نقش تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری

نقش تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری

کالن معتقد است تبلیغات بیرون از ساختمان با ارزشترین نوع مشارکت در تجلی هنر منظر شهری قرن بیستم هستند  .  با توجه به نظریات مختلف در مورد نقش تابلوها در فضای شهری می توان  گفت که تابلوهای تبلیغاتی باعث ارتقاء کیفی فضای شهری می شوند و این کیفیت می تواند در بر گیرنده تنوع ، رنگ ، پیچیدگی ، نظم ، وحدت ، معنا ، خوانایی ، سرزندگی و پویایی باشد اما در برخی مواقع تنوع بیش از حد تابلوها ، فاصله کم ، تعداد متعدد آنها  در یک فضا باعث عدم هماهنگی و بی نظمی آنها می شود و گاها رنگهای تند تابلوها که فضا را دچار پویایی می نمایند باعث از بین رفتن معنا و هویت یک مکان می گردد برای حل این مساله نیاز به مدیریت نصب تابلوها شهری و طراحی مناسب با توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی می باشد . مقررات تابلوهای شهری و تبلیغاتی سبب شده است که این تابلوها نه تنها فراهم کننده جلوه نامناسبی برای شهرها نباشند بلکه به عنوان هنری زیبا که می تواند نشاط و سرزندگی را برای شهرها فراهم سازد بکار می روند و شهرها را از حالت یکنواختی بیرون می کشند .  کشورهای متفاوت در طراحی تابلوهای تبلیغاتی سه رویکرد مختلف ارائه نموده اند که عبارتند از :

 

1)طرح یکسان سازی تابلوها با تکیه بر قواعد زیباشناختی عینی و ارائه قوانین و ضوابط کاملاً محدود با ارائه یک نمود و الگو که با استفاده از این رویکرد یک نظم خشک بین تابلوهای تبلیغاتی ایجاد شده و از فعالیت و پویایی خیابانها کاسته می شود و این عمل باعث یکسان شدن تمام بافت شهر و فضای خیابان ها می شود و جلوه ی زیبا و یکسانی به فضا می بخشد که دیدن آن چشم را خسته نمی کند بلکه یک فضای کاملاً یکسان و منظم نظر افراد را به خود جلب می کند .

2) تابلوها طبق یک چهارچوب کلی که دارای ضوابط و انعطاف پذیری کم است طراحی و پیاده سازی می شوند . در این روش هر کس به شیوه ای ، طبق سلیقه شخصی خود تابلو را در مکان مدنظر نصب می نماید که در چنین شرایطی در بعضی از فضاها اغتشاش و آلودگی بصری ایجاد می گردد .

3) الگوها و نمونه های بهینه ای برای هدایت و تشویق مردم تدوین می گردد  . با استفاده از این رویکرد و رعایت قوانین عام کیفی و کمی و نظارت دقیق و مدیریت ، مردم را به سوی الگو برداری مناسب از نمونه ها هدایت و تشویق می نمایند .

 

 

وادین کوک

 

 

با توجه به پژوهش ها و بررسی های صورت گرفته می توان گفت که رویکرد سوم یکی از بهترین روش های تبلیغاتی است که پیاده سازی به این روش مزایای زیر را در بر خواهد داشت :

1) الهام گرفتن از الگوها و معانی موجود در گذشته و طراحی منطبق با نیاز و سلیقه روز

2) استفاده از خود محصولات به صورت گرافیکی در تلفیق با معماری بنا

3) استفاده از رنگ های مکمل با زمینه تابلو و ایجاد سرزندگی و جذابیت طرح

4) ایجاد تنوع و گوناگونی و پیوستگی زمینه و بدنه به طوری که کل تابلو به صورت یک واحد به نظر می رسد.

5) استفاده از هماهنگی های مدولاری در معماری و جزئیات بناهای شاخص موجود در خیابان

 

برای آشنایی کاملتر با انواع روش های تبلیغاتی مقاله گروه تابلوسازی نمارنگ را با عنوان ذیل مطالعه کنید .

