تبلیغات محیطی به کلیه روش های تبلیغاتی مرتبط با کالاها یا خدمات شرکت های حقیقی یا حقوقی در فضای شهری ، در نقطه خرید و یا خارج از نقطه خرید که به منظور اطلاع رسانی و جذب مشتری انجام می پذیرد ، اطلاق می شود . نام دیگر تبلیغات محیطی ، تبلیغات خارج از خانه می باشد و به منظور استفاده از ابزارهایی است که سبب برقراری ارتباط با مشتری در محیط کاری و خارج از منزل و محل کار می شود.

 

تبلیغات محیطی چیست ؟


تبلیغات محیطی در فضای بیرون از منزل به شیوه های مختلف به اجرا در می آیند . هدف از تبلیغات محیطی معرفی برند تجاری و کسب و کار به عموم مردم است . زمانی که ما انسانها وارد فضای شهرها می شویم بسیاری از روش های تبلیغاتی را در بستر محیط می بینیم . برخی از این تبلیغات که همراه با نوآوری و ابتکار جدید است و محتوای درج شده بر روی آن ، ذهن و کنجکاوی بیننده را درگیر می کند به همین دلیل هم می تواند سبب جذب مخاطبان شود . اما برخی که هیچ چیزی برای جلب توجه ندارند نمی توانند نظر کسی را جذب کنند و در واقع تبلیغاتی بهینه نیستند .

 

 

تابلو مغازه تبلیغاتی

 

اهداف تبلیغات محیطی :

 

هدف اصلی از تبلیغات محیطی صرفاً معرفی کالاها ، خدمات و مطرح شدن نام برند و جذب مشتریان بیشتر نسبت به رقبا است . بدون تبلیغات هیچ برندی شناخته نمی شود . تا زمانی که نام یک برند در بین مشتریان طنین انداز نشود نمی تواند محصولات و خدمات خود را آنچنان که باید به فروش برساند .

در هر حیطه کاری تعداد رقبا بسیار زیاد است و تولید کننده ای می تواند موفق تر عمل کند که تبلیغات گسترده ای در فضای شهری ، اینترنت و شبکه های اجتماعی داشته باشد . امروزه اکثریت افراد تقریباً بیشتر اوقات فراغت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی به سر می برند بنابراین علاوه بر تبلیغات محیطی ، نباید از روش های مبتنی بر وب و شبکه های اجتماعی نیز غافل شد .

برای کسب موفقیت در حیطه کاری خودتان ، نه تنها می بایست از روش های تبلیغاتی متعددی در فضای شهری با عنوان تبلیغات محیطی ، استفاده کنید بلکه می بایست از روش هایی همچون تبلیغ در رادیو ، تلویزیون ، تبلیغ در روزنامه ها و مجلات ، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تبلیغ در وب سایت های مرتبط و درج بنرهای تبلیغاتی ثابت و متحرک در آن وب سایت ها ، اقدام به شناساندن گسترده محصولات و خدمات خود کرده و برند خود را برای گروه های مختلف سنی به نمایش بگذارید تا سود شما از فراسوی خیالتان نیز بالاتر برود .

 

 

تجهیزات پزشکی

 

 

 

تبلیغات محیطی به چند دسته کلی تقسیم می شوند ؟

  • تبلیغات محیطی چاپی
  • تبلیغات محیطی متحرک مثل تلویزیون شهری
  • تبلیغات محیطی دیجیتال
  • تبلیغات محیطی ترانزیتی
  • تبلیغات دیواری
  • تبلیغاتی محیطی بر روی پل ها

 

هزینه تبلیغات محیطی چقدر است ؟


قیمت تبلیغات محیطی با توجه به نوع تبلیغ کاملاً متفاوت است .  قیمت تبلیغات محیطی به ابزارهایی که در ساخت سازه ها و محتوای تبلیغاتی بکار می روند بستگی دارد .

