عکاسی و فیلمبرداری یک هنر زیبا و جذاب است که با کمی تجربه و دانش در زمینه عکسبرداری ، فیلمبرداری ، طراحی و تدوین می تواند فیلم یا تصویری را خلق کند . راه اندازی عکاسی نیاز به خرید دوربین و راه اندازی مکان برای آتلیه عکسبرداری دارد . البته اگر سرمایه کافی برای خرید دوربین های حرفه ای ندارید ، می توانید انواع دوربین ها را از دیگر همکارانتان اجاره کنید و کار مشتریانتان را راه بیندازید .


عوامل مورد نیاز برای راه اندازی مغازه عکاسی :

1) اجاره ، رهن یا خرید یک مغازه بزرگ :
آتلیه عکسبرداری نیاز به فضای بزرگی دارد که دارای بخش ها و اتاق های مجزا باشد .
2) کسب مجوز :
راه اندازی هر نوع کسب و کار در ابتدا نیاز به کسب مجوز از مکانها و اتحادیه ها دارد . قبل از راه اندازی آتلیه عکاسی لازم است مجوزهای لازم از اتحادیه عکسان و فیلمبرداران دریافت شود .
3) انواع دوربین :
دوربین ها توسط برندهای مختلف تولید و به بازار با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند . قیمت دوربین ها با توجه به نوع لنز و کیفیتی که دارند متفاوت است . هر چه لنز دوربین قوی تر باشد به همان میزان کیفیت و قیمتش افزایش می یابد . از جمله مارک های خوب و معروف دوربین می توان به Canon  Sony و Panasonic اشاره کرد .
4) لنز دوربین :
مهمترین بخش یک دوربین که سبب کاهش یا افزایش کیفیت عکسبرداری و فیلمبردای می شود ، لنز دوربین است . هر چه لنز دوربین با کیفیت تر باشد به همان میزان وضوح و کیفیت تصاویر بالا می رود . برای مثال شما می توانید از لنز سیگما 50 میلیمتر f1.4 برای عکاسی عروسی ، از لنز نیکون 70 – 24 میلیمتر f2.8 برای عکاسی پرتره و از لنز Canon EF 85mm برای عکسبرداری در فضای بسته استفاده کنید .
5) سیستم کامپیوتری :
زمانی که عکسبرداری و فیلمبرداری انجام می شود ، لازم است با استفاده از نرم افزارهای مختلف مثل نرم افزار فتوشاپ و دیگر نرم افزارهای تدوین و ادیت فیلم جهت نمایش با کیفیت تر و منظم تر و چاپ عکس بهتر استفاده شود .
6) تجهیزات نورپردازی :
برای گرفتن عکس در آتلیه نیاز به لامپ های مخصوص جهت روشنایی و گرفتن عکس است . منابع نور مصنوعی منابعی هستند که می توانند نورهای تنگستن را تولید کنند .
7) چتر و سافت باکس :
هر دو نور منتشر شده را اصلاح می کنند تا جلوه بهتری در عکس یا فیلم داشته باشد . اصلاح نور توسط سافت باکس مثل نور خوشید است اما نوری که توسط چتر اصلاح می شود پرطرفدارتر است و قیمت ارزانتری دارند .
8) فلاش :
فلاش ها نور لحظه ای و پرمصرف و همچنین سبکی هستند که روی دوربین ها قرار دارند . در آتلیه های عکاسی این فلاش ها بر روی سه پایه قرار می گیرند که فلاش های چتری نام دارند . فلاش ها جهت فیلمبرداری قابل حمل هستند . فلاش ها نیز در مارک ها و قیمت های مختلف در بازار وجود دارد که با توجه به نوع دوربین خریداری می شود . فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت نوعی از فلاش است که در مقایسه با فلاش های استودیویی به دلیل کم حجم بودن راحتر حمل می شود اما نسبت به آن نور کمتری دارد . از  نظر قیمت هم به صرفه تر است .
9) رفلکتور :
این ابزار بیشتر برای دیفیوز کردن نور ، بازتاب نور و جلوگیری از خرابی های حاصل از وزش باد در فضای آزاد کاربرد دارد .
10) بک گراند :
برای عکسبرداری نیاز به زمینه یا بک گراندی است که در پشت تصویر ظاهر می شود . داشتن بک گراند در رنگ های مختلف ضروری است و اگر بخواهید از نوع پیشرفته بک گراند استفاده کنید ، لازم است ترفندهای کار با فلش را بدانید .
11) کیت نور آتلیه ای :
اگر دائما در آتلیه فعالیت دارید و عکسبرداری انجام می دهید داشتن یک کیت نور از ضروریات کار است و می تواند کلیه تجهیزات نورپردازی را به صورت یکجا برای شما فراهم کند .
12) باتری :
دوربین ها دارای باتری جهت ذخیره انرژی و برق دوربین هستند . لازم است چندین باتری داشته باشید تا در هنگام فیلمبرداری های طولانی معطل نشوید .
13) کیف و چمدان دوربین :
دوربین و تجهیزات فیلمبرداری برای اینکه از ضربه و صدمات و ناپدید شدن قطعات در امان باشند لازم است در داخل کیف و چمدان که معمولاً از نوع فلزی و مستحکمی هستند جای داده شوند .
14) دکوراسیون با تم های مختلف :
افراد برای گرفتن عکس های مختلف به آتلیه عکاسی مراجعه می کنند . برای مثال می توان به مواردی مثل مسائل کاری ، بارداری ، عکس کودک ، تولد ، عقد کنان و مراسم عروسی اشاره کرد . لازم است نسبت به هر یک دکوراسیون و تم خاصی در آتلیه وجود داشته باشد .

