در گذشته های دور که خبری از تابلوسازی نبود، انسانها علامت ها را به عنوان راه ارتباطی خود در نظر می گرفتند. به خصوص مصری ها و رومی ها، با استفاده از حک علامتهای مختلف برروی سنگها و تابلوها، لوح هایی طراحی و پیاده سازی می کردند که امروزه، لوح های طراحی شده توسط آنها، به یک گنجینه ملی تبدیل شده است.
در زمان ریچارد دوم، مصریان از علامت ها در آرم های نظامی استفاده کردند و علت استفاده از این نوع آرم ها، تفکیک نظامیان در رسته های مختلف بود.
با گذر زمان استفاده از این علامت ها بین تمام اقشار مختلف جامعه مورد استقبال واقع شد. علامت هایی که طرح ها و رنگ های متنوع تری داشتند و جزئیات کار را بیشتر نمایش می دادند، به شدت مردم را به خود جذب نمودند.
تابلوهای تبلیغاتی یکی از قدیمی ترین ابزارهای معرفی کسب و کارها هستند. از زمانی که فروشندگان در بازارهای قدیمی با تابلوهای دست نویس، محصولاتشان را معرفی می کردند تا به امروز که تابلوهای مدرن با نورپردازی LED در خیابان ها می درخشند، تابلوسازی مسیر طولانی و جذابی را طی کرده است.
در این مقاله، به بررسی کامل تاریخچه پیدایش تابلوسازی در ایران و جهان می پردازیم و می بینیم که چگونه این صنعت از تابلوهای ساده چوبی به تابلوهای دیجیتال و چلنیوم امروزی تبدیل شد.
تاریخچه پیدایش تابلوسازی
همان طور که بیان شد، مصری ها و رومی ها سعی کردند که با حک علامت هایی، یک تابلو به نمایش بگذارند. این روند با گذشت زمان ادامه یافت تا اینکه انسانها تصمیم گرفتند برای فروش محصولات خود، مکان هایی به نام حجره یا مغازه امروزی بنا کنند.
تابلوهای حک شده و علامت گذاری شده، تبدیل به تابلوهای تبلیغاتی شدند و در سر درب مغازه ها مورد استفاده قرار گرفتند. نام برند تجاری که معمولاً به نام صاحب مغازه بود، بر روی تابلوها به نمایش گذاشته شد.
اولین نشانه های تابلو تبلیغاتی در تاریخ جهان
تابلوهای تبلیغاتی ریشه در تمدن های باستانی دارند. انسان ها برای معرفی محصولات و خدمات خود از علائم، نقوش و کتیبه ها استفاده می کردند.
- تمدن مصر باستان: فروشندگان با علائم حک شده روی سنگ، شغل یا محصولاتشان را معرفی می کردند.
- یونان و روم باستان: مغازه ها با استفاده از سنگ نوشته ها یا مجسمه های کوچک، نوع کسب و کارشان را مشخص می کردند.
این تابلوها بیشتر برای اطلاع رسانی ساده استفاده می شدند و خبری از طراحی گرافیکی یا نورپردازی نبود.
آغاز تابلوسازی مدرن در قرون وسطی
در قرون وسطی، به ویژه در اروپا، تابلوها به شکل امروزی تر درآمدند. فروشندگان نانوایی، خیاطی یا میخانه ها، از تابلوهای چوبی نقاشی شده برای معرفی کسب و کار استفاده می کردند.
ویژگی های تابلوهای این دوره:
- استفاده از چوب و رنگ های طبیعی
- نقاشی طرح های مرتبط با شغل (مثلاً تصویر نان برای نانوایی)
- نصب به عنوان تابلو مغازه یا تابلو فروشگاه
این تابلوها اولین نمونه های هویت بصری برندها بودند.
انقلاب صنعتی و تحول بزرگ در تابلوسازی
با شروع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم، ابزارهای جدیدی وارد صنعت تبلیغات شد:
- اختراع چاپخانه باعث شد، تابلوهای چاپی جایگزین تابلوهای دست نویس شوند.
- استفاده از فلز به جای چوب، برای دوام بیشتر تابلوها
- ورود روشنایی گازی و بعداً برقی، که راه را برای تابلوهای نورانی باز کرد.
در همین دوره بود که تابلوهای نئون برای اولین بار معرفی شدند و خیابان های شهرها در شب روشن شدند.
تاریخچه تابلوسازی در ایران
تاریخچه تابلوسازی در ایران به دهه 40 شمسی برمی گردد. در ابتدا خوشنویسان، نامی را بر روی متریال های متعدد حک می کردند تا برند شناخته شود.
