در این مبحث قبل از اینکه بخواهیم در مورد استرابورد بحث نماییم ابتدا مختصراً به نحوه تبلیغات محیطی می پردازیم .
قبل از شروع بحث چند سوال مطرح می کنیم اینکه :
تبلیغات محیطی چیست ؟
تبلیغات محیطی یا به اصطلاح تبلیغات خارج از خانه به هرنوع تبلیغی که بیرون از خانه به اشکال مختلف صورت می گیرد و به معرفی کالا یا خدمات می پردازد اطلاق می شود .
هدف از تبلیغات محیطی چیست ؟
تبلیغات محیطی یک شیوه رایج است که به تولید کنندگان کالا و محصولات یا ارائه دهندگان خدمات این فرصت را می دهد تا بتوانند قبل از ورود مشتری به مراکز خرید برند خود را معرفی نمایند و مشتریان بیشتری به سمت خود سوق دهند .
رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی کدامند ؟
تبلیغات در هر کشوری بنا به وضعیت متعارف و مقررات به شیوه های متعددی قابل اجراست و شامل هر نوع ابزاری که بتواند مشتریان را به سمت شما بکشاند می شود . در ادامه ما به بررسی هر یک از این ابزارها به صورت جداگانه می پردازیم .
بیلبوردهای تبلیغاتی :
بیلبوردهای تبلیغاتی تابلوهای بزرگی هستند که در میادین شهری و یا در بین بزرگرراه ها نصب می شوند . پیام مندرج بر روی بیلبوردها بیشتر اشکال هستند و فقط چند کلمه مختصر که بتواند ذهن بیننده را درگیر نماید و برند شما را در ذهن بیننده تداعی کند بر روی آن درج می شود .
اگر تمایل دارید در مورد بیلبوردهای تبلیغاتی اطلاعات بیشتری کسب کنید با مقاله زیر همراه ما باشید .
بیلبورد چیست ؟
استندهای تبلیغاتی :
استند تبلیغاتی سازه ای است که در محیط های داخلی نظیر غرفه های نمایشگاهی ، فروشگاه ها ، مراکز خرید ، هتل ها و محیط های خارجی در مقابل ویترین مغازه ها و گذرگاه ها قرار می گیرد . استندها بنا به نوع کاربردی که دارند ، به سه شکل استند نمایشگاهی ، استند فروشگاهی و استند تبلیغاتی ساخته می شود و در معرض دید عموم به نمایش گذاشته می شود .
لمپوست بنر :
یک نوع سازه مستطیلی شکل در ابعاد یک در سه متر است که اکثریت آن را در بین بلوارها مشاهده کرده اید . محتوای تبلیغاتی این سازه بر روی بنر چاپ می شود سپس توسط یک میله آهنی به نمایش گذاشته می شود . این نوع سازه به صورت دو وجهی و چهار وجهی قابل اجراست .
تلویزیون شهری :
یک تابلو ال ای دی عظیم الجثه است که به دو صورت آنلاین و آفلاین قابل پیاده سازی می باشد و در مکان های پربازدید به نمایش گذاشته می شود . شما می توانید با اجاره تلویزیون شهری یا خرید آن و ساختن کلیپ های جذاب از نحوه ارائه خدمات خودتان ، مشتریان را به سمت خود سوق دهید .
اگر مایل هستید در مورد تلویزیون شهری بیشتر بدانید گروه نمارنگ مقاله ای مفصل ارائه نموده که در صورت تمایل می توانید بخوانید .
تلویزیون شهری و کاربردهای آن در تبلیغات محیطی
تابلوهای تبلیغاتی :
این تابلوها به شکل ها و متدهای متعدد نظیر موارد زیر بنا به سبک ، بودجه و سلیقه مشتریان قابل اجرا هستند .
- تابلو چلنیوم
- تابلو استیل
- تابلو کامپوزیت
- تابلو چوبی
- تابلو فلکسی
- لایت باکس
- تابلو نئون
- تابلو ال ای دی
- تابلو یونولیتی
- تابلو لاسوگاسی
- تابلو پیکسلی
- تابلو پولکی
تبلیغات بر روی بدنه اتومبیل ها :
این روش چند سالی است که به روش های تبلیغاتی افزوده شده است و معمولاً بر روی اتوبوس های حمل و نقل عمومی پیاده سازی می شود .