 

تابلو استودیو عکاسی برگ ها

 

تابلو مغازه آتلیه عکاسی :


یکی دیگر از ضروریات برای راه اندازی آتلیه عکاسی ، تبلیغات است . در سطح شهر رقابت برای آتلیه عکاسی و فیلمبرداری زیاد است . بنابراین برای اینکه در بین آحاد مردم آتلیه شما شناخته شود لازم است دست به تبلیغات بزنید . یکی از برترین ابزارها برای تبلیغات و معرفی نام عکاسی ، تابلوسازی است .

 

تابلو مغازه آتلیه عکاسی و مراحل ساخت آن :


مرحله اول ) اندازه برداری :
تابلوساز در ابتدای کار به محلی که قرار است تابلو جهت تبلیغات و زیباسازی دکوراسیون بیرونی نصب شود ، می رود و متراژ تابلو را اندازه می زند .
مرحله دوم ) طراحی تابلو :
طراحی تابلوهای تبلیغاتی با استفاده نرم افزار انجام می پذیرد .
مرحله سوم ) برش حروف برجسته :
پس از ترسیم شکل تابلو ، طرح مدنظر با توجه به نوع تابلو بر روی متریال هایی مثل پلکسی و فلزات برش می خورد .
مرحله چهارم ) مونتاژ حروف :
حروف که برش خوردند ، نوبت به مونتاژ می رسد و لبه و رویه به هم متصل می شود .
مرحله پنجم ) نورپردازی :
نورپردازی حروف با استفاده از لامپ های مختلف انجام می پذیرد . نوع تابلو مشخص می کند که می بایست از چه نوع لامپی و به چه شکلی استفاده شود . لامپ های اس ام دی به صورت سری یا موازی بر روی ورق پی وی سی سوار می شوند .
مرحله ششم ) زیرسازی تابلو :
زیرسازی تابلو با استفاده از ورق کامپوزیت ، چوب ترموود ، سنگ ، شیشه و ورق پی وی سی انجام می شود که بستگی به نوع سفارش مشتریان دارد .
مرحله هفتم ) نصب حروف بر روی زیرساز :
حروف بر روی زیرساز در محل نصب می شود و اس ام دی ها در پشت حروف جای می گیرند .
مرحله هشتم ) روشن کردن تابلو و رفع عیوب احتمالی :
اتصال سیم ها انجام می پذیرد . سیم های اضافی به پشت کار منتقل می شود . در صورت بروز مشکلات فنی ، آن مشکلات برطرف می شود .
مرحله نهم ) پشتیبانی و خدمات پس از فروش :
با توجه به نوع کالاهایی که در ساخت تابلو بکار رفته است ، هر کالا ممکن است برای مدت زمان مشخصی دارای گارانتی باشد .


ساخت تابلو مغازه آتلیه عکاسی به شیوه های مختلفی انجام می پذیرد . اگر دوست دارید در مورد انواع روش های تابلوسازی بیشتر بدانید به مطلب زیر رجوع کنید .

 

تابلوسازی چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟ + ویدئو

 

تابلوسازی آتلیه عکاسی :


تابلوسازی آتلیه عکاسی طبق متدهای مختلفی قابل اجراست . اگر می خواهید تابلوی تبلیغاتی آتلیه عکاسی شما نسبت به رقبایتان بهتر عمل کند و جذب مخاطب بیشتری داشته باشد ، بهتر است از تابلوهای جدید و مدرن که براق و درخشان هستند استفاده کنید . از جمله آنها می توان به تابلو چلنیوم ، تابلو ال ای دی ، تابلو پیکسلی و تابلو لاسوگاسی اشاره نمود .

