده می شود صرفاً معرفی کالاها و خدمات ، مطرح شدن نام برند و جذب مشتریان بیشتر نسبت به رقبا می باشد . بدون تبلیغات هیچ برندی شناخته نمی شود و تا زمانی نام یک برند در بین مشتریان طنین انداز نشود نمی تواند محصولات و خدمات خود را آنچنان که باید به فروش برساند . در هر حیطه کاری تعداد رقبا بسیار زیاد است و تولید کننده ای می تواند موفق تر عمل نماید که تبلیغات گسترده ای در فضای شهری ، اینترنت و شبکه های اجتماعی داشته باشد . امروزه اکثریت افراد تقریباً بیشتر اوقات فراغت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی به سر می برند بنابراین علاوه بر تبلیغات محیطی ، نباید از روش های مبتنی بر وب و شبکه های اجتماعی نیز غافل شد . برای کسب موفقیت در حیطه کاری خودتان ، نه تنها می بایست از روش های تبلیغاتی متعددی در فضای شهری با عنوان تبلیغات محیطی ، بهره ببرید بلکه می بایست از روش هایی همچون تبلیغ در رادیو ، تلویزیون ، تبلیغ در روزنامه ها و مجلات ، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تبلیغ در وب سایت های مرتبط و درج بنرهای تبلیغاتی ثابت و متحرک در آن وب سایت ها اقدام به شناساندن گسترده محصولات و خدمات خود نموده و برند خود را برای گروه های مختلف سنی به نمایش بگذارید تا سود شما از فراسوی خیالتان نیز بالاتر رود .

رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی محیطی  :

تابلوسازی : یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغاتی است . از گذشته های دور انسان ها برای معرفی کالاهایی که می فروختند یا خدماتی که ارائه می دادند ، با حک نام برند خود بر روی سنگ یا دیوارها و یا بر روی کاغذ ، به معرفی کالاها و خدمات خود می پرداختند و برای اولین بار رستوران های بین راهی تابلوهایی ساختند و در معرض نمایش عموم قرار دادند ، از آن پس تابلوها هر روز نسبت به دیروز تغییرات زیادی کردند تا اینکه به شکل امروزی و مدرن در آمدند . در گذشته تابلوهای تبلیغاتی ، بدون نور و فقط در حد چند کلمه بودند اما امروزه تابلوها به شکل ها و نام های متفاوتی نظیر تابلو چلنیوم ، تابلو استیل ، تابلو ترموود ، تابلو کامپوزیت ، تابلو نئون ، تابلو فلکسی ، تابلو لایت باکس ، تابلو وکیوم ، تابلو ال ای دی و ... ساخته و نصب می شوند .

تلویزیون شهری : یکی دیگر از روش های مدرن که برای تبلیغات کالاها و خدمات و همچنین اطلاع رسانی های عمومی در فضای شهری از آن بهره می برند تلویزیون شهری می باشد . این ابزار تبلیغاتی بدلیل پخش ویدیو و تصاویر تبلیغاتی شما ، براحتی می تواند بر ذهن بصری هر فردی رسوخ نموده و افراد را تبدیل به یک مشتری وفادار نماید .

بیلبورد : یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی است که در جاهای مختلف از قبیل میادین ، بزرگ راه ها ، پل های عابر ، گذرگاه های پیاده نصب می شوند . این تابلوهای عظیم الجثه براحتی می توانند از دوردست ها مشاهده شوند . با استفاده از یک کلام تبلیغاتی کوتاه ، شیوا و آهنگین می توانید نام برند خود را در ذهن مشتریان حک نموده و مشتریان هنگام نیاز به محصولات و خدمات شما قطعاً نام برند شما برای آنها یادآوری و تداعی خواهد شد . بیلبوردهای شهری ابزار تبلیغاتی موثری هستند و شما می توانید با اجاره بیلبورد تبلیغاتی به راحتی اقدام به تبلیغات نمایید .

