فروش لوازم یدکی یک نوع شغل با درآمد مناسب است و افراد با فروش انواع لوازم مورد نیاز برای خودروهای داخلی و خارجی کسب درآمد می کنند .

لوازم یدکی جزء اجناس اساسی است که نیاز هر مصرف کننده ای است که دارنده خودرو، موتور، ماشین آلات صنعتی و کشاورزی است . به همین دلیل دارای مشتری دائمی و سود مناسبی است. در این مبحث ما قصد داریم در مورد لوازم یدکی خودرو به بحث و گفتگو بپردازیم.

بازار لوازم یدکی خودرو به دو دسته تقسیم می شود :

دسته اول) فروش لوازم یدکی خودروی سواری
دسته دوم) فروش لوازم یدکی ماشین سنگین

آیا فروش لوازم یدکی خودرو و موتور سود خوبی دارد؟

در بازار ایران فروش لوازم یدکی خودرو و ماشین سود خوبی را عاید مغازه داران می کند، چون خودروهای ایرانی دارای کیفیت بالایی نیستند و لوازم آنها زود به زود خراب می شود و افراد مجبور به تعویض آن هستند.
علاوه بر این مساله، به علت تصادفات جاده ای و نیاز به تعمیر خودرو و تعویض قطعات، افراد مجبورند لوازم خودرو و موتور بخرند، در واقع لوازم یدکی خودرو از نیازهای اساسی و همیشگی مصرف کنندگان به حساب می آید و بدلیل داشتن مشتری زیاد، سود خوبی را عاید فروشندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو می نماید.

سرمایه لازم جهت فروش لوازم یدکی خودرو چقدر است؟

در یک مغازه لوازم یدکی خودرو از اجناس ریز تا درشت خودرو به فروش می رسد که با توجه به تورم بازار امروز، نیاز به سرمایه ای بالاتر از صد میلیون تومان برای خرید تجهیزات دارد.
البته رهن، اجاره و یا خرید مغازه در یک جای مناسب که بیشتر می بایست در موقعیت لب جاده ای باشد، هزینه ی جداگانه ای را دارد. اندازه مغازه لوازم یدکی می تواند از 12 متر شروع شود و در مواقع فروشگاهی تا 100 یا 300 متر نیز می رسد و بستگی به میزان بودجه ای دارد که شما جهت راه اندازی این کسب و کار در نظر گرفته اید . 

مهمترین عامل برای راه اندازی مغازه یا فروشگاه لوازم یدکی پس از مکان، فراهم سازی کلیه قطعات خودرو است . معمولاً لوازم یدکی ها به صورت تخصصی کار می کنند و قطعات برخی از خودروها را می فروشند.

مثلاً مغازه هایی که قطعات خودروهای داخلی را می فروشند هیچ قطعه ای از یک خودروی خارجی در مغازه خود ندارند و یا قطعات خودروهای داخلی دیگر و فقط نماینده فروش قطعات یک شرکت خودروسازی ایرانی مثل سایپا و ایران خودرو هستند .

یک فروشگاه لوازم یدکی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • فروشگاه لوازم یدکی خودروهای سبک داخلی
  • فروشگاه لوازم یدکی خودرهای سبک خارجی
  • فروشگاه لوازم یدکی خوردهای سنگین
  • نمایندگی های مجاز لوازم یدکی
  • فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت

در یک مغازه لوازم یدکی چه چیزهایی به فروش می رسد؟

کلیه اجناس مورد نیاز برای خودروها با برندهای مختلف می تواند در مغازه لوازم یدکی به فروش برسد. اما برخی از فروشندگان به صورت انحصاری اقدام به فروش لوازم یدکی یک یا چند خودروی خاص می کنند.
مواردی که می توان در یک مغازه لوازم و قطعات یدکی به فروش رساند، به چند دسته تقسیم می شوند:

دسته اول) قطعات و لوازم یدکی مکانیکی :