 

 

شهرک ساحلی

 

 

ابزارهای مورد استفاده در تبلیغات محیطی کدامند ؟

 

تابلوسازی :


یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغاتی است . از گذشته های دور انسان ها برای معرفی کالاهایی که می فروختند یا خدماتی که ارائه می دادند ، با حک نام برند خود بر روی سنگ یا دیوارها و یا بر روی کاغذ ، به معرفی کالاها و خدمات خود می پرداختند . برای اولین بار رستوران های بین راهی تابلوهایی ساختند و در معرض نمایش عموم قرار دادند ، از آن پس تابلوها هر روز نسبت به دیروز تغییرات زیادی کردند تا اینکه به شکل امروزی و مدرن در آمدند . در گذشته تابلوهای تبلیغاتی ، بدون نور و فقط در حد چند کلمه بودند اما امروزه تابلوها به شکل ها و نام های متفاوتی همچون موارد زیر قابل اجرا هستند :

  1.  تابلو چلنیوم
  2. تابلو استیل
  3. تابلو ترموود
  4. تابلو کامپوزیت
  5. تابلو نئون
  6. تابلو فلکسی
  7. تابلو لایت باکس
  8. تابلو وکیوم
  9. تابلو ال ای دی

 

 

ابن سینا

 

 

تلویزیون شهری :


یکی دیگر از روش های مدرن که برای تبلیغات کالاها و خدمات و همچنین اطلاع رسانی های عمومی در محیط مورد استفاده قرار می گیرد ، تلویزیون شهری است . این ابزار تبلیغاتی بدلیل پخش ویدیو و تصاویر تبلیغاتی شما ، براحتی می تواند بر ذهن بصری هر فردی رسوخ کرده و افراد را تبدیل به یک مشتری وفادار نماید . شما با خرید یا اجاره تلویزیون شهری و نصب آن در فضاهای عمومی قادر خواهید بود محیط و محصولات تجاری خود را به عده کثیری از افراد معرفی کنید .

 

بیلبورد :


یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی است که در جاهای مختلف از قبیل میادین ، بزرگ راه ها ، پل های عابر و گذرگاه های پیاده نصب می شوند . این تابلوهای عظیم الجثه براحتی می توانند از دوردست ها مشاهده شوند . با استفاده از یک کلام تبلیغاتی کوتاه ، شیوا و آهنگین می توانید نام برند خود را در ذهن مشتریان حک نموده و هنگام نیاز مشتریان به محصولات و خدمات شما قطعاً نام برند شما برای آنها یادآوری و تداعی خواهد شد . بیلبوردهای شهری ابزار تبلیغاتی موثری هستند و شما می توانید با اجاره بیلبورد تبلیغاتی به راحتی اقدام به تبلیغات نمایید . بدلیل اینکه افراد برای دیدن بیلبوردها فقط چند ثانیه کوتاه وقت دارند . لازمه طراحی بیلبورد استفاده از محتوای تبلیغاتی مناسب همراه با خلاقیت است که بتواند در عرض چند ثانیه نظر مخاطبان را جذب کند .

 

لمپوست بنر :

 

یک سازه تبلیغاتی جدید در اندازه های یک در سه متر می باشد که دارای پس زمینه فلزی است و محتوای تبلیغاتی شما بر روی پارچه یا فلکس چاپ شده و سپس بر روی قاب فلزی لبه چسبانی می شود .

 

استرابورد تبلیغاتی :

 

یک سازه بادبانی و پرتابل ایستاده است و گزینه مرقوم به صرفه تری نسبت به اجاره بیلبورد محسوب می شود و می تواند همچون بیلبوردها نتیجه خوبی برای تبلیغات شما داشته باشد.

 

استند تبلیغاتی :

 

استندهای تبلیغاتی یکی از ابزارهای زیبای تبلیغاتی هستند  که به دو صورت ایستاده و رومیزی قابل اجراست و حاوی انواع متعددی نظیر استد نمایشگاهی ، استد فروشگاهی و استندهای تبلیغاتی می باشد . استندهای تبلیغاتی در فضای شهری به دو شیوه با نور و بدون نور و در داخل قاب یا طلق به اجرا گذاشته می شوند .