 

روش های تبلیغاتی و انواع روش های تبلیغاتی برای جذب مشتری

 

 

پامچال

 

بررسی نقش تابلوهای تبلیغاتی بر جلوه بصری شهرها :

زمانی که وارد دنیای خارج از منزل و یا محیط کاری می شویم و در فضای شهری قرار می گیریم شاهد تبلیغات به شیوه های متعددی هستیم که هر کدام از آنها به نوعی همچون روش های زیر به نمایش گذاشته شده اند :

بیلبورد

تابلوسازی

بنر

تلویزیون شهری

لمپوست بنر

استرابورد تبلیغاتی

اما روش بیشتری که ما در چهره شهرها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی به وفور مشاهده می کنیم تابلوهای تبلیغاتی هستند . در سطح شهرها ، تعداد مغازه ها ، فروشگاه ها و شرکت ها بسیار زیادند و مغازه ها در فاصله تنگاتنگی در کنار یکدیگر واقع شده اند . کسانی که در داخل مغازه مشغول فروش اجناس  خود هستند به راحتی می توانند با نصب یک تابلو مغازه برای مکان کسب خودشان تبلیغات ماندگار انجام دهند .

کسب اطلاعات بیشتر در مورد تابلو مغازه با مقاله ای با عنوان ذیل :

 

تابلو مغازه و راه های سفارش تابلو مغازه حرفه ای و مدرن

 

 

حمل و نقل بین المللی

 

وجود تابلوهای تبلیغاتی علاوه بر جنبه تبلیغات و بازاریابی ، سبب زیبایی و یا خدشه نمودن منظر شهری نیز می شوند . در صورتی که تابلوها با ابعاد استاندارد و به صورت زیبا طراحی شوند می توانند جلوه بصری مناسبی را برای مکان فراهم سازند اما در صورتی که به صورت غیر استاندارد و در هم و برهم نصب شوند سبب خدشه دار نمودن منظر شهری خواهند شد .

ما انسانها به دیدن تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری عادت کرده ایم و وجود آنها جزئی از ملزومات فضای شهری است و اهمیت تابلوها در فضای شهری آنقدر زیاد است که ما به مکانی که فاقد تابلوی تبلیغاتی است اعتماد چندانی نخواهیم داشت . نقش تابلوهای تبلیغاتی مغازه ها و فروشگاه ها در تغییر شکل و چیدمان شهرها بسیار موثر است و می بایست همگام با بافت شهری این تابلوها نصب شوند تا جلوه بصری نامناسبی ایجاد نکنند .

 

اصول و مبانی طراحی تابلوهای تبلیغاتی که سبب ایجاد جلوه بصری زیبا می شوند چیست ؟

 

از جمله نکاتی که می بایست رعایت شود تا یک تابلو تبلیغاتی به زیباترین نحو ممکن به نمایش درآید عبارتند از :

 

1) عوامل نوشتاری  :

یک تابلو با مجموعه ای از نوشته ها و کلمات کلیدی خاص که تبلیغی از نام برند ، نوع کالا و نحوه خدمات رسانی است به نمایش گذاشته می شود . نوشته ای که در یک تابلو تبلیغاتی درج می شود می بایست کوتاه ، خوانا ، گیرا و مناسب با حیطه شغل باشد و بتواند در ذهن بیننده جای بگیرد .

2) عوامل تصویری :

استفاده از یک یا دو تصویر شاخص در تابلوهای تبلیغاتی مرتبط با نوع کسب و کار و پیشه ای که بدان مشغول هستید می تواند جلوه بصری مناسبی را برای تابلو تبلیغاتی شما فراهم سازد . اما در ساخت تابلوهای تبلیغاتی بزرگتر همچون بیلبورد ، استرابورد و بنرها می توان از تصاویر بزرگتری جهت ترغیب مشتریان به خرید استفاده نمود به خصوص بیلبوردها ، زیرا بیلبوردها حاوی بخشی با نام فرابیلبوردی هستند که می توان یک تصویر فوق العاده خلاق و سه بعدی را در آن به نمایش گذاشت طوری که چشمان هر بیننده ای با دیدن آن به وجد می آید.

3) رنگ ها :

رنگ یکی از عوامل اصلی هر چیزی است که ما در دنیای واقعی به آن توجه داریم گاهی ممکن است برای خرید کالایی با یک رنگ مشخص که مدنظر ماست به چندین مغازه مراجعه کنیم و این به منزله اهمیت رنگ در زندگی ما انسانهاست . تابلوهای تبلیغاتی نیز از این امر مستنثی نیستند و با توجه به حیطه کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید می بایست نوع رنگ هایی را انتخاب کنید که بتواند نگاه مخاطبان خاصتان را معطوف کند . برای مثال اگر کالاهایی که می فروشید در زمینه اجناس مصرفی بانوان است استفاده از رنگ هایی همچون صورتی ، قرمز ، یاسی ، بنفش ، طلایی و در کل رنگ های شاد و یا ترکیبی از آنها می تواند جلوه بصری جذابتری را برای تابلو شما به ارمغان بیاورد .

