تبلیغات در عرصه کسب و کار ‏

تبلیغات در عرصه کسب و کار ‏

تبلیغات در عرصه کسب و کار ، از گذشته ها تا کنون برای معرفی کالاها و یا ارائه خدمات نیاز مبرم هر نوع پیشه ای است و در طی این سالها این عرصه  دستخوش تغییرات متعددی قرار گرفته است که از جمله آن ها  می توان به دیوارنوشته ها ، انتشار کتابچه ، بروشور ، کاتالوگ ، رادیو، تلویزیون ، روزنامه ، مجلات ،  تابلوسازی که خود شامل انواع مختلفی همچون تابلو استیل ، تابلو برجسته ، تابلو چلنیوم  و تبلیغات اینترنتی و شبکه های اجتماعی اشاره نمود . برای تبلیغات تعریف یکسان و دقیقی وجود ندارد و هر یک از متخصصین این عرصه تعاریف متفاوتی با توجه به برداشت خود برای آن بیان نموده است که در ادمه ما به بیان چند نمونه از آن می پردازیم :


تعریف تبلیغات از دیدگاه هارولد لاسول جامعه شناس ارتباطات تبلیغت را این چنین تعریف می نماید :  تبلیغات در معنای گسترده آن فن تحت تاثیر قرار دادن انسان از طریق دست کاری تصورات یا باز نموده است ( اسدی ، 1371 )


تبلیغات عبارتند از ارتباط و معرفی غیرشخصی کالا یا خدمات از طریق حاملهای مختلف تبلیغاتی در مقابل دریافت وجه برای موسسات بازرگانی، سازمانهای غیرانتفاعی و افرادی که به نحوی از انحاء در پیام و آگهی مشخص شده باشند (تکیه ، سلاحی ، 1351)


ریموند ویلیامز در تعریف تبلیغ می‌گوید: تبلیغ سیستم جادویی است که محصولات تجاری را مبدل به دلالت¬گرانی پرزرق و برق می‌کند (میرفخرایی)


دیفلور تبلیغ را شکل کنترل شده ای از ارتباطات قلمداد می‌کند که می‌کوشد مخاطب را به گرفتن تصمیم به سمت خرید محصول یا نوعی از خدمت اقناع کند (متولی)


دایره المعارف آمریکا تبلیغ را شامل پیام‌های دیداری و گفتاری تعریف می‌کند که از طریق وسایل تبلیغاتی با پرداخت وجه مردم را به طریقی علاقه مند و موافق یک نوع محصول،یک نوع خدمت،یک فکر،یک نقطه نظر و یا یک مارک می‌کند (اربابی ، 1351)


تعریف فرهنگ لغت از تبلیغات تعریف ساده ای است: عمل جلب توجه مردم به محصول یا فعالیت تجاری.


در کتاب راهنمای تبلیغات نیز تبلیغات اطلاعاتی کنترل شده،قابل تشخیص و قانع کننده تعریف شده است که توسط رسانه‌های ارتباط جمعی ارائه می‌شوند(شاه محمدی) .


اما به طور کلی می‌توان گفت که  تبلیغات تجاری نوعی از ارتباطات است که از سوی شخص حقیقی یا حقوقی معین با هدف معرفی،جلب توجه و یا تشویق نسبت به کالا، نیاز، موسسه و یا آموزه  ای با استفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده،گروه و یا افراد صورت می‌گیرد(همایون ، 1379) .

 

 

تابلو آموزشگاه زبان انگلیسی

 

 

در کل روش های تبلیغاتی در حال حاضر به چند دسته تقسیم می شوند ؟

 

الف ) تبلیغات دیجیتالی یا تبلیغات اینترنتی :


رسانه های تبلیغات اینترنتی عبارتند از :


1) تبلیغات ایمیلی :
بدین طریق شرکت با خریداران و مشتریان خود از طریق ارسال ایمیل ، ارتباط برقرار کرده و لیست محصولات و خدمات جدید را برای آنها ارسال می کند .