 

 

تابلو بنری

 

 

تابلو بنری :

 

یکی از ارزان ترین روش های تبلیغاتی می باشد . امروزه با ورود دستگاه های پیشرفته ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی می توان یک بنر با تصاویر و رنگ های متعدد ساخت و به معرض نمایش گذاشت .

 

چاپ تراکت ، بروشور و کاتالوگ :

 

این اقلام تبلیغاتی نیز جزء خدمات چاپی و پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی محسوب می شوند و شما براحتی می توانید توسط این ابزارها ، کالاها و خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید .

 

سمپلینگ :


در این روش افراد آموزش دیده و سمپلر در مورد کالاها و خدمات به عموم مردم توضیح می دهند . از مزایای آنها بحث می کنند و افراد می توانند به صورت واقعی طعم محصولات را بچشند و یا مزایای آنها را با توضیحات افراد سمپلر حس کنند . اگر محصول قابل آزمایش نیست ، سمپلرها می توانند از روی عکس ها و تصاویر موجود در کاتالوگ ها ، توضیحاتی را برای مشتریان شرح دهند و مخاطبان نیز پاسخ سوالات و ابهامات خود را همان لحظه دریافت نموده و تصمیم بگیرند که از محصول مورد نظر استفاده کنند یا خیر .

 

تبلیغات چریکی :


در این روش با استفاده از ایده های نوین سعی می شود که مشتریان را  با بکارگیری ترفندهای خاصی شگفت زده نمود و حرکتی پیاده سازی کرد که افراد بتوانند در آن واحد از یک محصول استفاده نموده و احساساتشان را بیان کنند  و مزایای یک محصول را درک کرده و اقدام به خرید نمایند .

 

استیکرهای تبلیغاتی :

 

برچسب های تبلیغاتی هستند که به صورت سه بعدی بر روی کف خیابان یا دیوارها طراحی می شوند و سبب شگفت زدگی مخاطبان شده ، گویی که یک تصویر کاملاً واقعی در مقابل چشمان شما ظاهر می شود .

 

پوسترهای دیواری :


پوسترهای تبلیغاتی در گذرگاه های عابر پیاده و بر روی بناهای ساختمانی نصب می شوند و در مقابل دیدگان عموم قرار می گیرند .

 

تبلیغات ترانزیت :


این نوع از تبلیغات بسیار هدفمند هستند و بر روی کلیه وسایل نقلیه شهری و بین شهری نصب می شوند. افراد متعدد با سلایق متفاوت به راحتی می توانند این تصاویر و کلمات تبلیغاتی را مشاهده نمایند و یقیناً تبلیغ در ذهن حک می شود و در هنگام نیاز برای افراد یادآوری خواهد شد.

 

عروسک های تن پوش تبلیغاتی :


یکی دیگر از روش های تبلیغات است که افرادی لباس های عروسکی به تن می کنند و با ارائه تراکت یا بروشورها به مخاطبان ، نظر آنها را جلب نموده و ترغیب به خرید می نمایند .

 

دستگیره های تبلیغاتی در اتومبیل های شهری و بین شهری :


یک سری از افراد برای تبلیغات ، نام برند خودشان را بر روی صندلی ها یا دستگیره های خودروهای حمل و نقل عمومی درج می کنند و در قبال نمایش آن پول پرداخت می کنند .

 

دیجیتال مارکتینگ :


این روش تبلیغاتی بیشتر بر پایه وب است و طرفداران زیادی پیدا کرده و همه به دنبال استفاده ار روش های دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات خود هستند . می توان گفت دیجیتال مارکتینگ همه چیز را در بر می گیرد و می تواند شامل بازاریابی محتوایی ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، پرداخت به ازای کلیک ، بازاریابی پورسانتی ، بازاریابی بومی ، اتوماسیون اداری ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی پیامکی ، بازاریابی چریکی و روابط عمومی آنلاین باشد . به علت اینکه دیجیتال مارکتینگ می تواند شامل طیف گسترده ای از تبلیغات و شاخه های متعدد باشد قطعاً در دنیای رقابت می تواند شما را به رتبه های عالی برساند و شما با بهره مندی از دیجیتال مارکتینگ می توانید پله های ترقی را بالا بروید و در دنیای رقابت زننده حرف اول باشید .