  • سیستم گیربکس
  • سیستم سوخت رسانی
  • موتور و سیستم محرکه
  • سیستم ترمز
  • سیستم تعلیق
  • سیستم خنک کننده
  • سیستم فرمان و هیدرولیک
  • سیستم برق
  • سیستم ایمنی
  • واشر
  • کلاج و صفحه کلاج
  • کولر و بخاری
  • اگزوز
  • جلوبندی

دسته دوم) لوازم اسپرت و تزئینی و ابزارآلات :

  • لوازم بدنه
  • لوازم داخل اتاق
  • بلبرینگ و کاسه نمد
  • رنگ
  • چسب
  • تسمه
  • باتری
  • شمع
  • وایر
  • رینگ و لاستیک
  • فیلتر هوا
  • انواع چراغ
  • آینه
  • لامپ
  • روغن موتور
  • روغن ترمز
  • ضد یخ
  • انواع فیلتر
  • باربند
  • برف پاکن
  • سپر
  • روکش صندلی ها
  • کفی

شغل فروش لوازم یدکی :

لوازم یدکی شغلی با درآمد مناسب است . هر فردی که وارد این شغل می شود ابتدا نیاز به کسب مجوز و سپس یک مکان در یک موقعیت مناسب دارد.

برای اینکه وارد این حوزه کاری شوید بهتر است با انواع قطعات خودرو آشنا شوید و سپس به بازار اصلی فروش اجناس و قطعات خودرو بروید و با خرید وسایل و افزایش مبلغی سود آن را به ارباب رجوع بفروشید.

چه مکانی برای راه اندازی کسب و کار لوازم یدکی مناسب است ؟

بهتر است مغازه یا فروشگاهی که راه اندازی می کنید در نزدیکی مکانیکی ها و کنار جاده ها که محل تردد خودروهاست، باشد تا افرادی که ماشین آنها نیاز به تعمیرات و تعویض قطعات دارد به سراغ شما بیایند و درآمد بیشتری باشید.

مغازه ها و فروشگاه های لوازم یدکی معمولاً در نزدیکی هم واقع شده اند و رقابت تنگاتنگی دارند . بهتر است مغازه یا فروشگاهی که راه اندازی می کنید کمی از رقبا دورتر باشد و به تعمیرگاه ها نزدیک تر .

چه عواملی در فروش بیشتر و کسب درآمد بهتر تاثیرگذارند ؟

عواملی مثل جور بودن کلیه قطعات ، شیک بودن مغازه و نحوه برخورد و ارتباط عمومی قوی از جمله مواردی است که سبب می شود مشتری مغازه یا فروشگاه شما را به عنوان مرکز خرید انتخاب کند .

جور بودن اجناس خیلی مهم است . زمانی که شما بر روی شیشه مغازه و یا تابلوی تبلیغاتی اسمی از خودروهایی که قطعات آن را می فروشید، می برید لازم است کلیه قطعات جور باشد تا زمانی که مشتری به داخل مغازه یا فروشگاه آمد، دست خالی برنگردد.

تبلیغات از عوامل دیگر تاثیر گذار در فروش بیشتر است و سبب می شود نام برند شما در ذهن مشتری جای بگیرد و مشتری مغازه یا فروشگاه شما را برای خرید انتخاب کند .

انواع روش های تبلیغاتی برای معرفی مغازه لوازم یدکی :

پس از راه اندازی مغازه یا فروشگاه لوازم یدکی نیاز به استفاده از روش های تبلیغاتی داریم تا افراد بیشتری مغازه را بشناسند و برای خرید اجناس لوازم یدکی به جای مغازه ی رقبا، مغازه شما را برای خرید انتخاب کنند.

تبلیغات برای مغازه و یا فروشگاه لوازم یدکی به شیوه های مختلفی قابل اجراست که عبارتند از :

تابلوسازی مغازه لوازم یدکی

یکی از اولین و مهمترین روش های تبلیغاتی برای معرفی نام مغازه یا فروشگاه، سفارش یک تابلوی تبلیغاتی است که علاوه بر معرفی بیست و چهار ساعته ی برند، می تواند منجر به زیباسازی دکوراسیون بیرونی مغازه نیز شود. تابلوسازی فروشگاه لوازم یدکی یکی از برترین و ماندگارترین روش های تبلیغاتی است.

