عناصر بکار رفته در پیام تبلیغاتی را بشناسیم

عناصر بکار رفته در پیام تبلیغاتی را بشناسیم

استراتژی بازاریابی موفق در عرصه تبلیغات با بهره گیری از ابزارهای تبلیغاتی همچون تابلوسازی ، رسانه ها ، اینترنت و شبکه های اجتماعی ، یکی از کارآمدترین راه ها برای دستیابی به مشتریان وفادار و در نهایت فروش بیشتر کالا یا ارائه خدمات می باشد . برنامه بازاریابی با شناسایی فرصت ها  و شناخت کامل کسب و کار رابطه بین صنعت و مشتریان را تنظیم می نماید و زمینه فروش بیشتر را فراهم می سازد و موجب پیروزی در بازار رقابت می شود .

 

عناصر تبلیغات :


دو عنصر اصلی و اساسی در هر نوع از روش های تبلیغاتی ، مشتری و تبلیغ کننده می باشد . کسی که تبلیغ می کند اهدافی همچون جذب مشتری بیشتر ، کسب درآمد بالاتر و همچنین شناساندن برند تجاری خود به عموم را دارد و کسی که مشتری می شود قطعاً کسی است که به دنبال محصولی خاص ، با کیفیت و با قیمت مناسب می باشد . تبلیغات باید هدفمند باشند تا بتوانند این دو عنصر اساسی را به یکدیگر نزدیک کنند و سبب ایجاد تبادل و در نهایت فروش محصول یا دریافت خدمتی شوند .

 

 

تابلوی دفتر پیشخوان

 

 

چگونه عناصر تبلیغاتی را شناسایی کنیم ؟


در دنیای کنونی تبلیغات به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند :


1) تبلیغات سنتی :


تبلیغات سنتی به کلیه تبلیغاتی می گویند که به شکل تبلیغات سالنی و تبلیغات محیطی در پیرامون اطراف و در سطح محلی ، شهری ، کشوری و بین المللی به صورت فیزیکی و حضوری به اجرا در می آیند مثل :

 

الف ) تابلوسازی

 

خود به شیوه های متعددی قابل اجراست از جمله :

 

چه عنصرهایی سبب زیبایی هر چه بیشتر تابلوهای تبلیغاتی می شوند ؟


کسب اطلاعات کاملتر در رابطه با این موضوع در مقاله ذیل :

 

مشخصه های مهم در ساخت تابلو تبلیغاتی

 

 

شرکت تهران شباهنگ

 

 

ب ) سمپلینگ :


نوع دیگر از روش های تبلیغات سنتی است که در فضای شهر با حضور فردی با نام سمپلر اجرا می شود . فرد سمپلر با داشتن نمونه ای از محصولات در دست خود ، مشتریان را ترغیب به آزمایش آن می کند و سپس در حین تست ، برای مشتریان از مزایا و ویژگی های محصول توضیحاتی ارائه می دهد تا آنها ترغیب به خرید شوند .


پ) تبلیغات چاپی :


از جمله روش های تبلیغات سنتی که از دیرباز به صورت های متعدد تبلیغات خطی ، تبلیغات حکی و چاپی مورد اجرا واقع شده است می باشد و امروزه به شیوه های متعدد همچون موارد ذیل قابل پیاده سازی است :
چاپ بروشور ، تراکت و کاتالوگ محصولات

 

برج ساحلی

 

2) تبلیغات اینترنتی :


تبلیغات اینترنتی به کلیه تبلیغاتی اطلاق می شود که به صورت برخط انجام می پذیرد از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات در سایت ها
  • تبلیغات چریکی
  • دیجیتال مارکتینگ

 

عناصر مهم در یک برنامه ی بازاریابی و تبلیغات کدامند ؟


1) هدف :


اصلی ترین عنصر در تبلیغات و بازاریابی ، داشتن هدف واقع بینانه است که هدف هر کسب و کار داشتن مشتریان بیشتر و کسب سود بالاتر می باشد اما در کنار این اهداف نام و اعتبار هم باید توسعه پیدا کند تا در ذهن مخاطب رسوخ نماید در واقع برند و هویت شما تعیین کننده نوع نگرش مشتری به شما و کسب وکارتان می باشد . از دیگر اهداف استراتژی بازاریابی ارائه خدمات با کیفیت و مستمر ، خدمات پس از فروش و پاسخگو به نیازهای بعدی مشتریان می باشد .