پس از آن تابلو فلکسی و تابلو نئون پلاستیک به عنوان اولین تابلوها، وارد بازار کسب و کار شدند و توانستند به شیوه ای مدرن نیاز تبلیغاتی کسب و کارها را تامین کنند.
روند کار تابلوسازی
در قرن هجدهم میلادی از علامت ها برای شماره گذاری منازل استفاده شد و در اواخر قرن هجدهم تابلوسازی به طور جد رواج پیدا کرد و اقشار مختلف جامعه برای نام گذاری کسب و کار و تجارت خود آن را مورد استفاده قرار دادند.
طی گذر زمان و پیشرفت هایی که در زمینه فرهنگ و کسب و کارها پدیدار شد، انسانها برای معرفی کالا یا خدمات قابل عرضه خود، مجبور به رقابت با یکدیگر و معرفی بهتر کالاها یا خدمات خود شدند.
در سال 2000 میلادی با ورود متریال به صنعت تابلوسازی، جلوه های جدیدی از تابلوها رونمایی شد و تابلوسازی به اصلی ترین رسانه تبلیغاتی تبدیل گشت.
امروزه دیگر تابلوها نه تنها به عنوان علامت بلکه، با ساختار، مدل ها و مارک های مختلف، همراه حروف برجسته با نورپردازی های شیک و زیبا و در طرح ها و رنگ های متنوع، قابل طراحی و پیاده سازی می باشند.
پیدایش تابلو چلنیوم و تابلوهای نورپردازی
اوایل دهه 80 شمسی، تابلو چلنیوم وارد بازار ایران شد. انواع مدل های تابلو چلنیوم به سرعت محبوب شد، چون:
- ظاهر لوکس و برجسته ای داشتند.
- از ورق آلومینیوم ضدزنگ ساخته می شدند.
- قابلیت استفاده از نور LED با طول عمر بالا داشتند.
امروزه، تابلو چلنیوم به عنوان یکی از پرفروش ترین تابلوهای تبلیغاتی شناخته می شود و در کنار آن، تابلوهای دیجیتال، LED ثابت و روان هم بازار بزرگی دارند.
تابلو مغازه اولیه به چه شکلی ساخته می شد؟
تابلو مغازه ای که برای اولین بار به عنوان یک ابزار تبلیغاتی جهت معرفی برند تجاری مورد استفاده واقع شد، معمولاً بر روی متریال هایی همچون سنگ کاسه، کوزه سفالی، چرم، مس، برنج، برنز و چوب، حکاکی و کنده کاری می شد.
معمولاً در آن زمان ها خطاط ها، وظیفه حک و نوشتن این تبلیغات را بر عهده داشتند. تجار سعی بر این داشتند که با حک نام یا علامتی بر روی متریال های نام برده شده، نام خود را به عموم مردم بشناسانند.
با پیشرفت هایی که در حوزه صنعت و با انقلاب صنعتی آغاز شد و با بزرگ شدن شهرها و فراهم شدن امکانات تجارت در حوزه های متفاوت، تبلیغات نقش پررنگی را در دنیای کسب و کارها به خود گرفت و کم کم شکل جدیدی به خود گرفتند.
روند پیدایش انواع تابلو در تابلوسازی
تابلو های تبلیغاتی طی زمان و روند خاصی اختراع شدند و به مرور تکامل پیدا کردند تا به شکل امروزی درآمدند.