راه اندازی وب سایت

سایت یکی از روش هایی است که توسط آن می توانید به مشتریانی که تمایل دارند به صورت آنلاین خرید کنند، خدمات رسانی نمایید. شما می توانید تصویری از محصولات را به همراه ابعاد، رنگ و مشخصات فنی به اشتراک بگذارید تا مشتریان با دیدن آنها در صورت نیاز اقدام به خرید نمایند.

این روزها افراد به دلایل مشغله کاری و بی حوصلگی و راحتر بودن از سایت ها خرید های خودشان را انجام می دهند . البته افراد زیادی هم اعتمادی به خرید اینترنتی ندارند و ترجیح می دهند حضوری خرید های خودشان را انجام دهند .

بنابراین اگر شما می خواهید هر دو دسته از مشتریان را در کنار خود داشته باشید بهتر است علاوه بر احداث و راه اندازی مغازه و فروشگاه، یک سایت فروشگاهی فروش لوازم یدکی نیز راه اندازی کنید و به مشتریان هم به شکل حضوری و هم به شکل آنلاین خدمات رسانی کنید تا رونق کسب و کار بالایی داشته باشید .

ایجاد کانال های ارتباطی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مثل واتساپ، تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر جزء پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی هستند که این روزها افراد بیشترین اوقات فراغت خود را سپری می کنند و بسیاری نیز با اعتماد خرید خود را از این شبکه ها انجام می دهند.
بنابراین با ایجاد کانالهای ارتباطی در شبکه های اجتماعی می توانید نظر افراد و دنبال کنندگان را جذب کرده و به فروش بیشتری دست یابید.

بیلبورد

بیلبورد ها جزء روش های تبلیغاتی عظیم الجثه هستند که گزینه مناسبی برای فروش و بازاریابی به حساب می آیند، بویژه اگر کسب و کار شما در حیطه ی فروشگاهی و دارای چندین شعبه است، از تبلیغات بیلبوردی غافل نشوید.

تبلیغات چاپی

معرفی برند تجاری با تبلیغات چاپی سالهاست که همراه هر کسب و کاری است. چاپ تراکت، کاتالوگ محصولات، بروشور و کارت ویزیت از جمله مواردی است که می توانید از آن جهت معرفی برند تجاری استفاده کنید.
تبلیغات چاپی مثل چاپ بروشور ، کاتالوگ ، تراکت و بنر از جمله روش های تبلیغاتی دیگر است که می تواند در صورت اجرا در موقعیت مناسب تاثیر زیادی در فروش بیشتر داشته باشد.

بنر علاوه بر تبلیغات برای معرفی خدمات ویژه نیز استفاده می شود . طرح لایه باز بنر مغازه لوازم یدکی و طرح لایه باز بنر فروشگاه لوازم یدکی از جمله طرح هایی است که طراحان به صورت آماده و فایل در سایت ها ارائه می کنند.

شما با خرید و سپس دانلود آن طرح ها می توانید تغییرات لازم را اجرا کنید و سپس آنها را چاپ کرده و در جایی که می خواهید به نمایش بگذارید.

لمپوست بنر :

شما می توانید با چاپ یک عکس زیبا از خودرو به همراه یک کلمه تبلیغاتی که مدنظرتان است بر روی بنرهای کوچکی که روی یک ستون فلزی نصب می شود، اقدام به تبلیغات نمایید.

زیبایی و تاثیر گذاری لمپوست ها در تکرار پشت سر هم است . برای مثال شما می توانید تصاویر مختلف با نام خدمات متعدد را در وسط بلوارها یا کنار جاده ها در فواصل منظم پشت سر هم تبلیغ کنید.

استرابورد تبلیغاتی :

استرابورد ها مثل بیلبوردها هستند اما در جثه ای کوچکتر . در استرابورد می توان توضیحات بیشتر نسبت به خدمات ارائه نمود که در بیلبورد این امکان فراهم نیست و به یک تا سه کلمه اکتفا می شود.