2) تحلیل وضعیت شرکت


استراتژی بازاریابی موفق خواهد بود که با استفاده از ابزارهای برنامه ریزی دقیق بتواند نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار شما را در داخل و خارج از سازمان شناسایی نماید تا بتوانید در مقابل تغییرات نابهنگام واکنش مناسبی نشان دهید و دچار بحران و ضررهای ناشی از عدم برنامه ریزی و بی ثباتی بازار نشوید .

 

املاک کوروش

 


3) پیام :


در یک استراتژی بازاریابی موفق ، پیام تبلیغاتی نقش بسزایی در جذب مشتری ایفا می نماید و تکرار این پیام به طور مستمر باعث تبلیغ و متمایز نمودن شما از سایر رقبا می شود . همیشه سعی کنید هدف اصلی کسب و کار خودتان را در پیام تبلیغاتی بگنجانید و پیامی مرتبط و جذاب درج نمایید و در پیام خود خلاقیت به خرج دهید تا تاثیرگذاری بیشتری در ذهن داشته باشید . عناصر متعددی در شیوایی و گیرایی یک پیام تبلیغاتی دخیل هستند که عبارتند از :


الف) زبان تبلیغ :


زبان و شیوه بیان تبلیغ باید متناسب با فرهنگ اجتماعی و توانایی‌های ذهنی مخاطبان تنظیم شود . در امر تبلیغات چند نوع زبان تبلیغ وجود دارند که عبارتند از مستقیم ، محاوره ای ، موجز و منفصل . زبان تبلیغات معمولاً غیر رسمی‌ و محاوره ای است اما در کنار استفاده از این زبان در آگهی‌های تجاری تمایل زیادی به استفاده از کلام موجز یا منفصل وجود دارد (شاه محمدی)


ب) آهنگ تبلیغ :


آهنگ مورد استفاده در تبلیغات که به صورت موزون با کلام همراه است نقش بسزایی را در گیرایی و درک مطلب ایفا می نماید . آهنگ ساخته شده بر روی تبلیغات می بایست با فضای فرهنگی جامعه و استعدادها و سلیقه های شنیداری متعدد هم خوانی داشته باشد و متناسب با فرهنگ ، سلیقه و سن و سال مخاطب تدوین گردد .


پ) رنگ آمیزی :


رنگ‌ها نه تنها مفاهیم تبلیغ را به ذهن مخاطب منتقل می‌کنند بلکه هنگامی‌ که در کنار رنگ‌های مختلف دیگر قرار می‌گیرند مفاهیم جدیدی به خود می‌گیرند به همین دلیل یک مدیر تبلیغات باید از جنبه‌های روانی و ادراکی رنگ‌ها آگاه باشد (محمدیان ، 1379)

 

برای آشنایی با مفاهیم رنگ و روانشناسی رنگ ها در تبلیغات مطلب زیر را مطالعه نمایید .

 

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

 

کاشی کاوان

 


ت) شعار تبلیغاتی :


شعار تبلیغاتی نقش مهمی در برقراری و تداوم ارتباط بین مخاطب و آگهی دارد به طوری که اگر یک شعار تبلیغاتی به خوبی طراحی شود حال فرقی نمی کند که یک عبارت ساده یا موزون باشد یا یک کلمه و یا یک پرسش خاص ، مهم نوع طراحی و بازی با ذهن مخاطب و میزان تاثیرگذاری آن است که می تواند سالها در ذهن مشتری نقش ببندد .

 

شعارهای تبلیغاتی :


شعارهای تبلیغاتی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند :


1) شعارهای نهادی :

این دسته از شعارها معمولا برای ایجاد ذهنیتی مثبت و معتبر از شرکت ، نهاد یا موسسه ساخته می شوند تا بتوانند مشتری بیشتری جذب نمایند و در اکثر شرکت ها کل پیام تبلیغاتی شرکت در یک شعار خلاصه می شود که در همه تبلیغات و سربرگ های شرکتشان موجود است تا بتوانند یک تصویر مثبت برای ارتقاء کالا و خدمات ارائه شده داشته باشد مثل هر کجا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد .


2) شعارهای کالا :

این شعارها به معرفی کالا و خدمات می پردازد و جنبه های مثبت کار را به تصویر می کشد و در این نوع تبلیغات از قانون بزرگ نمایی برای معرفی یک محصول بهره می گیرند و قدرت تبلیغ را بالا می برند و ادعایی بزرگتر از آنچه که در ظاهر وجود دارد را به نمایش می گذارند مثل ردبول به شما بال می دهد .