رتبه بندی پیدایش تابلوها بر اساس دوره های تاریخی و نوع پیشرفت تکنولوژی
1. تابلوهای ابتدایی (عصر باستان)
ویژگی ها:
- حکاکی روی سنگ
- نقوش روی دیوار
- علائم ساده برای معرفی شغل
مثال: علائم نانوایی یا آهنگری در مصر و یونان
هدف: اطلاع رسانی ساده بدون طراحی هنری
2. تابلوهای چوبی نقاشی شده (قرون وسطی)
ویژگی ها:
- استفاده از چوب
- نقاشی دستی
- آویزان کردن تابلو جلوی مغازه ها
مثال: تصویر نان برای نانوایی، تصویر حیوان برای قصابی
هدف: شناسایی مغازه ها برای مردم بی سواد
3. تابلوهای فلزی و چاپی (انقلاب صنعتی)
ویژگی ها:
- استفاده در ورودی چاپخانه
- استفاده از تابلو فلزی به جای تابلو چوبی
- استفاده از رنگ های صنعتی
مثال: تابلوهای فلزی رنگ شده در مغازه های اروپا و آمریکا
نوآوری: شروع برندینگ تصویری با فونت های خاص
4.. تابلوهای نورانی با لامپ گازی و نئون (اوایل قرن 20)
ویژگی ها:
- روشنایی شبانه
- جلب توجه با نور
مثال: تابلوهای نئون در شهرهای بزرگ مثل پاریس و نیویورک
نوآوری: تبلیغات 24 ساعته
5. تابلوهای فلکسی و کامپوزیت (دهه 1970 تا 1990)
ویژگی ها:
- چاپ بنر
- نوردهی از پشت (Backlight)
- ساختار سبک
مثال: تابلوهای مغازه با قاب فلزی و روکش فلکسی فیس
نوآوری: قیمت کمتر، نصب سریع تر
6. تابلوهای حروف برجسته استیل، پلکسی و چلنیوم (دهه 2000)
ویژگی ها:
- حروف سه بعدی
- نور LED
- ظاهر لوکس
مثال: تابلو چلنیوم با لبه آلومینیوم ضد زنگ و نورپردازی SMD
نوآوری: ماندگاری بالا، طراحی مدرن، مصرف برق پایین
7. تابلوهای دیجیتال و LED فول کالر (دهه 2010 به بعد)
ویژگی ها:
- قابلیت نمایش متن
- انیمیشن و ویدیو
مثال: تابلوهای LED روان و دیجیتال در فروشگاه های بزرگ
نوآوری: کنترل از راه دور، تبلیغات پویا
8. تابلوهای هوشمند و سه بعدی (آینده)
ویژگی ها:
- واقعیت افزوده (AR)
- هولوگرافیک
- کنترل هوش مصنوعی
نوآوری: نمایش تعاملی با مشتری، تبلیغات جذاب تر
آینده تابلوسازی (از هوش مصنوعی تا تابلوهای دیجیتال سه بعدی)
امروزه تکنولوژی، تابلوسازی را وارد مرحله جدیدی کرده است:
- تابلوهای دیجیتال و LED فول کالر که امکان پخش ویدئو دارند.
- کنترل هوشمند تابلوها از طریق اپلیکیشن موبایل
- تابلوهای سه بعدی و هولوگرافیک که در آینده نزدیک رایج می شوند.
تبلیغات تابلوسازی در قدیم چگونه اجرا و پیاده سازی می شد؟
روش اول) درج علامت و نشانه بر روی دیوار یا دیگر متریال ها
این نشانه ها بر روی متریال های متعدد خصوصاً، بر روی دیوار جانبی مکان های تجاری حک می شد تا مشتریان ترغیب به خرید شوند.
روش دوم) جارچی ها
در دوران گذشته، یعنی در سالهای قبل از 1450 که هنوز ماشین چاپ توسط یوهان گوتنبرگ اختراع نشده بود، به خصوص در نسل یونانی ها، جارچی ها حکم یک ابزار اطلاع رسانی عمومی را داشتند.
اما با اختراع ماشین چاپ، مطبوعات جایگزین آنها شد و روزنامه ها و مجلات به یک سرگرمی و ابزار اطلاع رسانی بزرگ تبدیل گشت و اولین روزنامه در آمریکا در سال 1690 با نام بوستون نیوزلتر به چاپ رسید.
در سال 1914 حدود پانزده هزار روزنامه و مجله چاپ شد و ایده های جدیدی به طور همزمان از سوی دو محقق مطرح شد و توسعه پیدا کرد.
در سال 1860 میلادی فردی با نام جیمز کرک ماکسول، که یک فیزیک دان و ریاضی دان بود، امواج الکترومغناطیسی را به عنوان یک تئوری مطرح نمود.
در سال 1887 میلادی مهندس و فیزیک دان آلمانی، با نام هنریش رودولف هرتز، نظریه ماکسول را تایید نمود و توانست نوسانات الکترونیکی را بدون سیم و به صورت امواج از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند.
در پی این ابداع جدید و با تلاش دانشمندان متعدد یک مهندس ایتالیایی، با نام همگان گوگلیمو مارکونی، که متولد 1874 میلادی در بولونیای ایتالیا بود، در دهه آخر قرن نوزدهم، که مخترع اصلی رادیو نیز هست، به این نتیجه رسید که می توان از بی سیم به عنوان یک پل ارتباطی بهره برد.
همگان گوگلیمو مارکونی در سال 1895 به طور گسترده فعالیت خود را در آزمایشگاه پدرش آغاز نمود و توانست اولین سیگنال های رادیویی را به فاصله 1.5 مایلی مخابره کند.
