راهنمای مطالعه

  1. شاخه های مرتبط با تابلوسازی
  2. راهکارهای روانشناسی فنون تبلیغات و بازاریابی
  3. روش های تابلوسازی تبلیغاتی
  4. طراحی و موکاپ تابلو تبلیغاتی
  5. برش و مونتاژ حروف در تابلوسازی
  6. زیرسازی تابلو تبلیغاتی
  7. متریال های مورد استفاده در ساخت تابلو تبلیغاتی
  8.  حرفه های مرتبط با تابلوسازی کدامند؟
    1. نقش صنعت در تابلوسازی تبلیغاتی
    2. نقش الکترونیک در تابلوسازی تبلیغاتی
    3. نقش رایانه و طراحی در تابلوسازی تبلیغاتی
    4. برشکاری در تابلوسازی تبلیغاتی
    5. روانشناسی در تابلوسازی
    6. چیدمان و دکوراسیون در تابلوسازی
  9. ایده های روانشناسانه در طراحی و پیاده سازی تابلو تبلیغاتی
    1. ۱) الگوهای ذهنی مخاطب را در هم شکنید
    2. ۲) بیشتر روی مشکل مشتریان تمرکز نمایید تا معرفی محصول خود
    3. ۳)تصویر ذهنی از محصولات و یا خدمات برای مشتری ایجاد نمایید
  10. اصول ارتباط و نحوه بهره گیری از آن در شغل تابلوسازی
    1. در نظر گرفتن حس ادراکی در ساخت تابلو تبلیغاتی
    2. بعد اجتماعی ساخت تابلو تبلیغاتی
    3. ارزشهای فرهنگی در ساخت تابلوهای تبلیغاتی

​تابلوسازی یکی از ابزارهای مورد استفاده برای معرفی برند تجاری است که زیرمجموعه ای از بازاریابی و تبلیغات می باشد و برای اینکه بتوان در امر ساخت تابلو تبلیغاتی موفق عمل کرد لازم است تکنیک های بازاریابی را بشناسید و برترین تابلو را برای مشتری طراحی و پیاده سازی کنید.

شاخه های مرتبط با تابلوسازی

شاخه های مرتبط با تابلوسازی، می تواند شامل رشته های هنر، گرافیک، بازاریابی و تبلیغات، طراحی و روانشناسی رنگ در تبلیغات باشد که بکارگیری همه این تخصص ها در کنار یکدیگر سبب می شود تا تابلویی که شما به عنوان تابلو مغازه، تابلو شرکتی و یا تابلو فروشگاهی سفارش داده اید بتواند تمام استاندارهای لازم جهت تبلیغات و بازاریابی را رعایت نموده و با ایجاد یک کار خلاقانه مخاطبان زیادی را به سوی مکان تجاری شما هدایت کند.

در دنیای امروزی هر فرد در هر رشته و شاخه ای که مشغول فعالیت است، می بایست علاوه بر شاخه خود دیگر شاخه ها و فنونی که شاید در گذشته با شغل وی ارتباطی نداشته اند اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ادغام رشته ها و فنون متعدد جزء شاخه ای ضروری از شغل وی تبدیل گشته اند را بیاموزد تا بتواند در عرصه شغلی خود به طور تمام و کمال فعالیت نماید و پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشد.

یکی از این مشاغل تابلوسازی است که در گذشته فقط به صورت چاپ یک نوشته بر روی کاغذ یا پارچه بوده است اما با پیشرفت تکنولوژی  امروزه نیازمند استفاده از شاخه هایی همچون گرافیک، کامپیوتر، طراحی سه بعدی، علوم الکترونیک، روانشناسی رنگ ها و شخصیت شناسی و … شده است.

حروف استیل دوغی
حروف استیل دوغی

 

راهکارهای روانشناسی فنون تبلیغات و بازاریابی

یکی از مهمترین هدف های تابلوسازی نحوه برقراری ارتباط با جامعه و شناخت روابط بین افراد، روانشناسی رنگ ها و همچنین شناخت ماهیت هایی همچون مختصات روانی، اجتماعی، فرهنگی، ماهیت زبان، ساختارهای رسمی و اجتماعی، رویه های ارتباطی نظیر صحبت کردن، نوشتن و سایر روشهای انتقال مطلب مورد نظر به کمک تابلوسازی می باشد.