لمپوست بنر : یک سازه تبلیغاتی جدید در اندازه های یک در سه متر می باشد که دارای پس زمینه فلزی است و محتوای تبلیغاتی شما بر روی پارچه یا فلکس چاپ شده و سپس بر روی قاب فلزی لبه چسبانی می شود .

استرابورد تبلیغاتی : یک سازه بادبانی و پرتابل ایستاده است و گزینه مرقوم به صرفه تری نسبت به اجاره بیلبورد محسوب می شود و می تواند همچون بیلبوردها نتیجه خوبی برای تبلیغات شما به ارمغان بیاورد .

استند تبلیغاتی :استندهای تبلیغاتی یکی از ابزارهای زیبای تبلیغاتی هستند  که به دو صورت ایستاده و رومیزی قابل اجراست و حاوی انواع متعددی نظیر استد نمایشگاهی ، استد فروشگاهی و استندهای تبلیغاتی می باشد .

تابلو بنری : یکی از ارزان ترین روش های تبلیغاتی می باشد که امروزه با ورود دستگاه های پیشرفته ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی می توان یک بنر با تصاویر و رنگ های متعدد ساخت و به معرض نمایش درآورد.

چاپ تراکت ، بروشور و کاتالوگ : جزء خدمات چاپی و پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی محسوب می شوند و شما براحتی می توانید توسط این ابزارها ، کالاها و خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید .

تبلیغات سمپلینگ : روش سمپلینگ یکی از روش های بسیار مفید برای تبلغات می باشد . در این روش افراد آموزش دیده و سمپلر در مورد کالاها و خدمات به عموم مردم توضیح می دهند و از مزایای آنها بحث می نمایند و افراد می توانند به راحتی محصول یا خدمت مدنظر را آزمایش نمایند یا اگر محصول قابل آزمایش نیست سمپلرها می توانند از روی عکس ها و تصاویر موجود در کاتالوگ ها ، توضیحاتی را برای مشتریان شرح دهند و مخاطبان نیز پاسخ سوالات و ابهامات خود را همان لحظه دریافت نموده و تصمیم می گیرند که از محصول مورد نظر استفاده کنند یا خیر .

تبلیغات چریکی : در این روش با استفاده از ایده های نوین سعی می شود که مشتریان را  با بکارگیری ترفندهای خاصی شگفت زده نمود و حرکتی پیاده سازی کرد که افراد بتوانند در آن واحد از یک محصول استفاده نموده و احساساتشان را بیان کنند  و مزایای یک محصول را درک کرده و اقدام به خرید نمایند .

استیکرهای تبلیغاتی : برچسب های تبلیغاتی هستند که به صورت سه بعدی بر روی کف خیابان یا دیوارها طراحی می شوند و سبب شگفت زدگی مخاطبان شده ، گویی که یک تصویر کاملا واقعی در مقابل چشمان شما ظاهر می شود .

پوسترهای دیواری : پوسترهای تبلیغاتی در گذرگاه های عابر پیاده و بر روی بناهای ساختمانی نصب می شوند و در مقابل دیدگان عموم قرار می گیرند .

تبلیغات ترانزیت : این نوع از تبلیغات بسیار هدفمند هستند و بر روی کلیه وسایل نقلیه شهری و بین شهری نصب می شوند و افراد متعدد با سلایق متفاوت به راحتی می توانند این تصاویر و کلمات تبلیغاتی را مشاهده نمایند و یقیناً تبلیغ در ذهن حک می شود و در هنگام نیاز برای افراد یادآوری می شود .

عروسک های تن پوش تبلیغاتی : یکی دیگر از روش های تبلیغات است که افرادی لباس های عروسکی به تن می کنند و با ارائه تراکت یا بروشورها به مخاطبان ، نظر آنها را جلب نموده و ترغیب به خرید می نمایند .