دستگیره های تبلیغاتی :
یکی دیگر از ابزارهای موثر تبلیغاتی است که بر روی دستگیره های داخل اتوبوس و واگن متروها تعبیه می شود .
استیکرهای سه بعدی :
برچسب های تبلیغاتی هستند که به صورت سه بعدی بر روی کف خیابان یا دیوارها ترسیم می شود و شما را به سمت درک یک فضای واقعی هدایت می کند . البته از استیکرهای تبلیغاتی حرفه ای در کشور ما هنوز استفاده چندانی نشده است و فقط در حد برچسب هایی هستند که در کف خیابان ها اجرا می شوند .
اگر تمایل دارید در مورد استیکرها بیشتر بدانید به مطلب زیر مراجعه کنید .
معرفی استیکرهای تبلیغاتی
تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده و دیوارنویسی :
با این مدل از تبلیغات همگی آشنایی دارید و به وفور این مدل تبلیغاتی در مقابل دیدگانتان زمانی که از منزل خارج می شوید قرار دارند .
حال که با رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی به صورت مختصر آشنا شدیم به مبحث اصلی خود یعنی استرابورد باز می گردیم .
استرابورد تبلیغاتی چیست ؟
یک نوع سازه های بادبانی و پرتابل ایستاده یا به عبارت دیگر نوعی استند تبلیغاتی ایستاده است که چند سال پیش برای اولین بار توسط شهرداری ها برای اطلاع رسانی و اکران های فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت . در حال حاضر به دلیل بالا رفتن تعرفه بیلوردهای تبلیغاتی با اجاره استرابورد با قیمت متناسب می توانید به معرفی برند و خدمات خود بپردازید .
استرابورد :
استرابورد ابزاری قدرتمند همچون بیلبورد است که شامل یک پایه فلزی است و محتوای تبلیغاتی بر روی بنر چاپ شده و بر روی این پایه فلزی جهت نمایش گنجانده می شود . در واقع کلیه کارکرد بیلبورد دارد . از بیلبورد کمی کوچکتر است و همین امر سبب می شود که بتوان در مکان های کوچک نیز این مدل تبلیغاتی را اجرا کرد .
مشخصات استرابورد تبلیغاتی :
این سازه در ابعاد 3*4 متر قابل پیاده سازی است که البته با در نظر گرفتن ابعاد واقعی چاپ و نصب بنر 2.80*3.80 متر می باشد . ارتفاع آن از سطح زمین چیزی حدود 6 متر است . به طور کلی استرابورد دارای دو فک مجزاست و هیچکدام از فک ها را نمی توان در راستای سازه به صورت عمود جابه جا نمود ، فقط فک پایین به علت استفاده از سیستم بال اسکرو قابلیت تنظیم ارتفاع تا 15 سانتیمتر را دارد . این ویژگی سبب تنظیم ابعاد بنر و رفع چروک ها شده که ایفا کننده نقش اصلی فنرهای بانس فک پایین هستند .
چهار بازوی گوشواره ای که در کناره های استرابورد جای داده شده اند ، می توانند بنر مندرج بر روی آن را از طرفین مهار نموده و سطح بنر را صاف و عاری از هر گونه چروک نمایند . در ضمن دو عدد زیرپایی برای اینکه تکنسین کار بتواند هنگام نصب بر روی آن قرار بگیرد در این سازه تعبیه شده است .
اجزاء تشکیل دهنده استرابورد تبلیغاتی کدامند ؟
- فک بالا و پایین برای ثابت نگه داشتن بنر
- گیره های تعبیه شده در سمت چپ و راست برای ثابت نگه داشتن بنر
- ستون اصلی و فلزی سازه که در قسمت وسط قرار دارد .