استیکرهای تبلیغاتی :

استیکرهای تبلیغاتی در ایران به صورت طراحی شده کمتر دیده شده اند و کارایی ندارند . اما برچسب های تبلیغاتی بر روی کف خیابانها از ابزارهای پرطرفدار برای معرفی برند تجاری جهت مغازه یا فروشگاه لوازم یدکی است.

تابلو فروشگاه لوازم یدکی :

تابلو فروشگاه معمولاً از نوع تابلو چلنیوم ساده، تابلو فلکسی، تابلو بنری و تابلو نئون پلاستیک سفارش داده شده و در سر درب فروشگاه نصب می شود تا افرادی که از مقابل فروشگاه می گذرند این تابلو را ببینید و با دیدن این تبلیغات به صورت روزمره، در هنگام نیاز به محصولات مرتبط با قطعات خودرو ، به فروشگاه مراجعه نمایید .

انواع روش های تابلوسازی مغازه لوازم یدکی

تابلوسازی از خدمات ویژه برای تبلیغات هر مغازه یا فروشگاه است . با سفارش یک تابلوی تبلیغاتی زیبا می توان به صورت شبانه روز برند تجاری خود را تبلیغ کرد .

تابلوسازی برای فروش لوازم یدکی از برترین و پرکاربردترین نوع ابزارهای تبلیغاتی است و بهتر بگویم جزء تنها روش تبلیغاتی است که بیشتر کاسبین در زمینه لوازم یدکی برای تبلیغات ، مورد استفاده قرار می دهند و فقط به این روش بسنده می کنند .

سفارش تابلو تبلیغاتی مغازه لوازم یدکی

همان طور که اشاره کردیم تابلو سازی لوازم یدکی از برترین و اساسی ترین روش ها برای معرفی نامی است که برای مغازه یا فروشگاه انتخاب شده است .

سفارش تابلو تبلیغاتی فروشگاه لوازم یدکی می توانید به شیوه های مختلفی انجام پذیرد که در ادامه مختصراً در مورد هر یک از آنها شرح خواهیم داد.

انواع تابلو مغازه لوازم یدکی :

تابلوها بدلیل متریال های مورد استفاده و نحوه ی اجرا دارای انواع مختلفی هستند.

تابلو چلنیوم مغازه لوازم یدکی

تابلو چلنیوم از زیباترین گزینه های سفارش تابلو فروشگاه لوازم یدکی است که شامل انواع مختلفی می باشد و با توجه به زیبایی، درخشندگی و متد اجرایی که دارد با اسامی مختلفی در بین تابلوسازان شناخته می شود.
از جمله روش های ساخت تابلو چلنیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تابلو چلنیوم ساده
  • تابلو چلنیوم لترمکس
  • تابلو چلنیوم طلایی
  • تابلو چلنیوم کریستالی
  • تابلو چلنیوم الماسی
  • تابلو چلنیوم ستاره ای
  • تابلو چلنیوم دوبل

تابلو نئون مغازه لوازم یدکی

از گزینه های بسیار مناسب برای سفارش تابلو مغازه لوازم یدکی، تابلو نئون است که به دو شکل متفاوت قابل اجرا است :
الف) تابلو نئون پلاستیک :
تابلو نئون پلاستیک مغازه لوازم یدکی بسیار پرسفارش است و افراد زیادی آن را سفارش می دهند، چون هم به شکل حروف برجسته اجرا می شود، هم قابلیت نورپردازی دارد و هم قیمت مناسب . حروف برجسته تابلو نئون پلاستیک با استفاده از نوعی پلاستیک مقاوم بنام پلکسی اجرا و پیاده سازی می شود.
ب) تابلو نئون شیشه ای :
تابلو نئون شیشه ای مغازه لوازم یدکی، تابلویی است که هم به شکل تابلو سر درب مغازه لوازم یدکی قابل اجرا است و هم به شکل تابلو پشت ویترینی . تابلو نئون شیشه ای با استفاده از شیشه های خام که توسط حرارت شکل حروف تبلیغاتی را به خود می گیرند، ساخته می شود.
نوری که از تابلو نئون شیشه ای منتشر می شود در اثر برخورد گاز نئون و جریان الکتریکی است که معمولاً در سه رنگ سبز، قرمز و آبی می باشد . اما اگر می خواهید رنگ متفاوتی داشته باشد می توانید از مواد افزودنی مجاز استفاده کنید.