حروف برجسته استیل دوغی
حروف برجسته استیل دوغی

 

روش های تابلوسازی تبلیغاتی

در دنیای پراز رقابت امروز، شرکتها برای فروش کالا و محصولات یا ارائه خدمات خود مجبور به استفاده از تبلیغات به شیوه های متعدد همچون تابلوسازی هستند.

تابلوسازی رشته بسیار جذابی است که به تنهایی برای ساخت یک تابلو تبلیغاتی زیبا و منحصر به فرد کافی نیست . می پرسید چرا ؟ بدین علت که امروزه با حضور دستگاه های پیشرفته حروف ساز، قادر به ساخت انواع متعددی از تابلوهای حروف برجسته همچون موارد ذیل هستیم :

  • تابلو استیل
  • تابلو چلنیوم
  • تابلو کامپوزیت
  • تابلو نئون پلاستیک
  • تابلو وکیوم
  • تابلو پولکی
  • تابلو ترموود
  • تابلو پیکسلی

همه این تابلوها برای اینکه بتوانند به عنوان یک تابلوی تبلیغاتی منحصر به فرد و زیبا به نمایش گذاشته شوند نیاز است که در ابتدا طراحی شوند تا دقیقاً مشخص شود که تابلو پس از ساخت چگونه خواهد بود.

طراحی تابلو با استیل وکیوم
طراحی تابلو با استیل وکیوم

 

طراحی و موکاپ تابلو تبلیغاتی

طرحی که برای تابلو ترسیم می شود با استفاده از نرم افزارهایی همچون اتوکد، تری دی مکس، کورل و فتوشاپ انجام می پذیرد . بنابراین لازم است گروه متخصص تابلوسازی از یک طراح که به نرم افزارهای نام برده شده تسلط دارد کمک بگیرد تا بتواند طرح را به نحو احسن ترسیم نماید.

ترفند دیگر جدیدی که در نمایش طرح ترسیم شده به کارفرما بکار گرفته می شود، موکاپ تابلو است که نوعی پیش نمایش از طرح ترسیم شده است و کمک می کند تا بتوانیم پیش نمایشی از طرح را قبل از اجرا و پیاده سازی ببینیم، مشکلات آن را برطرف کنیم، پیشنهادات و انتقادات مشتریانمان را بر روی طرح لحاظ کنیم و زمانی که از طرح ترسیم شده اطمینان کافی بدست آوریم شروع به اجرا و پیاده سازی آن نماییم.

اگر تمایل دارید در مورد موکاپ تابلو اطلاعات کاملتری بدست آورید گروه تابلوسازی سامان مقاله ای کامل با عنوان موکاپ در تابلوسازی به چه معناست ؟ ارائه نموده که می توانید آن را مطالعه کنید.

حروف نئون پلاستیک
حروف نئون پلاستیک

 

برش و مونتاژ حروف در تابلوسازی

طرح که آماده شد تابلوساز با کمک دست و با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته برش نظیر دستگاه برش لیزری اقدام به برش طرح ترسیم شده می نماید .

زمانی که برش طرح به اتمام رسید تابلوساز طرح را بر روی یک میز ثابت کرده و لبه و رویه حروف برجسته را به یکدیگر مونتاژ نموده و جهت نورپردازی از لامپ های اس ام دی استفاده می کند.

حروف چلنیوم دوبل
حروف چلنیوم دوبل

 

زیرسازی تابلو تبلیغاتی

پس از آماده سازی و مونتاژ، تابلوساز حروف را بر روی زیرساز که می تواند از ورق پی وی سی، چوب ام دی اف، چوب ترموود، ورق کامپوزیت باشد و یا هر نوع متریالی که مشتری سفارش داده، پیاده سازی می نماید و کار به محل نصب منتقل شده و نصب می شود.

