رنگ از اولویت های ما افراد در انتخاب هر چیزی است که می خریم. اهمیت رنگ در تابلوسازی به قدری است که با انتخاب رنگ مناسب، می توانید تبلیغات موثرتری داشته باشید و نگاه مخاطبان بیشتری را به سوی کسب و کار خودتان جذب کنید.

اهمیت رنگ در تابلوسازی

رنگ در تابلوسازی بسیار پراهمیت است و یکی از فاکتورهای اصلی در جذب مشتری به شمار می آید. رنگ ها با توجه به جلوه بصری که ایجاد می کنند، باعث می شوند تا پای مشتری به مرکز کسب و کار شما باز شود و بخواهد مشتاقانه از شما خرید و یا از خدمات شما استفاده نماید.

رنگ ها می توانند سبب ایجاد حس شادی، طراوت، آرامش، قدرت، تنفر و تحریک در احساسات افراد شوند. رنگ ها نقشی کاربردی در زندگی افراد و انتخاب آنها در خرید یا چیدمان دارند  مثل رنگ لباس ها، دکوراسیون محل زندگی یا کار، نوع و رنگ تابلوی تبلیغاتی و همه و همه.

وقتی ما به جایی وارد می شویم و آن موقعیت را خوب یا بد می بینیم و در مورد آن مکان هر قضاوتی که می کنیم، حاکی از سلیقه و روحیات ما است .

نوع رنگی که افراد برای لباس، کفش، رنگ مو، دکور خانه، دکور محل کار، دکوراسیون شرکت یا مغازه انتخاب کرده اند، بستگی به روحیه و روان آنها داشته است.

ترکیب مناسب رنگ ها در زندگی می توانند سبب نشاط و شادی و انرژی مضاعف در افراد شوند. چشم انسان ذاتاً به دنبال زیبایی ها می رود و چنانچه شما برای تابلو مغازه یا محل کسب خود از تابلو تبلیغاتی زیبا و مدرنی استفاده نمایید، قطعاً تعداد افراد زیادی را به مکان تجاری خود دعوت نموده اید.

رنگ یکی از عواملی است که تاثیر بسیاری در جذب مشتری دارد و تابلوسازان بایستی با آگاهی نسبت به روانشناسی رنگ در تبلیغات، بتوانند مشتریان خود را راهنمایی نمایند. در حرفه تابلوسازی استفاده صحیح و به جا از رنگ های مکمل و متضاد می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی تابلو ایفا نماید. برای مثال استفاده از پلکسی با رنگ های مشکی، طلایی و نقره ای جلوه های متفاوتی در کار ایفا می کند، برای همین است که تابلو چلنیوم طلایی یا تابلو استیل طلایی با رنگ زرد و براق خود توانسته جایگاه خاصی در حوزه تابلوسازی کسب نماید.

هر رنگ می تواند خواص روانی و حس متفاوتی را در افراد ایجاد نماید. بنابراین، در حوزه تجارت استفاده از رنگ های متناسب با حیطه کاری، سن و جنسیت افراد، می تواند تاثیر بسزایی در جذب مشتری داشته باشد.

تاثیر رنگ ها در تابلوسازی بر روی حس مخاطبان

رنگ ها می توانند یک حس خوب و لذت بخش یا یک حس بد و ناخوشایند را نسبت به یک محیط یا یک کالا در انسانها فراهم کنند.

رنگ قرمز

از این رنگ به عنوان یک رنگ هیجانی یاد می شود. البته به رنگ عشاق هم معروف است. تکرار و برخورد زیاد با این رنگ، می تواند فشار خون را بالا ببرد. این رنگ باعث حس شجاعت، تصمیم گیری سریع، قدرت، عصبانیت، برداشت های آنی و خشم در بیننده می شود. از این رنگ در تابلوسازی می توان در حرفه های مربوط به حیطه خودرو، بازی های هیجانی و یا عوامل انرژی زا مانند نوشیدنی ها استفاده کرد.

رنگ نارنجی

این رنگ بیشتر برای کارهایی که باعث شادی، جذابیت، موفقیت، انگیزه، تصمیم، تشویق و برانگیختن حس اشتها می شود، کاربرد دارد. یکی از کاربردهای رنگ نارنجی در صنعت تابلوسازی برای صنف غذا خوری ها و بسته بندی مواد غذایی می باشد. برای مثال می توانید برای رستوران یا اغذیه فروشی از تابلو ترموود با حروف برجسته که ترکیبی از رنگ های متفاوت است و رنگ نارنجی بخش وسیع و چشمگیری از آن را شامل می شود، استفاده نمایید.

رنگ صورتی

این رنگ به عنوان یک رنگ زنانه شناخته شده است و حس زیبایی و لطافت را القا می کند. از رنگ صورتی به عنوان نماد دوستی و صمیمیت هم استفاده می شود. این رنگ باعث آرامش می شود و در لوازم آرایشی و تابلو سالن زیبایی از آن استفاده زیادی می کنند.

رنگ آبی

این رنگ باعث هوشیاری و هیجان می شود و آرامش درونی را به ارمغان می آورد. رنگ آبی به دلیل حس هیجان مغز را فعال تر می کند و از خواب آلودگی جلوگیری می نماید. کاربرد این رنگ بیشتر برای لوگوهای تجاری، شرکت های شوینده و پاک کننده، فیلتر تصفیه آب، مایعات، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و سفرهای دریایی و …. می باشد.