ویژگی های شعار تبلیغاتی ایده آل :


شعار تبلیغاتی با سایر اشکال نگارش تفاوت دارد چون که شعار تبلیغاتی به این منظور تنظیم می‌شود که در خاطر افراد بماند و واژه در دهانها تکرار شده جا بیفتد و بتواند نام کالا و پیام آن را در ذهن مشتری حک کند. شعار ایده آل، شعاری است که کوتاه و سلیس بوده و افراد راحت بتوانند آن را به یاد بیاورند. رعایت نکته‌هایی چون صراحت و روشنی ، توازن و سجع ، تناسب و سادگی در تنظیم شعار تبلیغاتی ، مفید به نظر می‌رسد(محمدیان ، 1379). مثل چیزهایی هستند که با پول نمی‌توان خرید ، برای هر چیزی غیر از اینها، مسترکارت وجود دارد ، هیمالیا بر قله زیبایی ها و یا چی توز طعم خوش لحظه ها

 

تشریفات

 

به طور کل تبلیغات چه اهدافی را دنبال می کنند ؟


الف ) هدف از هر نوع تبلیغی جذب اعتماد مشتریان برای فروش بیشتر است
ب) اطلاع رسانی از محصولاتی که تازه وارد بازار شده است برای مشتریان جدید و قدیمی
پ) ورود به بازارهای ملی و بین المللی
ت) افزایش اعتماد مشتریان زیرا مشتریان همواه به کیفیت محصولات با برندهای معروف اعتماد بیشتری دارند .
ث) کسب اعتبار برای برند ، هر چه برند معروف تر شود از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود .

 

چگونه یک تبلیغات خلاق طراحی کنیم ؟

 

رعایت اصل سادگی :
سادگی و خوانایی یک از اصول طراحی برای هر نوع تبلیغی است که خارج از مغلته باشد.


تعادل :
ایجاد یک تعادل بین تصاویر ، نوشتار ، لوگو و محتوای تبلیغاتی می تواند تاثیرگذاری بهتری در نگاه مشتریان داشته باشد .

 

گروه باختر


تناسب :
می بایست تمام عناصر گرافیکی ، رنگ ها و نوشتار متناسب با یکدیگر و مکمل هم باشد و گاهی متزاد.


کنتراست :
کنتراست یعنی خلق بخشی متفاوت تر با کل فضا


سازگاری :
عناصر متعددی روی یک برد تبلیغاتی به نمایش گذاشته می شوند که می بایست با هم سازگار باشند که بیننده با دیدن آن پی به واقعیت موضوع ببرد .


عکس های شاخص :
زمانی که شما محصولاتی تولید می کنید قطعا برخی از آنها شاخص تر هستند که سبب وجه تمایز محصولات مشابه شما با رقبایتان می شود همان را به صورت هوشمندانه به اشتراک بگذارید .


رنگ :
هارمونی رنگ ها تاثیر مستقیمی در تحریک انسانها در خرید یا عدم خرید دارند پس از رنگ هایی بهره ببرید که پاسخگوی هر نوع سلیقه ای باشد .


استفاده از عنوان مناسب :
تیتر و عنوانی که جهت معرفی تبلیغ به معرض نمایش گذاشته می شود در تحریک و جذب نگاه بصری بسیار موثر و مفید واقع می شود بنابراین با انتخاب یک تیتر خلاق همه چیز را به نفع خود تمام کنید .


استفاده از الفاظ و لغات منطقی :
سعی کنید در محتوای تبلیغاتی خود از مواردی بگویید که مشتری با دیدن آن پی به کیفیت ، قیمت مناسب و مزایای محصولات شما ببرد .

 

آزما


بهره گیری از احساسات :
تبلیغاتی که بتواند حس خرید و تماشا را در مشتریان بیدار کند می تواند موثرتر واقع شود مثل تصاویر


استفاده از طنز در تبلیغات :
قطعاً یک تبلیغ طنز آمیز همراه با یک پیام خنده دار یا یک تصویر مزحک ، خیلی بهتر از یک تبلیغ خشک و بی روح ایفای نقش می کند .


درج مشخصات تجاری :
شاید مشتریان یک تبلیغ را ببینند و نسبت به آن کنجکاو شوند اگر یه راه ارتباطی برای مشتری ایجاد کنید می تواند در آن واحد با شما تماس بگیرد و با حسن رفتار می توانید آنها را را تبدیل به یک مشتری نمایید .