با ما همراه باشید تا شما را مختصراً با انواع تابلوهایی که می توانید با توجه به سلیقه و بودجه ای که دارید برای آتلیه خود انتخاب کنید ، آشنا نماییم .

 

انواع تابلوهای تبلیغاتی آتلیه عکاسی :

تابلو چلنیوم آتلیه عکاسی :

چند نوع متفاوت تابلو چلنیوم داریم که عبارتند از :

تکنیک ساخت کلیه تابلوهای تبلیغاتی نوع چلنیوم تقریباً یکسان است و آنچه سبب وجه تمایز آنها و گرفتن اسامی مختلف آن شده است ، نحوه انتشار نور از حروف برجسته می باشد .

 

تابلو آتلیه و لابراتور

 

تابلو ال ای دی آتلیه عکاسی  :

اگر به دنبال سفارش تابلویی دیجیتالی هستید که بتواند کلمات کلیدی شما را به صورت روان و با استفاده از افکت های انیمیشنی به نمایش درآورد ، تابلو ال ای دی روان برترین گزینه است . اما اگر نمی خواهید هزینه زیادی صرف کنید می توانید تابلو ال ای دی ثابت را سفارش دهید . تابلو ال ای دی در سر در مغازه و در مسافت هایی دورتر از مغازه قابل نصب است و می تواند نظر هر بیننده ای را با اجرای افکت های نوری جذب کند .

تابلو پیکسلی آتلیه عکاسی :

تابلو پیکسلی هم جزء تابلوهایی است که امکان بازی و رقص نور را هم در زمینه تابلو و هم در حروف برجسته فراهم می کند . افکت های نوری در یک حافظه ذخیره شده و به تابلو متصل می شوند . سپس بر اساس برنامه ذخیره شده تابلو شروع به نمایش انیمیشن نور می کند .

تابلو پولکی آتلیه عکاسی :

اگر به دنبال جذابیت بیشتر برای تابلوی خود هستید ، می توانید با زیرساز پولکی به راحتی این کار را انجام دهید . تابلوی شما از هر نوع حروف برجسته ای که باشد ، زیرساز پولکی می تواند جذابیت آن را دو چندان کند . زیرساز پولکی در زیر حروف برجسته در اشکال هندسی مختلف و در رنگ های متعدد قابل اجراست .

تابلو لاسوگاسی آتلیه عکاسی :

اگر برق نور در تابلو برای شما حائز اهمیت است و می خواهید تابلو جذابیت نوری بیشتری داشته باشد ، تابلو لاسوگاسی یکی از گزینه های مناسب برای انتخاب است . افکت های نوری برای هر کاراکتر حرفی ، به صورت جداگانه قابل اجراست . هر حرف می تواند رنگ نور متفاوتی را به نمایش بگذارد . نورپردازی در این مدل تابلو با لامپ های اس ام دی صورت نمی گیرد بلکه از لامپ های 12 یا 24 ولتی استفاده می شود .

تابلو بنری آتلیه عکاسی :

تابلو بنری برای سردرب مغازه آتلیه عکاسی چندان جالب نیست ، چون بنر افکت نوری ندارد . اما برخی ها که اهمیت چندانی برای تابلو نمی دهند این گزینه را انتخاب می کنند . طرح لایه باز تابلو بنری آتلیه عکاسی در سایت های مختلف به صورت پولی قرار داده شده است . با خرید و دانلود طرح ها ، می توانید طرح مدنظر خودتان را انتخاب کنید . اگر هم خواستید ، می توانید بعضی جاها را تغییر دهید ، سپس طرح را چاپ نمایید . از بنر جهت اطلاع رسانی هایی نظیر جابجایی مکان آتلیه ، تخفیفات یا معرفی خدمات ویژه نیز استفاده می شود .

تابلو فلکسی آتلیه عکاسی :

تابلو فلکسی نیز مثل بنر است و جذابیت چندانی ندارد . اما قابلیت نورپردازی و مقاومت بیشتر ، از مزایایی است که سبب برتری فلکس نسبت به بنر می شود .

تابلو کامپوزیت آتلیه عکاسی :

کامپوزیت نوعی ورق شبیه استیل است که براق و درخشان است . در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شود . کامپوزیت به عنوان ابزاری برای اجرای نمای ساختمان ، دکوراسیون داخلی و اجرای زیرساز تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده واقع می شود . از ورق کامپوزیت می توانید به عنوان زیرساز انواع حروف برجسته استفاده کنید تا تابلوی شما جذابیت و ظرافت بیشتری را به نمایش بگذارد .