 

استفاده از رنگ مناسب با کار و پیشه نیازمند دریافت اطلاعات کافی در زمینه روانشناسی رنگ در تبلیغات دارد که اگر تمایل دارید در این زمینه اطلاعات کامل کسب کنید ما را با مطالعه مقاله ذیل همراهی نمایید .

 

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

 

 

اتو گالری اخوان

 

 

در یک تابلو تبلیغاتی رعایت نکات زیر در زمینه انتخاب رنگ مناسب می تواند جذابیت تابلو تبیغاتی شما را دو چندان نماید

 

عواملی که سبب انتخاب رنگ مناسب برای تابلو تبلیغاتی می شوند کدامند ؟

 

الف) شما می بایست در هر شغلی که فعالیت دارید در انتخاب تابلو نیز یک جلوه بصری با رنگ مناسب را به اجرا درآورید مثلا اگر مغازه شما یک مغازه طلافروشی یا جواهر فروشی است استفاده از رنگ طلایی و یا رنگ سفید یاقوتی می تواند جلوه بصری جذابتری را برای تابلوی شما به ارمغان بیاورد .

ب) ایجاد یک هارمونی و کنتراست شفاف و مشخص بین رنگ های زمینه ، حروف برجسته ، تصاویر و لوگوی تبلیغاتی در یک تابلو .

 

 

 

حروف برجسته

 

پ) زمانی که یک تابلو در یک مکان نصب می شود می بایست با تابلوهایی که در طرفین آن مغازه نصب شده است یک تناسب رنگی داشته باشد تا بافت شهری خدشه دار نشود  و در صورتی که تابلو با نمای مغازه یا نمای ساختمان همرنگ باشد جلوه بصری بهتری خواهد داشت برای مثال اگر شما از تابلو ترموود یا تابلو کامپوزیت برای مغازه یا محل کسب بهره برده اید پیاده سازی نمای ساختمان تجاری با استفاده از چوب ترموود و یا ورق کامپوزیت نیز می تواند یک نمای یکدست و شیک را برای مکان تجاری شما و همچنین ساختمان فراهم سازد .

 

 

4) نورپرازی :

قبلاً که امکان استفاده از نور در تابلوها فراهم نبود تابلوها به شکل چاپی و یا خطاطی شده به نمایش گذاشته می شدند اما با ورود دستگاه های حروف ساز ، ساخت تابلو های حروف برجسته مرسوم شد و امکان نوردهی تابلوها با جلوه های بصری شیک و زیبا فراهم گشت . نور در تابلو و همچنین رنگی که توسط نور به نمایش گذاشته می شود از اهمیت ویژه ای در جذب نگاه مشتری برخوردار است . نورپردازی با جلوه های بصری زیبا می تواند نگاه مشتریان را به خود خیره کند از جمله تابلوهایی که دارای جلوه بصری با تولید نورهای رنگی و همراه با اشکال هندسی می توان پیاده سازی نمود موارد ذیل می باشند :

تابلو چلنیوم ستاره ای

تابلو چلنیوم الماسی

تابلو چلنیوم کریستالی

تابلو چلنیوم طلایی

تابلو نئون شیشه ای

تابلو ال ای دی

تابلو پیکسلی

دیگر تابلوها نیز قابلیت نورپردازی را دارند اما این تابلوهایی که از آنها نام بردیم نور را به شکلی زیباتر و با جلوه بصری جذابتر به نمایش می گذارند و همگی حاوی افکت ها و رقص نورهایی هستند که محال است نگاه بیننده ای به این تابلوها معطوف نشود .

 

5) جنس متریال های کاربردی :

یک تابلو از اجزاء متفاوتی همچون رویه و لبه حروف برجسته ، زمینه تابلو ، قاب تابلو و لامپ های اس ام دی تشکیل می شود . هر کدام از بخش هایی که گفتیم از متریال های متفاوت با برندهای تولید کننده مختلفی که وارد بازار می شوند ، ساخته می شود برای مثال زیرساز تابلو می تواند از متریال هایی همچون چوب ترموود ، ورق کامپوزیت ، شیشه ، سنگ ، چوب ام دی اف ، تایل های پولکی و غیره ساخته شود . استفاده از متریال های با کیفیت و دارای قیمت بالاتر می تواند سبب پیاده سازی یک تابلو حرفه ای با شفافیت و جلوه بصری جذابتر شود علاوه بر آن ماندگاری و دوام تابلو را نیز افزایش می دهد .