2) تبلیغات در شبکه های اجتماعی :
شبکه های اجتماعی متعددی همچون اینستاگرام ، یوتیوب ، تلگرام ، فیس بوک ، لینکدین و دیگر موارد وجود دارد که از طریق آن می توان با یجاد پیج یا کانال تصاویر محصولات و توضیحات مختص به آن را به اشتراک گذاشت و در معرض دید عموم کاربران قرار داد .


3) ریپورتاژ خبری :
رپورتاژ خبری یا ریپورتاژ آگهی از جمله خدماتی است که برخی از سایت ها به صورت رایگان و برخی دیگر به صورت پولی در اختیار کاربران اینترنتی قرار می دهند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به شیوه های مختلف معرفی نمایند . رپیورتاژ آگهی علاوه بر بازاریابی یک امتیاز نزد مورتوهای جستجوگر به حساب می آید .


4) تبلیغات همسان :
یک نوع تبلیغ بنری است که همچون محتوا به صورت یکپارچه و همسان با مطالب سایت قرار می گیرد گویی که جزئی از مطالب سایت است و کاربر با کلیک بر روی آن مستقیما به صفحه مربوطه ارجاع داده می شود .


5) تبلیغات اپلیکیشن :
اپلیکیش ها برنامه های متعددی هستند که توسط شرکت های مختلف جهت کاربردهای متفاوت نوشته می شوند و شما می توانید در قبال هزینه ای ، تبلیغات خود را در داخل این اپلیکیشن ها به نمایش بگذارید .


6) تبلیغات اسپانسری :
اسپانسر به کسی می گویند که در قبال پرداخت هزینه یک برنامه ، از مدیر یا مسئول برنامه می خواهد که در حین پخش برنامه ، نام شرکت و محصولات اسپانسر تبلیغ شود .


7) تبلیغات بنری :
بنر به تصاویر و عکسهایی همراه با نوشته که در ابعاد متعدد در بخش های مختلف سایت های پربازدید به نمایش در می آیند ، اطلاق می شود .


8) تبلیغات نوتیفیکیشن :
برخی سایت ها برای کاربران این امکان را فراهم ساخته اند که در هنگام خروج کاربر از سایت ، پیغامی مبنی بر این که آیا تمایل دارند اطلاعاتی در خصوص محصولات یا خدمات جدید دریافت کنند یا خیر ؟ در صورتی که کاربر جواب مثبت به این سوال بدهد حتی بدون اتصال به اینترنت نوتیفیکیشن از محصولات و خدمات جدید برای کاربر نمایش داده می شود .

 

9) تبلیغات چریکی :

نوعی بازاریابی است که نیاز به ایجاد یک خلاقیت و ایده متفاوت دارد که تا حال حاضر از آن توسط هیچ ارگانی استفاده نشده باشد .

 

 

تبلیغات سنتی

 

ب) تبلیغات سنتی

حال شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که تبلیغات دیجیتالی چه تفاوت هایی با تبلیغات سنتی دارد ؟


در کل تبلیغات دیجیتالی تبلیغاتی هستند که بر پایه وب بنا شده اند و می توان انواع تصاویر و نوشته های متحرک را در این نوع از تبلیغات به نمایش گذاشت  که از جمله این تبلیغات می توان به تبلیغات در شبکه های اجتماعی ، تبلیغات در موتورهای جستجوگر ، تبلیغات بر روی خودروهای حمل و نقل عمومی ، تابلو دیجیتال و اینفلوئنسر مارکتینگ ، تبلیغات ایمیلی و تبلیغات نمایشی همچون طراحی بنرهای متحرک در سایت ها  ، آپلود فیلم و تصویر ، پاپ آپ ، ریپورتاژ خبری ، تبلیغات همسان ، تبلیغات اسپانسری  ، تبلیغات بنری در سایت ها ، تبلیغات نوتیفیکیشن ، و غیره اشاره نمود که در بالا مختصراً در مورد آنها توضیح داده شد .


اما تبلیغات سنتی بیشتر جنبه فیزیکی دارند و در فضای شهری به شکل های متفاوت همچون موارد ذیل به اجرا در می آیند :


1) تبلیغات چاپی شامل چاپ تراکت ، بروشور و کاتالوگ :
زمانی که شما در حال عبور و مرور در خیابانها هستید قطعاً کسانی را دیده اید که تبلیغات چاپی همچون تراکت ، بروشور و کاتالوگی از محصولاتشان را در سطح شهر پخش می کنند . شاید برخی این کاغذهای چاپی را به محض گرفتن دور بیاندازند اما برخی یک مطالعه کوچک بر روی آن دارند و در صورتی که پاسخگوی نیاز آنها باشند حتما به مکان فروش آن محصولات مراجعه خواهند نمود .