تابلو لایت باکس آتلیه عکاسی :

از تابلو لایت باکس هم می توانید به عنوان تبلیغات محیطی در سر درب مغازه و هم به عنوان تابلو راهنما در بخش های مختلف آتلیه جهت معرفی اتاق ها و بخش ها استفاده کنید . اگر تمایل دارید با انواع روش های اجرای تابلو لایت باکس بیشتر آشنا شوید به مطلب زیر رجوع کنید .

 

تابلو لایت باکس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ (به همراه قیمت ، انواع لایت باکس و مزایا)

 

تابلو ترموود آتلیه عکاسی :

تابلو ترموود جزء تابلوهای چوبی است که شکل و نمای کلاسیکی را برای آتلیه شما به ارمغان می آورد . برای ساخت تابلو ترموود از چوب ترموود در زیرساز حروف استفاده می شود ، سپس حروفی که مشتری سفارش داده اند بر روی این زیرساز سوار می شود .

تابلو وکیوم آتلیه عکاسی :

اگر تمایل دارید تابلوی سفارشی شما حاوی برجستگی بیشتر در حروف و دارای اشکال فانتزی باشد ، تابلو وکیوم را سفارش دهید .

استند تبلیغاتی :

استندها به صورت ایستاده و آویز ساخته می شوند و می توانند ابزاری مناسب برای نمایش برخی از عکسها و کارهای شما در داخل آتلیه باشند .

بیلبورد تبلیغاتی :

بیلبورد رایج ترین و یکی از گرانترین ابزار تبلیغاتی است که اگر به صورت بهینه اجرا شود تاثیر خارق العاده ای در معرفی برند شما خواهد داشت . بیلبورد ها در مکان هایی مثل میادین و بزرگراه ها نصب می شوند و حاوی یک پیام تبلیغاتی به همراه یک تصویر هستند . اگر بتوانید پیام و تصویر را به صورت حرفه ای طراحی و به نمایش بگذارید ، قطعاً نام برند شما در ذهن کسانی که از مقابل بیلبورد می گذرند ، حک خواهد شد .

استرابورد تبلیغاتی :

استرابوردها مشابه بیلبوردها هستند ، با این تفاوت که جثه ای کوچکتر دارند و همین امر سبب نصب آن در مکان های کوچک نیز می شود . علاوه بر این می توان پیام تبلیغاتی بیشتری را بر روی استرابورد به نمایش گذاشت .

لمپوست بنر :

لمپوست ها سازه هایی هستند که دارای یک پایه فلزی می باشند . محتوای تبلیغاتی بر روی بنری با ابعاد کوچک به صورت تصویر و یک یا دو کلمه به چاپ می رسد . بنر بصورت یک طرفه یا دو طرفه بر روی سازه فلزی در کنار جاده ها و وسط بلوارها به نمایش گذاشته می شود .

تلویزیون شهری :

شما می توانید از نحوه فعالیت و تجربه های خود فیلم و عکس بگیرید و بصورت یک کلیپ زیبا در تلویزیون شهری به نمایش بگذارید . اگر قدرت خرید تلویزیون شهری را ندارید ، با اجاره تلویزیون شهری می توانید از نحوه فعالیت خود فیلم بسازید و نمونه ای از کار خود را به نمایش بگذارید . تبلیغات به شیوه تلویزیون شهری زمانی کارساز و تاثیر برانگیز است که تلویزیون در موقعیت مناسبی نصب شده باشد و زمان نیز یکی از عوامل موثر در تاثیرگذاری تبلیغات است .

 

تابلو آتلیه و لابراتور

 

قیمت تابلو آتلیه عکاسی :

با توجه به متدهای مختلف ، ساخت تابلو عکاسی دارای قیمت های مختلفی است که از جمله فاکتورهای تاثیر گذار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • متر محیط تابلو
  • نوع حروف برجسته
  • نوع زیرساز
  • استفاده از پانچ  حروف
  • برش رینگی لبه های حروف
  • استفاده از قاب

در تصویر زیر گروه نمارنگ لیستی کامل از قیمت انواع حروف برجسته ارائه کرده است که می توانید ملاحظه نمایید .

 

قیمت انواع حروف برجسته

 

مزایای تابلو مغازه آتلیه عکاسی :

  • سبب زیباسازی محیط بیرونی مغازه می شود .
  • تبلیغات بیست و  چهار ساعته
  • عدم نیاز به شارژ هزینه تبلیغاتی
  • بادوام و ماندگار
  • ابزار تبلیغاتی ارزان قیمت
  • تبلیغاتی تاثیرگذار