 

 

چرم مشهد

 

 

حال با توجه به روش های متعددی که در بالا شرح داده شد یک سوال مطرح می شود و آن این است که :

 

چگونه تبلیغات محیطی موفقی داشته باشیم ؟

 

خلاقیت به خرج دهید :

روش های تبلیغاتی که در بالا به آنها اشاره شده همه تکراری هستند و صد در صد توسط رقبای شما نیز مورد استفاده قرار می گیرند . تنها عاملی که سبب می شود روش تبلیغاتی که شما از آن استفاده نموده اید متمایز به نظر برسد و جدید جلوه کند استفاده از یک ایده و خلاقیت نوین است . یک ترفند تبلیغاتی کوچک که سبب شگفتی مخاطبان شود به راحتی می تواند شما را در کرسی بالاتری نسبت به رقابایتان بنشاند .

 

انتخاب کانال مناسب برای تبلیغات :

شما می بایست به مخاطبانتان شناخت کافی داشته باشید و در زمینه ای که آنها حضور دارند تبلیغات کنید مثلا اگر شما در رادیو تبلیغ کنید و هزینه  زیادی هم بپردازید اما مخاطبان شما سالی یکبار هم به سراغ رادیو نروند و تمایلی به گوش دادن به رادیو نداشته باشند قطع به یقین هزینه تبلیغاتی شما به باد رفته است .

 

بررسی و ارزیابی تبلیغات پس از طراحی و قبل از پیاده سازی :

قبل از طراحی تبلیغات خود ، ابتدا نظرات و پیشنهادات مشتریان را بسنجید و پس از سنجش و طراحی ایده و تبلیغ باز هم نظرات مخاطبان را به طور غیر مستقیم  بررسی کنید ، طرح خود را لو ندهید و فقط غیر مستقیم نظرسنجی کنید و بعد از اینکه کاملاً نسبت به طرح خود اطمینان حاصل کردید آن را به روی پرده تبلیغاتی بیاورید .

 

اعتبار یک برند :

تبلیغات محیطی برای یک برند ، اعتبار به همراه می آورد و هر برندی که تبلیغات زیادی در زمینه های متعدد داشته باشد قطعاً توسط همه مخاطبان شناخته می شود . برای مثال برندهایی مثل ال جی ، سامسونگ ، نایک ، BMW ، هیوندا و... همه شناخته شده هستند به خاطر تبلیغات گسترده ای که داشته اند ، شاید خیلی از افراد اصلاً از محصولات این کمپانی ها استفاده نکرده باشند اما به دلیل تبلیغات و محبوبیت این برندها کاملاً شناخته شده هستند . همه این کمپانی ها را میشناسند حتی اگر از محصولات آنها استفاده نکرده باشند . تابلوسازی یکی از روش های تبلیغاتی است که همه صاحبین مشاغل چه خرد و چه کلان از آن استفاده می کنند و به عنوان یک تبلیغ شبانه روزی می تواند برند شما را به عموم مخاطبان معرفی نماید .

 

تطبیق عوامل محیطی :

با توجه به نوع تبلیغاتی که انجام می دهید عوامل و شرایط محیطی را نیز در نظر بگیرید برای مثال تابلو راهنما به دلیل اینکه در شرایط و موقعیت های متفاوت آب و هوایی قرار دارد از جنس فلز ساخته می شود و بسیار مقاوم می باشد اما ابزاری مثل بنر نمی تواند چنین مقاومتی را داشته باشد .

 

اگر می خواهید در مورد تابلو راهنما بیشتر بدانید مقاله زیر را بخوانید .