سپس تحقیقات خود را همراه با یک مهندس الکترونیک اداره پست در انگلیس ادامه داد و در تاریخ دوم ژوئن سال 1896 درخواست ثبت اختراع در سیستم پتنت انگلیس را داد.
درخواست وی در دوم جولای 1897 تایید شد و گواهی ثبت اختراع به او تعلق گرفت. تحولات تبلیغاتی همچنان روند صعودی خود را طی کرد تا اینکه به شکل امروزی تبدیل شد.
تابلوسازی بهترین ابزار تبلیغاتی
این روزها تابلوسازی بهتر از هر نوع ابزار تبلیغاتی دیگر، نظیر چاپ آگهی در روزنامه ها، چاپ تراکت، تبلیغات در رادیو و تلویزیون و ... رونق دارد و بهینه تر است و مشتری بهتری برای محصولات یا خدمات جذب می کند.
تابلوهای تبلیغاتی از نظر ماندگاری و کیفیت با دوام تر است و با یک بار هزینه برای مدت زمان طولانی به تبلیغ کسب و کار شما می پردازد.
مدل تابلو و ساختار آن می بایست با چهارچوب برند کاری شما تناسب و هماهنگی داشته باشد. هر چقدر شناخت بهتری از کسب و کار خود داشته باشید و هزینه بیشتری برای ساخت تابلو تبلیغاتی خود صرف نمایید و فضای کافی و مناسب برای نصب تابلو در محل کسب داشته باشید، طبیعتاً ساخت تابلو تبلیغاتی شما بهینه تر خواهد بود و مشتری بیشتری جذب خواهد نمود.
چگونه تابلوسازی اهمیت پیدا کرد؟
از قدیم و ندیم اگر محصولی تولید و ارائه می شد، به علت نیاز مصرف کننده بوده و هست. مصرف کننده کسی هست که محصول تولید شده را خریداری می کند و در قبال آن پول پرداخت می نماید.
آن پول ابزار درآمد و معشیت تولید کننده را فراهم می سازد و تولید کننده بدون مصرف کننده فلج می شود. پس، تولید کننده نیاز اساسی دارد که محصول خود را معرفی نماید تا مصرف کنندگان با محصول و مزایایی که در بردارند، آشنا شوند و آنرا بخرند.
فروش بیشتر محصول و درآمد بالا ممکن نیست مگر، با تبلیغات. نصب تابلو در مکان کسب از جمله نیاز های اساسی برای معرفی نام برندی است که تولید کننده می خواهد با آن نام محبوبیت بدست آورد.
تابلوسازی به عنوان هویت و شناسنامه فضاهای تجاری است. از گذشته های دور نیز کاخ ها و مکان های مجلل در بدو ورودی جهت معرفی، یک تابلو معرف در سردرب خود داشتند.
اهمیت تابلوسازی
تابلوسازی در بدو اختراع، صرفاً برای معرفی نام یک بنا یا یک مکان مورد استفاده قرار می گرفت. با ورود صنعت به دنیای انسانها و اختراعات متعددی که در حوزه های مختلف فراهم شد، شغل های جدیدی بوجود آمد و دارندگان مشاغل تصمیم گرفتند برای معرفی نام تجاری خود و پیشی گرفتن از رقبا، یک تابلو سفارش دهند.
تابلوهای تبلیغاتی در ابتدا صرفاً یک نوشته ساده در حد یک اسم بود. با انقلاب صنعتی و ورود دستگاه های پیشرفته، افراد اهمیت خاصی به نام برند، لوگوی تجاری و اشکالی که معرف نوع کسب و کار بودند، قائل شدند.
در پی علاقمندی افراد به تبلیغات تابلوسازی، با اختراع کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی، امکان ساخت تابلوهایی به شکل امروزی همراه با حروف برجسته و نوپردازی های جذاب فراهم شد.
چرا شناخت تاریخچه تابلوسازی مهم است؟
شناخت تاریخچه این صنعت کمک می کند تا اهمیت تابلو در برندینگ و بازاریابی را درک کنیم. تابلویی که امروز برای مغازه، شرکت یا فروشگاه خود سفارش می دهید، حاصل سال ها پیشرفت و نوآوری در این حوزه است.
نتیجه گیری
اگر به دنبال تابلو حرفه ای هستید...
تاریخچه تابلوسازی نشان می دهد که یک تابلو خوب همیشه مهم ترین عامل جذب مشتری بوده است.
حالا نوبت شماست! اگر می خواهید کسب و کار خود را به بهترین شکل معرفی کنید، همین حالا با ما تماس بگیرید:
شماره تماس: 09128587698