تابلو فلکسی مغازه لوازم یدکی

تابلو فلکسی فروشگاه لوازم یدکی جزء ارزان ترین و پرسفارش ترین تابلوها است و در نوع چاپی، تابلویی زیبا است که با ترفندهای جدید امکان نورپردازی به شکل نورمخفی را دارد.

تابلو فلزی مغازه لوازم یدکی

تابلو فلزی برای فروشگاه لوازم یدکی با استفاده از آلیاژهای مختلف مثل برنج ، برنز ، روی ، مس ، آهن ، آلومینیوم و استیل اجرا می شود . تابلو فلزی مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی دارد اما رنگ آن به مرور زمان با توجه به نوع آلیاژی که در ساختش بکار رفته ، سیاه و کدر می شود .

کدری رنگ تابلو فلزی با پرداخت و رنگ آمیزی مجدد قابل حل است و تنها فلزی که نیاز به پرداخت و رنگ آمیزی ندارد و خودش دارای رنگ ثابت و سطحی صاف و صیغلی است ، استیل می باشد .

استیل پرکاربردترین تابلو فلزی فروشگاه لوازم یدکی است که منجر به ساخت تابلو استیل مغازه لوازم یدکی می شود.

تابلو وکیوم مغازه لوازم یدکی

در سفارش تابلو مغازه لوازم یدکی اگر به دنبال حروفی با برجستگی بیشتر هستید و دوست دارید طرح های فانتزی در تابلو داشته باشید، تابلو وکیوم بهترین گزینه است.

تابلو بنری لوازم مغازه لوازم یدکی

تابلو بنری جزء ارزان ترین و سریعترین روش ها برای سفارش تابلو لوازم یدکی است و در ظرف چند ساعت کوتاه اجرا و پیاده سازی میشود .

در ابتدا طرح تابلو بنری مغازه لوازم یدکی طراحی می شود و در صورت نداشتن طرح، با خرید و دانلود طرح لایه باز تابلو مغازه بنری لوازم یدکی، طرح تهیه شده و سپس توسط دستگاه مخصوص چاپ می شود.

تابلو لاسوگاسی مغازه لوازم یدکی

لاسوگاسی تابلویی است که نسبت به دیگر حروف برجسته چهره ی متفاوت تری دارد . حروف تبلیغاتی در اندازه های بزرگتری ساخته می شوند چون باید در داخل حروف لامپ های 12 یا 24 ولتی جای داده شود که نسبت به لامپ های اس ام دی درشترند و نیاز به فضای بیشتری دارند.

هر حرف از حروف تابلو لاسوگاسی فروشگاه لوازم یدکی می تواند با یک رنگ مجزا اجرا و پیاده سازی شود و شکل زیباتری را به نمایش بگذارد.

تابلو پولکی مغازه لوازم یدکی

تابلو پولکی قابل اجرا با هر نوع حروف برجسته ای است . آن چیزی که سبب وجه تمایز تابلو پولکی فروشگاه لوازم یدکی می باشد، زیرسازی حروف برجسته است.

در بخش زیرین حروف تبلیغاتی مغازه لوازم یدکی از نوعی پلاستیک به نام تایل در اشکال هندسی مختلف استفاده می شود.

تابلو کامپوزیت مغازه لوازم یدکی

تابلو کامپوزیت فروشگاه لوازم یدکی تابلویی است با زیرسازی کامپوزیت . کامپوزیت ورقی شفاف و براق در رنگ های مختلف است که در نمای ساختمان ها و زیرسازی تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلو پیکسلی مغازه لوازم یدکی

تابلو پیکسلی متد جدیدی برای سفارش تابلو می باشد و می تواند یک تابلو فروشگاه لوازم یدکی منحصر به فرد و خاص به نمایش بگذارد .