تابلو چلنیوم دوبل ترکیبی
تابلو چلنیوم دوبل ترکیبی

 

متریال های مورد استفاده در ساخت تابلو تبلیغاتی

برای ساخت یک تابلو از متریال های متعددی نظیر

  • چوب ترموود
  • ورق پلکسی گلس
  • چوب ام دی اف
  • ورق کامپوزیت
  • چوب پی وی سی
  • لامپ های اس ام دی
  • ورق های فلزی

همه ی این متریال ها توسط صنایع دیگر تولید می شود تا به دست تابلوساز برسد حال در این جا سوالاتی مطرح می شوند که عبارتند از:

  1. حرفه های مرتبط با تابلوسازی کدامند؟
  2. چه حرفه هایی با تابلوسازی در ارتباط هستند؟
  3. برای ساخت یک تابلو از چه صنایعی استفاده می شود؟
  4. چه صنایعی تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده در حوزه تابلوسازی را تولید می کنند؟

در ادامه ما به طور کلی شاخه هایی که به نوعی در ساخت و تولید یک تابلو تبلیغاتی درگیر هستند را مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید.

حروف چلنیوم دوبل رینگی
حروف چلنیوم دوبل رینگی

 

 حرفه های مرتبط با تابلوسازی کدامند؟

 شاخه های مرتبط با ساخت تابلو تبلیغاتی مختلف هستند که هر کدام به نوعی تولید کننده ی ابزارهایی هستند که در تابلوسازی برای ساخت یک تابلوی تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

حروف چلنیوم دوبل ساخته شده در کارگاه
حروف چلنیوم دوبل ساخته شده در کارگاه

 

نقش صنعت در تابلوسازی تبلیغاتی

حکاکی و برش لیزری دو مشخصه اصلی از کاربرد صنعت در تابلوسازی می باشند . تابلوساز برای ساخت حروف برجسته تابلو چلنیوم و یا حروف برجسته تابلو نئون پلاستیک نیازمند استفاده از دستگاه برش لیزری است بنابراین تابلوساز باید با نحوه استفاده از دستگاه برش لیزری آشنایی کامل داشته باشد .

حروف چلنیوم ساخته شده کارگاهی
حروف چلنیوم ساخته شده کارگاهی

 

نقش الکترونیک در تابلوسازی تبلیغاتی

چیدمان ماژول های تابلوهای LED و مداربندی آنها و یا سیم کشی لامپ های SMD در تابلو چلنیوم یا تابلو وکیوم، تابلوساز را به  یادگیری و آموزش علم الکترونیک ملزم می نماید.

در واقع تابلوساز باید نحوه اتصال لامپ ها و چیدمان سری یا موازی آنها را بداند و دقیقاً مشخص کند که تعداد لامپ ها نیاز به چه مقدار آمپر و چه منبع تغذیه ای دارند.

حروف چلنیوم ساده در کارگاه تابلوسازی
حروف چلنیوم ساده در کارگاه تابلوسازی

 

نقش رایانه و طراحی در تابلوسازی تبلیغاتی

علم رایانه یکی از اساسی ترین رشته های مورد نیاز در صنعت تابلوسازی است زیرا تمام طرح ها توسط کامپیوتر و برنامه های نرم افزاری مانند کرل دراو، فتوشاپ، اتوکد، گرافیک  و… اجرا می شود.

بهتر است یک تابلوساز ماهر در این موارد هم سررشته داشته باشد البته تمام این کارها توسط متخصصین مربوط به همان رشته صورت می گیرد و همه این تخصص ها را به طور همزمان یک تابلوساز نمی تواند فرا گیرد.

داشتن یک زمینه ی تخصصی کافی در هر یک از این شاخه ها برای توجیه مشتری لازم و ضروری است زیرا طراحی تابلوهای تبلیغاتی و مدیریت افکت های تابلو های LED  و بسیاری از موارد دیگر نیازمند کار با این نرم افزارهاست.