 

2) بیلبورد :

بیلبوردها نیز بخشی از تبلیغات چاپی است که در سایز بزرگتری به نمایش گذاشته می شود و برای نصب آن نیاز به کسب مجوز و اجرای فونداسیون می باشد .


3) استرابرد تبلیغاتی :
سازه ای کوچکتر از بیلبورد است که در گذرگاه های عابر پیاده توسط یک ستون فلزی و یک محتوای چاپی بر روی یک سطح فلزی به نمایش در می آید .

 

4 ) استند تبلیغاتی :

استندهای تبلیغاتی نیز به شکل با نور و بدون نور و به صورت ایستاده یا دیواری در فضای شهری و سالنی جهت منتشر نمودن محتوای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد .


5) لمپوست بنر:
لمپوست بنر به صورت دووجهی و چهار وجهی معمولاً در کنار جاده ها و وسط بلوارها به نمایش گذاشته می شود و شما می توانید محتوای تبلیغاتی را به صورت یک طرفه و یا دو طرفه بر روی آن به چاپ برسانید .

 

6) استیکرهای تبلیغاتی :

استیکرها برچسب هایی هستند که بر روی زمین ، دیوار و کف به صورت سه بعدی طراحی می شوند .

 

7) سمپلینگ :

سمپلینگ روشی است که توسط افراد مجرب و دوره دیده به نام سمپلر به اجرا در می آید . در این روش فرد سمپلر با در دست داشتن نمونه ای از محصولات و یا در صورت عدم نمایش فیزیکی با استفاده از کاتالوگ آنها ، از افراد دعوت به عمل می آورند تا بتوانند در حین آزمایش محصولات در مورد آنها توضیحات کامل را به مخاطبان ارائه نمایند و آنها را ترغیب به خرید محصول و یا دریافت خدمتی کنند .

 

8) تابلوسازی :

تابلوسازی یکی دیگر از روش های تبلیغات سنتی است که به سه شکل متفاوت به اجرا در می آید :

 

 

 

تابلو سالن زیبایی

 

تبلیغات تابلوسازی در کسب و کار :


تبلیغات به شیوه تابلوسازی یکی از منابعی است کسب و کارهای زیادی از آن بهره می برند و شما در هر حوزه صنفی که فعالیت داشته باشید لازم است یک تابلو در سر درب محل کسب خود برای معرفی نام برند تجاری نصب کنید . تبلیغات تابلوسازی در تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نوعی تبلیغات ماندگار و دائم است و به دلیل تکرار زیاد می تواند در ذهن مخاطبان نقش ببندد .


تابلوسازی در تبلیغات جهت رونق کسب و کار ، نوعی از روش تبلیغات سنتی است که از دیرباز تا کنون توسط اصناف و صاحبین کسب و کار مورد استفاده واقع می شده اما با پیشرفت در حوزه صنعت و اختراع دستگاه هایی همچون دستگاه های چاپ و برش ، تنوع ساخت تابلوهای تبلیغاتی بسیار زیاد شده است و امروزه انواع متفاوتی از تابلوها همچون موارد ذیل قابل اجرا و پیاده سازی می باشد  :

  • تابلو چلنیوم
  • تابلو وکیوم
  • تابلو استیل
  • تابلو ترموود
  • تابلو پیکسلی
  • تابلو ترموود
  • تابلو کامپوزیت
  • تابلو ال ای دی
  • تابلو فلزی
  • تابلو لاسوگاسی
  • تابلو بنری

 

 

تبلیغات سنتی

 

مزیت های تبلیغات اینترنتی :

 

  • ایجاد رابطه دو طرفه :

با تبلیغات اینترنتی به راحتی می توان برای همیشه با مشتریان از راه های متعدد در ارتباط بود و همواره نظرات ، پیشنهادات و انتقادات آنها را لحاظ کرد تا مشتریان به مشتریان وفادار و دائمی بدل شوند .