امکان مانور نوری در بخش زیرساز و در داخل حروف برجسته پیکسلی منطبق با برنامه ای که برای اجرا نوشته شده است، فراهم می شود.

تابلو لایت باکس مغازه لوازم یدکی

تابلو لایت باکس تابلویی است با اجراهای متفاوت . تابلو لایت باکس می تواند به شکل یک تابلو تبلیغاتی ، تابلو نمایشگاهی و یا تابلو تزئینی مورد استفاده قرار بگیرد .

تابلو لایت باکس فروشگاه لوازم یدکی می تواند به صورت یک تابلو راهنما برای معرفی بخش ها و قفسه های یک فروشگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

تابلو ترموود مغازه لوازم یدکی

ترموود تابلویی چوبی است که می تواند فضای کلاسیک و مدرنی را برای مغازه یا فروشگاه فراهم کند .

در ساخت تابلو ترموود فروشگاه لوازم یدکی از چوب ترموود، در بخش زیرین حروف تبلیغاتی استفاده می شود و جلوه ی شیکی را برای دکوراسیون بیرونی فراهم می کند.

استند تبلیغاتی :

از استندهای تبلیغاتی می توانید به صورت یک متن یا تصویر چاپی برای تبلیغات استفاده کنید و یا به عنوان یک تابلوی تزئینی به نمایش بگذارید .

طراحی تابلو مغازه لوازم یدکی

طراحی تابلو فروشگاه لوازم یدکی با استفاده از نرم افزارهای طراحی اجرا می شود، سپس طرح آماده ی اجرا است.

قیمت تابلو مغازه لوازم یدکی

از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت تابلو فروشگاه لوازم یدکی عبارتند از:
متر محیط
متر محیط شامل متراژ طول و عرض تابلو است که محیط و فضای تابلو را اشغال می کنند.
ارتفاع تابلو
اگر تابلو در مسافتی بلند اجرا شود نیاز به داربست دارد و هزینه ی نصب آن بالاتر می رود.
نوع تابلو
تابلوها انواع متفاوتی دارند و روش ساخت آن مراحل متفاوتی دارد که با توجه به پیچیدگی های مراحل ساخت، قیمت افزایش می یابد.
متریال های مصرفی
تابلوها با استفاده از ورق های مختلف پلاستیکی، فلزی و چوبی ساخته می شوند که هر کدام از این متریال ها قیمت خاص خود را دارند و بر اساس متر محاسبه می شوند.
نحوه نورپردازی
نورپردازی تابلوها با استفاده از لامپ های مختلف مثل لامپ نئون، لامپ های ال ای دی، لامپ های اس ام دی، لامپ های 12 ولتی و یا لامپ های 24 ولتی انجام می شود. قیمت لامپ ها بر اساس برند و میزان کیفیت آنها متفاوت است.

در لیست زیر می توانید قیمت انواع حروف برجسته ای که می توانید سفارش دهید را مشاهده می کنید .

لیست قیمت حروف تبلیغاتی

 

مراحل ساخت تابلو مغازه لوازم یدکی

مرحله اول) طراحی حروف برجسته تبلیغاتی مغازه لوازم یدکی
مرحله دوم) برش حروف بر روی متریال مدنظر
مرحله سوم) چسباندن لبه و رویه ی حروف و مونتاژ آنها
مرحله چهارم) انجام نورپردازی حروف و اتصال لامپ ها
مرحله پنجم) نصب حروف بر روی زیرساز آماده شده
مرحله ششم) بردن تابلو به محل و نصب تابلو مغازه لوازم یدکی
مرحله هفتم) برطرف سازی عیوب احتمالی

مزایای تابلو مغازه لوازم یدکی

  • کمک شایانی به معرفی نام برند تجاری می کند.
  • بالا بردن میزان بازدید و افزایش فروش
  • برترین روش بازاریابی و تبلیغات
  • سالها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سبب زیباسازی فضا و دکوراسیون بیرونی محیط تجاری می شود.
  • عدم نیاز به تعمیر و تعویض قطعات تابلو طی زمان کوتاه