 

تابلو راهنما

 

رنگ در تبلیغات :

روانشناسی رنگ در تبلیغات به طور کامل در مورد فواید و معایب همه رنگ ها صحبت نموده و شما برای داشتن تبلیغات اثر بخش حتماً می بایست در این زمینه مطالعاتی داشته باشید و از ترکیب رنگ مناسب در تبلیغات خود استفاده کنید  .  رنگ نقش بسیار مهمی در تبلیغات ایفا می کند . خصوصاً اهمیت رنگ در تابلوسازی و بیلبوردهای تبلیغاتی می تواند نقش مهمی در پررنگ نمودن کلمات تبلیغی و تاثیرگذاری آن بر ذهن بصری مخاطبان داشته باشد .

 

برای آشنایی با رنگ ها در تبلیغات ، مطلبی توسط گروه نمارنگ ارائه شده است که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید .

 

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

 

دیده شدن تبلیغات شهری :

 

تبلیغات می بایست طوری طراحی شوند که امکان مشاهده آن ظرف مدت زمان کوتاهی فراهم باشد . برای مثال تبلیغاتی که در جاده ها و بزرگراه ها نصب می شوند به علت اینکه رانندگان با سرعت بالایی از مقابل آنها عبور می کنند و برای مشاهده تبلیغات هر فرد فقط چند ثانیه زمان دارد ، در این چند ثانیه پیام تبلیغاتی می بایست به قدری گیرا ، قدرتمند و کوتاه باشد تا بتواند در همین چند ثانیه کوتاه در ذهن بیننده نقش ببندد .

 

سادگی و پیچیدگی تبلیغات شهری :

 

پیام تبلیغاتی هر چقدر ساده تر باشد راحتر و سریعتر خوانده می شود و در ذهن می نشیند به شرط آنکه پیام تبلیغاتی خاص و آهنگین باشد .

 

 

بازرگانی هاشمی

 

 

مدیریت تبلیغات محیطی :


مدیریت تبلیغاتی که در فضای شهرها به نمایش گذاشته می شوند معمولاً بر عهده شهرداریها و وزارت ارشاد می باشد . اگر تبلیغات در فضای شهری به خوبی کنترل شود فرضیه مخدوش کردن فضای شهر توسط تبلیغات لغو می شود اما اگر تبلیغات به شکلی غیراستاندارد و به دلخواه در هر نقطه و با هر اندازه ای به اجرا در بیاید قطعاً جلوه بصری شهرها را زیر سوال می برد.

 

مزایای تبلیغات محیطی :

  1. تبلیغات محیطی برند شما را به سمع و نظر عموم می رساند و می تواند سبب کسب درآمد بیشتر شود.
  2. تبلیغات بهترین ابزار برای دسترسی به سود و فروش بیشتر است.
  3. بدون تبلیغات کالاها و خدمات شما شناخته و مطرح نخواهند بود.
  4. تبلیغات محیطی سبب افزایش درآمد بیشتر در حیطه کاری شما می شود .
  5. تبلیغات محیطی ابزارهای موثر برای آگاه نمودن مخاطبان از نوع محصولات یا خدماتی است که توسط شما ارائه می شود .
  6. ابزارهای تبلیغاتی ذهن مخاطبان را در مورد محصولات و خدمات شما درگیر نموده و آنها را به تفکر وادار می کند .

 

معایب تبلیغات محیطی :

  • هزینه های تبلیغات محیطی گاهاً بالاست خصوصا اجاره تلویزیون شهری یا اجاره بیلبوردها.
  • تبلیغات محیطی نیازمند دریافت مجوزهای لازم است و کاغذبازی های مختص به خود را دارد .
  • تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری تبلیغات را نمی توان به طور دقیق اندازه گیری نمود . اگر می خواهید تبلیغات شما ثمر بخش باشد می بایست در مورد مشتریان خود و نحوه ارتباط آنها با شما اطلاعات کامل کسب کنید و راه های ارتباط مخاطبان برای خرید محصولات و خدمات را بشناسید و در زمینه هایی که مشتریان شما فعالیت دارند تبلیغ کنید ، در غیر اینصورت هزینه خود را هدر می دهید ، زیرا اگر در مکان هایی تبلیغ کنید که مشتریان شما تبلیغ شما را نبینند قطعاً تبلیغات شما سوخته محسوب می شوند و سرمایه ای که بابت آن صرف شده است تماماً هدر خواهد رفت .