  • دسترسی جهانی و بیست و چهارساعته :

زمانی که محصولی را به صورت حضوری ارائه می دهید فقط مشتریانی که از محل کسب شما در حال گذرند می توانند آنها را ببینند و بخرند اما با ایجاد کسب و کار اینترنتی محصولات و خدمات شما نه تنها در سطح کشوری بلکه در سطح جهانی نیز قابلیت بازدید را دارد و در صورتی که بتوانید خدمات دهی را گسترش دهید می توانید در سطح ملی و بین المللی نیز فعالیت کنید .

  • امکان ایجاد و طراحی کارت ویزیت خارق العاده :

شما به راحتی می توانید یک کارت ویزیت زیبا همراه با عکس و انیمیشن زیبا را برای تبلیغات اینترنتی خود طراحی نمایید .

 

مزیت های تبلیغات سنتی :

  • ایجاد یک رابطه مطمئن بین فروشنده و مشتریان
  • با خرید فیزیکی محصولات ، رضایت مشتریان از خرید بیشتر خواهد بود .
  • مبادله پول و کالا در حالت فیزیکی با اطمینان تر خواهد بود.
  • ایجاد یک رابطه چهره به چهره بین فروشنده و خریدار

 

تابلو مغازه تبلیغاتی

 

ضرورت استفاده از تبلیغات :


در دنیای امروزی با توجه به ازدیاد رقبا در هر کسب وکار نیاز مبرم به مدیریت صحیح در امور بازاریابی و تبلیغات بیشتر از گذشته احساس می شود و بزرگترین عامل موفقیت هر کسب و کار تبلیغات و بازاریابی است . هر شرکت تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمات برای پیروزی دربین رقبا و برای کسب سهم بیشتری از بازار نیاز به استفاده از تکنیک های به روز تبلیغاتی دارد و هر نهادی که در این زمینه هزینه بیشتری به خرج دهد و از تمام ابزارهای تبلیغاتی برای شناساندن خود به جامعه استفاده نماید قطعاً موفق تر و سرتر از دیگر رقبای خود خواهد شد و سهم بیشتری از بازار را اشغال خواهد نمود .


تبلیغات تاثیر چشم گیری در روابط اجتماعی بین افراد ایفا می کند و در واقع تبلیغ نوعی ارتباط همه جانبه است که می تواند در ساختار اجتماعی تاثیرگذار شود . در گذشته تبلیغات فقط مختص به یک مکان و یا منطقه بود اما امروزه شکل بین المللی به خود گرفته و از مرزهای کشور عبور کرده و پا به عرصه رقابت جهانی نهاده است . شیوه های صحیح حمل و نقل ، رشد شرکت های چند ملیتی ، افزایش سطح درآمد ، اینترنت ، رسانه های ارتباطات جمعی ، شبکه های اجتماعی همه و همه دست به دست هم داده اند و سبب تشویق و تحرک تجارت در میان کشورها و در سطح بین المللی شده است .

 

اهداف تبلیغات در کسب و کار :

 

  1. آگاه کردن بازار از وجود کالا یا  خدمت رسانی جدید
  2. ایجاد یک تصویر ذهنی
  3. مجاب نمودن مشتری برای خرید کالا یا دریافت خدمت

 

نحوه ارزیابی اثر بخشی تبلیغات در کسب و کار :


اندازه گیری و اثربخشی تبلیغات مانند یک بازخورد نقاط ضعف و قوت تبلیغات را شناسایی نموده و به نهادها ابلاغ می نماید و نهاد ها می توانند با بررسی آثار تبلیغات و مقایسه آن با هدف های تعیین شده تغییرات لازم در زمینه بودجه ، شکل و محتوای پیام تبلیغاتی ، نوع رسانه ها و کانالهای ارتباطی ، زمان و شرایط اجرای تبلیغ بوجود آورد تا تبلیغات به صورت کاملاً هدف مند و برنامه ریزی شده پیشروی نماید و نتیجه دلخواه حاصل شود .