دیجیتال مارکتینگ : این روش تبلیغاتی بیشتر بر پایه وب می باشد و امروزه بسیار مرسوم گشته است و همه به دنبال استفاده ار روش های دیجیتال مارکتینگ هستند . می توان گفت دیجیتال مارکتینگ همه چیز را در بر می گیرد و می تواند شامل بازاریابی محتوایی ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، پرداخت به ازای کلیک ، بازاریابی پورسانتی ، بازاریابی بومی ، اتوماسیون اداری ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی پیامکی ، بازاریابی چریکی و روابط عمومی آنلاین باشد و به علت اینکه دیجیتال مارکتینگ می تواند شامل طیف گسترده ای از تبلیغات و شاخه های متعدد باشد قطعاً در دنیای رقابت می تواند شما را به رتبه های عالی برساند و شما با بهره مندی از دیجیتال مارکتینگ می توانید پله های ترقی را بالا بروید و در دنیای رقابت زننده حرف اول باشید .

حال با توجه به روش های متعددی که در بالا شرح داده شد یک سوال مطرح می شود و آن این است که :

چگونه تبلیغات محیطی موفقی داشته باشیم ؟

خلاقیت به خرج دهید :

روش های تبلیغاتی که در بالا به آنها اشاره شده همه تکراری هستند و صد در صد توسط رقبای شما نیز مورد استفاده واقع شده اند و تنها عاملی که سبب می شود روش تبلیغاتی که شما از آن استفاده نموده اید متمایز به نظر برسد و جدید جلوه کند استفاده از یک ایده و خلاقیت نوین است و یک ترفند تبلیغاتی کوچک که سبب شگفتی مخاطبان شود به راحتی می تواند شما را در کرسی بالاتری نسبت به رقابایتان بنشاند .

انتخاب کانال مناسب برای تبلیغات : همان طور که بیان شد شما می بایست به مخاطبانتان شناخت کافی داشته باشید و در زمینه ای که آنها حضور دارند تبلیغات کنید مثلا اگر شما در رادیو تبلیغ کنید و هزینه  زیادی هم بپردازید اما مخاطبان شما سالی یکبار هم به سراغ رادیو نروند و تمایلی به گوش دادن به رادیو نداشته باشند قطع به یقین هزینه تبلیغاتی شما به باد رفته است .

بررسی و ارزیابی تبلیغات پس از طراحی و قبل از پیاده سازی :

قبل از طراحی تبلیغات خود ابتدا نظرات و پیشنهادات مشتریان را بسنجید و پس از سنجش و طراحی ایده و تبلیغ باز هم نظرات مخاطبان را به طور غیر مستقیم  بررسی کنید ، طرح خود را لو ندهید و فقط غیر مستقیم نظرسنجی کنید و بعد از اینکه کاملا نسبت به طرح خود اطمینان حاصل نمودید آن را به روی پرده تبلیغاتی بیاورید .

اعتبار یک برند : تبلیغات محیطی برای یک برند ، اعتبار به همراه می آورند و هر برندی که تبلیغات زیادی در زمینه های متعدد داشته باشد قطعاً توسط همه مخاطبان شناخته می شوند برای مثال برندهایی مثل ال جی ، سامسونگ ، نایک ، BMW ، هیوندا و... همه شناخته شده هستند به خاطر تبلیغات گسترده ای که داشته اند ، شاید خیلی از افراد اصلا از محصولات این کمپانی ها بهره نبرده باشند اما به دلیل تبلیغات و محبوبیت این برندها کاملا شناخته شده هستند و همه این کمپانی ها را میشناسند حتی اگر از محصولات آنها استفاده نکرده باشند . تابلوسازی یکی از روش های تبلیغاتی هستند که همه صاحبین مشاغل از آن بهره می برند و به عنوان یک تبلیغ شبانه روزی می تواند برند شما را به عموم مخاطبان معرفی نماید .