هر چه طراح تابلوسازی تخصص و تبهر بیشتری در زمینه طراحی داشته باشد به همان اندازه می تواند با ایده های جدید و ایجاد افکت های ویژه در تابلو، تابلویی زیباتر را نسبت به رقبا طراحی و پیاده سازی نماید.

حروف فلزی پلاست
حروف فلزی پلاست

 

برشکاری در تابلوسازی تبلیغاتی

یکی از دستگاه هایی که در حوزه تابلوسازی نقش پررنگی را در  ساخت حروف برجسته ایفا می کند دستگاه برش لیزری و دستگاه حکاکی لیزری است که تقریباً هر دوی آنها یکی است اما بنا به اینکه شما بیشتر کار برش دارید یا اینکه حکاکی، می بایست دستگاه مرتبط با کار خود را تهیه نمایید.

در صنف تابلوسازان بیشتر از دستگاه برش لیزری برای کار استفاده می شود تا حکاکی . این دستگاه، کار برش را بسیار ساده کرده و کاری که یک تابلوساز به مدت مثلاً یک هفته انجام می داد را در ظرف مدت چند ساعت به راحتی انجام می دهد، به همین دلیل روند ساخت تابلو بسیار سریع پیش می رود . برشکار کسی است که وظیفه برش حروف را بر عهده دارد و اپراتور دستگاه برش لیزری است.

حروف برجسته فلزی دوغی
حروف برجسته فلزی دوغی

 

روانشناسی در تابلوسازی

شاید در دید اول بسیاری گمان کنند که روانشناسی هیچ ارتباطی با تابلوسازی نمی تواند داشته باشد اما این یک گمان اشتباه است چرا که روانشناسی ارتباط مستقیم با جذب مشتریان و فروش بیشتر دارد.

روانشناسی در بازاریابی و تبلیغات بسیار حائز اهمیت است هر صاحب نامی می بایست شناخت کافی از مشتریانش داشته باشد و بداند که دقیقاً مشتری به چه چیزی و با چه رنگ هایی نیاز دارد.

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که برای خرید کالایی با یک رنگ مشخص، به چندین مغازه مراجعه کرده باشید و این حاکی از اهمیت رنگ است.

برای مثال اگر شما به دنبال جذب مشتریان خانم هستید و محصولاتی می فروشید که مورد مصرف بانوان است استفاده از رنگ هایی مثل صورتی، یاسی، آبی، سبز و به طور کل ترکیبی از رنگهای شاد در تبلیغات درج شده می تواند توجه بسیاری از بانوان را به خود جلب نماید.

حروف برجسته فلزی با پایه مفتول
حروف برجسته فلزی با پایه مفتول

 

چیدمان و دکوراسیون در تابلوسازی

چیزی که همه ما در ورود یا عدم ورود به یک مغازه جهت خرید به آن توجه داریم نحوه چیدمان و دکوراسیون بیرونی و داخلی آن مکان است. بسیاری از مغازه ها هستند که اجناس خیلی با کیفیت و مرقوب را می فروشند اما به دکوراسیون بیرونی خود اهمیت نمی دهند و همین عامل سبب می شود مشتریان آنها به سمت رقبا سوق داده شوند . چرا که بسیاری از افراد با دیدن ویترین و چیدمان شیک مغازه و دکوراسیون بیرونی که تابلو تبلیغاتی پررنگ ترین نقش را در آن ایفا می کند تصمیم می گیرند وارد مغازه شوند.

توجه به دکوراسیون بیرونی یکی از اساسی ترین عامل ها در جذب مشتریان به داخل مغازه است . اما بسیاری از مغازه ها هم هستند که به ویترین و دکوراسیون مغازه توجه خاصی نشان داده و چیدمان بسیار زیبایی را به تصویر کشیده اند اما اجناس مدرن، با کیفیت و با قیمت مناسب در داخل مغازه آنها یافت نمی شود.

این قضیه هم سبب فرار کردن مشتری به سمت رقیب می شود و مشتری فقط برای همان یکبار وارد مغازه می شود . پس برای اینکه بتوانید همیشه مشتری را به سوی مکان کسب خود بکشانید می بایست به دکوراسیون بیرونی، دکوراسیون داخلی و اجناس مورد فروش خود دقت کافی به خرج دهید.