 

تبلیغات تابلوسازی حروف برجسته

 

نحوه سنجش آثار تبلیغات بر جذب مخاطب :


عوامل بی شماری همچون وضعیت رقبا ، شدت نیاز خریداران ، شرایط قیمت ها ، نحوه توزیع ، شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ، بازاریابی و غیره همه و همه در میزان فروش کالا یا ارائه خدمت تاثیرگذارند و هیچ گاه نمی توان با مقایسه نحوه فروش در زمان قبل و بعد تبلیغ ، اثرگذاری آن را سنجید . برای ارزیابی آثار تبلیغ بر میزان فروش از دو روش عمده بهره می گیرند که عبارت است از :


1) روش رابطه پیش فروش تبلیغ :

با استفاده از مدلهای آماری پیشرفته و همچنین مقایسه هزینه های تبلیغاتی صرف شده در دوره های پیشین و میزان فروش با فروش دوره جاری حاصل از تبلیغات می توان آثار تبلیغات دوره جاری را تخمین زد .


2) روش مطالعات تجربی :

در این روش دو گروه از شهرها انتخاب می‌شوند ، شهرهای آزمایش و شهرهای کنترل . دو گروه باید از لحاظ جمعیت و ترکیب و ویژگیهای بازار یا صنعت ، مشابهت‌هایی داشته و نسبتاً از هم دور باشند. معمولاً برای هریک از گروه‌ها دو تا سه شهر انتخاب می‌شود . فروش محصول در هریک از شهرهای آ‌زمایش و کنترل را به مدت دو ماه بررسی می کنند و سپس تبلیغات حداقل به مدت دو ماه در شهرهای آزمایش اجرا می‌شود .  بعد از این مدت مجدداً میزان فروش محصول را در همه شهرها محاسبه کرده و نتایج را با فروش قبل از انجام تبلیغ مقایسه می‌کنند . اگر فروش در شهرهای آزمایش پس از اجرای تبلیغ نسبت به فروش شهرها در دوره قبل افزایش یافته باشد ، می‌توان نتیجه گرفت که این افزایش فروش حاصل از تبلیغات انجام شده است (روستا ، 1379) .

 

 

تبلیغات دیجیتالی

 


 چه نوع تبلیغی می تواند در رونق کسب و کار موثرتر واقع شود ؟


تاثیرگذارترین تبلیغات در کسب و کار زمانی به کرسی می نشیند که تبلیغ در جا ، زمان و مکانی نصب شود که مشتری در آنجا حضور دارد و این تبلیغات را می بیند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد .


تبلیغ خوب چه نوع تبلیغی است ؟


یک تبلیغ خوب تبلیغاتی است که نیاز مشتری را برطرف سازد برای مثال شما در زمینه پوشاک در حال فعالیت هستید مثلا اگر تبلیغ یک پوشاک تابستانی را در زمستان داشته باشید چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد اما اگر همین تبلیغ در فصل تابستان که مشتریان به آن نیاز دارند اعمال شود قطعاً مشتریان زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد .


یک تبلیغ خوب تبلیغی است که پاسخگوی همه نیازهای مشتریان با هر سن و جنسیتی باشد برای مثال اگر شما در زمینه تولید مانتو فعالیت دارید مسلماً باید مانتوهایی در رنگ ها ، طرح ها و برای سنین متفاوت تولید و در مغازه خود داشته باشید تا هر مشتری با هر سلیقه و سنی که وارد مغازه شما می شود امکان خرید داشته باشد .


استفاده از روش تبلیغات سنتی و دیجیتالی در کنار هم :


امروزه افراد با هر سن و جنسیتی که باشند در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها ، حضور بالقوه دارند حتی ممکن است عده ای فقط خرید های اینترنتی را ترجیح دهند و تمایلی به خرید به شیوه سنتی نداشته باشند و برعکس ممکن است عده ای اطمینانی به شبکه های اجتماعی و وب نداشته باشند و ترجیح دهند فیزیکی و سنتی خرید کنند بنابراین شما در هر زمینه ای که فعالیت دارید می بایست از هر دو کانال ارتباطی چه سنتی و چه اینترنتی بهره ببرید تا نیاز همه مشتریان را پاسخگو باشید و آنها را به سوی دیگر رقبا سوق ندهید .