- پلیت و فونداسیون کف
- نردبان تردد پشت سازه
استفاده از استرابورد تبلیغاتی در بخش های متعددی از حیطه تبلیغات :
هدف نهایی یک تبلیغ دسترسی به مشتری و افزایش فروش و بقای کسب و کار و تقویت برند است . قطعاً هر تبلیغی که در مبلمان شهری به نمایش گذاشته می شود ، اهدافی را با خود به همراه دارد . صاحبین کسب و کار نیز با نصب استرابوردهای تبلیغاتی اهدافی را دنبال می کنند که عبارتند از :
اهداف نصب استرابورد تبلیغاتی در محیط شهری :
1) کمپین برندسازی :
گاهی هدف یک تبلیغ علاوه بر فروش بیشتر ایجاد یک حس درونی در مخاطب است . بنابراین سعی می شود که تبلیغی خلاقانه ایجاد گردد تا مخاطب با دیدن یا شنیدن نام برند یا محصول تبلیغ شده ، حس درونی خوبی پیدا کند . یعنی معروفیت تنها بخشی از فرآیند برندسازی است . به طور کل تبلیغات به منظره دیده شدن و نزدیکی به مشتریان هدف می باشد . استرابوردهای تبلیغاتی می توانند این قابلیت را فراهم نمایند که در نزدیک ترین حالت ممکن بتوانید به مشتریان و مخاطبان مدنظر خود دسترسی پیدا کنید و نامی آشنا برای آنها باشید .
2) کمپین های ترغیب کننده فروش :
در این روش می توان گفت هدف اکثریت تبلیغات فروش بیشتر محصولات است . صاحبین مشاغل می توانند کالاهای جدید خود را توسط استرابوردها به دیگران معرفی نمایند . ویژگی که استرابوردهای تبلیغاتی دارند قابلیت نصب سریع و نزدیک بودن تبلیغات به مخاطبین هدف می باشد .
3) کمپین های یادآوری کننده برند :
گاهی برخی از برندها مطرح هستند و از قبل معرفی شده و برای همه مخاطبان نامی آشنا به حساب می آیند ، اما به دلیل اینکه هر روز بر تعداد رقبا افزوده می شود و اگر برندهای نام آشنا هم دست به تبلیغ نزنند ، نام برند آنها کمرنگ شده و از یادها می رود . بنابراین می بایست به صورت دوره ای و با استفاده از متدهای مختلف تبلیغاتی ، برند خود را به سمع و نظر عموم برسانند و یادآوری کنند تا از یادها نرفته و همواره مشهوریت خود را حفظ نمایند . استرابوردهای تبلیغاتی به دلیل گستردگی و نزدیک بودن به مخاطبین هدف می توانند این وظیفه را به درستی ایفا نمایند . در ضمن قیمت استرابورد تبلیغاتی نسبت به سایر رسانه ها همچون بیلبوردها مقروم به صرفه تر می باشد .
مزایای استرابورد تبلیغاتی :
- استرابورد یک سازه بسیار مقاوم بوده و به آسانی تبلیغات بر روی آن نصب می شود و در واقع سریع النصب بودن یکی از ویژگی های متمایز این روش تبلیغاتی است .
- ابعاد کوچکتر استرابورد نسبت به ابعاد بیلبورد تبلیغاتی سبب شده است که این سازه براحتی در هر مکانی نصب و اجرا شود .
- اجاره استرابورد نسبت به اجاره بیلبورد قیمت مرقوم به صرفه تری دارد .
- یکی دیگر از ویژگی های استرابرد تبلیغاتی قرارگیری آن در زاویه دید پایین تر و در راستای دید رانندگان در خیابان ها می باشد . همین عامل اثربخشی و کارآیی این رسانه تبلیغاتی را بالا می برد . زیرا از مهمترین هدف یک رسانه تبلیغاتی نرخ مشاهده آن است .
- گستردگی و تعداد بالای سازه استرابورد در خیابان ها ، میادین و معابر بیانگر قدرت این رسانه تبلیغاتی است .
- استرابورد تبلیغاتی شکل ظاهری فضای شهری را مخدوش نمی کند و اگر بدرستی نصب شود سبب زیباتر شدن محیط نیز می شود .
- کم خطر بودن استرابرد به دلیل سبکی و کوچک بودن سازه
- جایگزین مناسب برای سازه های قدیمی و فرسوده تبلیغاتی که در سطح شهر گسترده شده اند .
- عدم محدودیت دید فضای شهری و آثار باستانی به علت ابعاد کوچک این رسانه تبلیغاتی
- منبع درآمدی برای شهرداری ها جهت بهره برداری از ظرفیت های خالی شهر در زمینه تبلیغات محیطی
- قابلیت نصب در هر مکانی
- صرفه جویی در مصرف برق بدلیل استفاده کمتر از لامپ های پرژکتور
- ابزاری مناسب برای اطلاع رسانی های عمومی در سطح شهر