تطبیق عوامل محیطی : با توجه به نوع تبلیغاتی که انجام می دهید عوامل و شرایط محیطی را نیز در نظر بگیرید برای مثال تابلو راهنما به دلیل اینکه در شرایط و موقعیت های متفاوت آب و هوایی قرار دارد از جنس فلز ساخته می شود و بسیار مقاوم می باشد اما ابزاری مثل بنر نمی تواند چنین مقاومتی را داشته باشد .

رنگ در تبلیغات : روانشناسی رنگ در تبلیغات به طور کامل در مورد فواید و معایب همه رنگ ها صحبت نموده و شما برای داشتن تبلیغات اثر بخش حتماً می بایست در این زمینه مطالعاتی داشته باشید و از ترکیب رنگ مناسب در تبلیغات خود بهره ببرید . رنگ نقش بسیار مهمی در تبلیغات ایفا می کند و خصوصا اهمیت رنگ در تابلوسازی و بیلبوردهای تبلیغاتی می تواند نقش مهمی در پررنگ نمودن کلمات تبلیغی و تاثیرگذاری آن بر ذهن بصری مخاطبان داشته باشد .

دیده شدن تبلیغات شهری : تبلیغات می بایست طوری طراحی شوند که امکان مشاهده آن ظرف مدت زمان کوتاهی فراهم باشد برای مثال تبلیغاتی که در جاده ها و بزرگراه ها نصب می شوند به علت اینکه رانندگان با سرعت بالایی از مقابل آنها عبور می کنند ، برای مشاهده تبلیغات شما فقط چند ثانیه زمان دارند ، در این چند ثانیه پیام تبلیغاتی می بایست به قدری گیرا و قدرتمند و کوتاه باشد تا بتواند در همین چند ثانیه کوتاه در ذهن بیننده نقش ببندد .

سادگی و پیچیدگی تبلیغات شهری : پیام تبلیغاتی هر چقدر ساده تر باشد راحتر و سریعتر خوانده می شود در ذهن می نشیند به شرط آنکه پیام تبلیغاتی خاص و آهنگین باشد .

مزایای تبلیغات محیطی :

تبلیغات محیطی برند شما را به سمع و نظر عموم می رساند و می تواند سبب کسب درآمد بیشتر شود.

تبلیغات بهترین ابزار برای دسترسی به سود و فروش بیشتر است.

بدون تبلیغات کالاها و خدمات شما شناخته و مطرح نخواهند بود.

تبلیغات محیطی سبب افزایش درآمد بیشتر در حیطه کاری شما می شود .

تبلیغات محیطی ابزارهای موثر برای آگاه نمودن مخاطبان از نوع محصولات یا خدماتی است که توسط شما ارائه می شود .

ابزارهای تبلیغاتی ذهن مخاطبان را در مورد محصولات و خدمات شما درگیر نموده و آنها را به تفکر وادار می کند .

معایب تبلیغات محیطی :

هزینه های تبلیغات محیطی گاهاً بالاست خصوصا اجاره تلویزیون شهری یا اجاره بیلبوردها

تبلیغات محیطی نیازمند دریافت مجوزهای لازم است و کاغذبازی های مختص به خود را دارد .

میزان اندازه گیری تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری تبلیغات را نمی توان به طور دقیق اندازه گیری نمود و اگر می خواهید تبلیغات شما ثمر بخش باشد می بایست در مورد مشتریان خود و نحوه ارتباط آنها با شما اطلاعات کامل کسب کنید و راه های ارتباط مخاطبان برای خرید محصولات و خدمات را بشناسید و در زمینه هایی که مشتریان شما فعالیت دارند تبلیغ نمایید ، در غیر اینصورت هزینه خود را هدر می دهید ، زیرا اگر در مکان هایی تبلیغ کنید که مشتریان شما تبلیغ شما را نبینند قطعاً تبلیغات شما سوخته محسوب می شوند و سرمایه ای که بابت آن صرف شده است تماماً هدر خواهد رفت .