 

 

پردیس

 

6) محل نصب تابلو تبلیغاتی :

انتخاب محل نصب مناسب برای تابلو می تواند سبب بهتر دیده شدن از زوایای متعدد شود اما اصول متعددی برای نصب تابلوها تعریف شده اند که عبارتند از :

 

الف) هم ترازی :

این اصل می گوید تابلوهایی که در سطح شهر در همسایگی یکدیگر نصب می شوند می بایست هم تراز و هم راستا باشند تا جلوه بصری مناسبی را برای محل فراهم سازند .

 

ب) اموقعیت تابلو و شیب معابر :

شیب تحتانی و فوقانی کف معابر سبب شکسته شدن سطح تراز تابلوها می شود بنابراین می بایست در نصب تابلو به این اصل توجه کرد .

 

پ) پیش آمدگی :

تابلو ها می بایست با در نظر گرفتن تابلوهای همسایه جلوآمدگی داشته باشند تا همه آنها دید کافی داشته و جلوه بصری شهری را زیبا کنند .

 

ت) زاویه دید :

تابلوها باید از لحاظ  عمودی و افقی موازی با ساختمان قرار گیرند تا با ایجاد زاویه و انحناء مناسب بتوانند از هر سو قابل رویت باشند .

 

ث) ارتفاع تابلو از کف زمین :

بهترین ارتفاع برای تابلو 2.50 متر است که مناسب ترین جلوه بصری را می آفریند اما با ین وجود تابلوهایی با ارتفاع بالاتر نیز نصب می شوند و هر چه ارتفاع تابلو از زمین بیشتر شود می بایست از فونت های درشت تر استفاده شود تا خوانایی تابلو حفظ گردد .

 

ج) شماتیک تابلو :

تابلوهای تبلیغاتی با هر شکل و فرمی قابل اجرا هستند و ایجاد یک شماتیک جذاب ، می تواند در جذب نگاه بصری مشتریان تاثیر بالقوه ای داشته باشند .

 

چ) نصب تابلو بر روی بدنه ساختمان ها :

معمولاً به دلیل اینکه نصب تابلو در بدنه ساختمان های تجاری جلوه بصری ناموزنی ایجاد می کند ، مجاز نیست و بهتر است تابلو ها در سر درب مکان های تجاری نصب شوند بدین طریق قابلیت جا به جایی آسان را نیز دارند .

 

 

تابلو شیرینی سرای

 

چه ویژگی هایی سبب می شود یک تابلو تبلیغاتی مناسب و جذاب به نمایش گذاشته شود ؟

 

نحوه طراحی :

طراحی یکی از هنرهایی است که همه به آن اهمیت ویژه ای می دهند و بدلیل اینکه طرح ترسیم شده همواره در معرض نمایش است طرحی که جذابتر باشد دلبرباتر می شود بنابراین تابلویی که طراحی می کنید می بایست جلوه بصری متفاوت تری نسبت به تابلوهای همسایگان و رقبایتان داشته باشد تا بتواند نگاه مشتریان را معطوف به خود نماید .

 

جنس متریال های مصرفی :

امروزه تابلوهای حروف برجسته از متریال های متعدد نظیر چوب ، فلز ، استیل ، چلنیوم و وکیوم ساخته می شوند و اینکه کدامیک از متریال های مصرفی می تواند در زیبایی تابلو موثر باشد بستگی به نوع کسب و کار  و محل نصب تابلو و نمای ساختمان دارد .

 

ابعاد :

تابلو می تواند در ابعاد متعدد و به شکل مستطیل یا مربع طراحی شود که بستگی به موقعیت تابلو دارد .

 

نحوه نصب :

نصب تابلو می تواند بر روی سطوح مختلف انجام پذیرد بدین ترتیب یک سطح فلزی در ابتدا جهت جاسازی تابلو تعبیه می شود و تابلوی ساخته شده بر روی این فلز نصب می گردد .

 

ترکیب بندی :

استفاده از تصاویر و نوشتار در کنار هم و همچنین استفاده از متریال های ترکیبی همچون لایت باکس ، چلنیوم ، استیل در کنار هم می تواند یک تابلوی تلفیقی ویژه و جذاب را بیافریند .

 

 

لایت باکس

 

عناصر تصویری :

گاهی اشخاص از نام خود و یا نامی متفاوت که سمبلی از نوع کسب نیست بر روی تابلو استفاده می کنند در چنین صورتی استفاده از یک تصویر مرتبط با شغلتان می تواند به افراد در مورد نوع کالاهای موجود در داخل محل کسب اطلاع رسانی نماید .