حروف لاسوگاسی
حروف لاسوگاسی

 

ایده های روانشناسانه در طراحی و پیاده سازی تابلو تبلیغاتی

حال برای اینکه پیام تبلیغاتی از نظر روانشناسی بتواند در ذهن مخاطب رسوخ نماید نیاز به پیاده سازی چند راهکار می باشد :

۱) الگوهای ذهنی مخاطب را در هم شکنید

ذهن مخاطب را با بحث ها و واقعیت های اجتماعی تحریک نمایید و زمینه سازی کنید و همین که ذهن او آماده پذیرش حرف های جدید شد، شروع به صحبت کردن در زمینه کاری خود و معرفی محصولات و خدمات نمایید.

حروف سوئدی
حروف سوئدی

 

۲) بیشتر روی مشکل مشتریان تمرکز نمایید تا معرفی محصول خود

افراد تا زمانی به مشکلاتی که مرتبط با حیطه کاری شما هستند برخورد نکنند به شما مراجعه نخواهند کرد . ممکن است فردی اصلاً قصد خرید یا دریافت خدمت ارائه شده توسط شما را نداشته باشد زیرا به مشکلاتی که دارد واقف نیست و به آنها توجهی ندارد.

پس هنگام مراجعه حضوری قبل از اینکه راه حل خود را مطرح و روی آن پافشاری نمایید باید اطمینان حاصل کنید که مخاطب شما مسئله و مشکل خود را که مرتبط با خدمات شماست درک کرده و با آن درگیر شده است.

پس از اینکه، از این مسئله اطمینان حاصل نمودید خیلی با حوصله راهکارهای خود را برای از بین بردن مشکلات مطرح نمایید در این صورت است که مخاطب برای دریافت آن خدمات بهتر توجیه می شود.

۳)تصویر ذهنی از محصولات و یا خدمات برای مشتری ایجاد نمایید

برای معرفی کالا و خدمات خود بهتر است ذهن مخاطب را با نام افراد مشهور و معروف در استفاده از خدمات شما درگیر نمایید . زیرا تصاویر، آرم ها و برندهای معروف بهتر در ذهن نقش می بندند . برای همین است که اکثر تبلیغات تلویزیونی توسط افراد سرشناسی همچون فوتبالیست ها و بازیگران انجام می شود تا بر روی ذهن مخاطب تاثیرگذارتر شود.

تابلو لایت باکس
تابلو لایت باکس چلنیوم

 

اصول ارتباط و نحوه بهره گیری از آن در شغل تابلوسازی

در نظر گرفتن حس ادراکی در ساخت تابلو تبلیغاتی

دید و درک افراد از یک صحنه، منظره، تابلو، چهره و… کاملاً متفاوت است و هر کس بر حسب زمینه ی فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی، درک مختص خود را از اطراف دارد.

بنابراین تابلوکاران می بایست هنگام ساخت تابلو همه این نکات را در نظر بگیرند تا چیزی که خلق می کنند بتواند در ذهن همه افراد با ویژگیهای متفاوت تاثیری که می خواهد را ایفا کند.

بعد اجتماعی ساخت تابلو تبلیغاتی

افراد با نقش خود در سازمانها و محل فعالیت خود عجین شده اند بنابراین مجموعه لغات، اصطلاحات و تصاویر مندرج برروی تابلوها، بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی باید به گونه ای باشند که بر خلق و خو و نیازهای اجتماعی متفاوت افراد موثر بوده و نقش و جایگاه افراد در اجتماع در نظر گرفته شود.

ارزشهای فرهنگی در ساخت تابلوهای تبلیغاتی

هر قشر از جامعه خصوصیات فرهنگی خود را دارا می باشد که می بایست تمام این خصوصیات در ساخت تابلو، بازاریابی و تبلیغات در نظر گرفته شود تا بر ذهن تمام اقشار جامعه نقش ببندد.