رنگ زرد

رنگ زرد در کوتاه مدت موجب آرامش می شود و در بلند مدت محرک اعصاب است. همچنین قدرت یادگیری را افزایش می دهد. اما در طولانی مدت باعث تنش و اضطراب می شود. از رنگ زرد می توان در بسته بندی کالاها و در اماکن آموزشی بهره مند شد.

رنگ ارغوانی

این رنگ المانی از قدرت، مقاومت، زندگی تجملاتی، اصالت، ثروت، سلطنت، خلاقیت، جاه طلبی و ... است. رنگ بنفش مانند رنگ قرمز دارای انرژی است و مثل رنگ آبی ثبات دارد. از این رنگ بیشتر برای محصولات و کالاهای مربوط به زنان و کودکان استفاده می شود.

رنگ سبز

همه ما وقتی رنگ سبز را می بینیم، تازگی و سرزندگی را احساس می کنیم. این رنگ همچنین نماد رشد، رضایت، تاییدیه، معالجه، حاصل خیزی، هماهنگی، ثبات و پایداری می باشد. از رنگ سبز در تابلوساری اغلب برای محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

تاثیر رنگ در گرافیک محیطی

رنگ یکی از تاثیرپذیرترین ابزارهای ارتباطی است که در زندگی امروز و مدرنیته نقش پررنگی را ایفا می نماید. امروزه با بهره مندی از ابزارهای متفاوت همچون رنگ ها، تصاویر و کلمات کلیدی و کلیشه ای در هر کسب و کار، صاحبین مشاغل در صدد هستند تا بتوانند با بهره مندی از کلیه فاکتورها و با استفاده از علوم و فناوری های مدرنیته، مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار خود سوق دهند.

از گذشته های دوران باستان تا به امروز گرافیک و طراحی محیطی دستخوش تغییرات گسترده ای شده است. با انقلاب صنعتی و پیشرفت های حاصل شده در دنیای کسب و کار، شهرها به شکل امروزی در آمده و سعی بر این شده است که دنیا به سوی هدفی پیش رود که زندگی راحت و ایمن تری را برای افراد فراهم سازد.

در واقع طراحی زندگی مدرن همراه با گرافیک و تصاویر جذاب، پس از جنگ جهانی دوم و تا دهه 70 به اوج خود رسید و گرایش های متفاوتی در این دوران پدیدار شد.

نخستین این گرایش ها پیکتوگرامها بودند. پیکتوگرامها علائم و نشانه های راهنمایی و رانندگی است که برای هدایت افراد در خصوص رعایت قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی بکار می رود و امروزه با عنوان تابلو راهنما در حوزه تابلوسازی شناخته می شود.

استفاده از رنگ ها در کدگذاری تابلوهای راهنما بسیار حائز اهمیت است. مثلاً در حوزه راهنمایی و رانندگی رنگ قرمز همیشه نماد خطر می باشد. از تابلو راهنما برای هدایت افراد در مکان های عمومی استفاده فراوانی می شود. این تابلوها از عناصر گرافیکی نظیر علائم، فرم ها و نوشته های مختلقی تشکیل شده اند. تابلوهای راهنما انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  • تابلو خروج اضطراری

  • تابلو طبقات
  • تابلو راهنمایی و رانندگی
  • تابلو ورود
  • تابلو سالن
  • تابلو شماره اتاق
  • تابلو اسامی
  • تابلو خطر

 

تاثیر رنگ در تبلیغات سوپر گرافیک

بخش دیگری که می تواند در طراحی نمای شهری تاثیرگذار باشد، بخش سوپرگرافیک است. این بخش حاوی پوسترها، بنرهای تبلیغاتی، تابلوهای تبلیغاتی، بیلبورد، استرابوردهای تبلیغاتی، لمپوست بنر و آگهی هایی است که در سطح شهر نصب شده اند. اگر این تبلیغات به درستی و در رنگ های متناسب پیاده سازی شوند، نه تنها چهره شهر را مخدوش نمی کنند، بلکه سبب می شوند که شهر از حالت بی روح به یک حالت زنده با نقاشی های طبیعی و زیبا تبدیل شود.

طراحی گرافیک محیطی شهرها سبب ساخت هویت محیطی یک شهر می شود. نقش رنگ با معماری متفاوت در ایجاد فضاسازی یک شهر تاثیر بسزایی را ایفا می نماید. ایده ها و خلاقیت هایی که در ساخت این تابلوهای محیطی پیاده سازی می شود، می تواند مخاطبان را وادار نماید که در مورد آن ایده تفکر نمایند و در هنگام نیاز به آن مراجعه کنند.

بنابراین، استفاده از رنگ ها و طرح های خلاقانه و ایده های جدید نه تنها می تواند سبب جذب مشتریان بیشتر شود، بلکه می تواند سبب ایجاد آگاهی در افراد شود و حس اعتماد مشتریان را برانگیزد. پس در هر زمینه ای که تبلیغ می کنید سعی کنید با طرح ایده های جدید، استفاده از رنگ های متناسب و تحریک آمیز، استفاده از کلمات کلیدی تاثیر برانگیز، در ذهن بصری مخاطبان رسوخ نمایید و بتوانید به هدف خود که کسب مشتری بیشتر و رسیدن به برتری است دست یابید.