سمپلینگ اثر بخش ترین روش تبلیغ در نقطه فروش

سمپلینگ اثر بخش ترین روش تبلیغ در نقطه فروش

روش های تبلیغاتی :

استفاده از تبلیغات برای معرفی برند و محصول یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت هر کسب و کار در بازار و در میان رقبا محسوب می شود . روش های تبلیغاتی زیادی در دنیا موجود است که می توان با بهره گیری از آن روش ها به اهدافی مانند کسب سود و بدست آوردن مشتری بیشتر و پابرجا بودن بین رقبا دست یافت . هر کسب و کار نیاز مبرم به تبلیغات دارد ، اما وسعت تبلیغات هر کسب و کار به نوع مشغله کاری ، تعداد رقبا ، مشتریان ، سن مشتریان ، جنسیت مشتریان و بزرگی و کوچکی بنگاه های اقتصادی بستگی دارد ، برای مثال یک مغازه دار با نصب تابلو مغازه به عنوان تابلو سر درب به تبلیغ می پردازد و همین برای آن کفایت می کند اما یک هایپر مارکت علاوه بر تابلو سر در مغازه با نصب بنر و یا طراحی بیلبورد و نصب آن در گذرگاه های عابر پیاده به تبلیغ می پردازد و یا یک تلویزیون شهری در مکانی پر ازدحام نصب می نماید و گاهی کسب وکار از یک مغازه فراتر رفته و به یک شرکت و یا کارخانه تبدیل می شود که در آن صورت تبلیغات به مکان های متعدد و در سطح شهر و کل کشور منعطف می گردد .

امروزه برای شرکت های بزرگ تبلیغات نه تنها به عنوان یک هزینه تلقی نمی شود بلکه اشباع بازار ، افزایش تعداد رقبا ، تنوع طلبی مشتریان ، توجه به مد و همه و همه دست به دست هم داده اند تا تبلیغات به عنوان یک سرمایه برای هر شرکتی که می خواهد در دنیای رقابت پا برجا بماند تبدیل شود . شرکت ها از تبلیغات به شکل مدیریت شده استفاده می کنند تا بتوانند ابزار و امکانات در دسترس خودشان را به نحو احسن و با طراحی و توسعه کالاهای جدید ، تجدید ساختار کانال توزیع ، فراهم نمودن محصولات و خدمات با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت به مشتریانشان ارائه دهند .

یکی از این روش های بازاریابی سمپلینگ می باشد که به عنوان اثربخش ترین روش تبلیغ در نقطه فروش محسوب می شود.

سمپلینگ چیست ؟

کلمه سمپلینگ در اصطلاح به عنوان مارکتینگ و بازاریابی یک استراتژی تبلیغاتی محسوب می شود که به طور کلی برای اهداف متعددی از جمله فرهنگ سازی برای یک محصول جدید ، افزایش سهم بازار ، جذب مجدد مشتریان از دست رفته و موارد دیگر قابل اجراست . در واقع روش کار به این صورت است ، برای اینکه یک تصویر روشنی از یک محصول جدید در ذهن مشتری ایجاد شود شرکتها با ارائه یک نمونه کوچک برای مشتری ، این اجازه را به مشتری می دهند که بتوانند با ویژگی ها و مزیت های محصول آشنا شوند و خود تصمیم گیرنده نهایی در مورد محصول مورد نظر باشند و چون اینگونه عمل می کنند هیچ واسطه ای بین محصول ، شرکت و مصرف کننده نیست .

روش کلی سمپلینگ :

در بازاریابی به روش سمپلینگ نیروهای کاملا مسلط و آموزش دیده ، دارای مهارت های ارتباطی قوی ، فن بیان ، با ظاهری آراسته و شیک و با تسلط کامل نسبت به محصول و مزیت های رقابتی آن از افرادی که از یک منطقه عبور می کنند دعوت می نمایند تا از محصول به عنوان نمونه تست کنند و سپس در هنگامی که مشتری در حال تست محصول است با لحنی زیبا و دلنشین از مزیت های محصول برای مشتریان صحبت می کنند و با فن بیان قوی سعی می کنند که مشتری نسبت به خرید محصول راغب شود و فرد سمپلر با مهارت خود سعی می کند تا نام و کیفیت محصول را در حافظه مشتری برای طولانی مدت حک کند . برخی از محصولات که امکان تست نمونه آزمایشی ندارند مانند لوازم صوتی و تصویری ، لوازم دیجیتال ، لوازم خانگی ، فرد سمپلر با ارائه بروشور و کاتالوگ محصول اقدام به ترغیب مشتری می نماید که نام دیگر آن پروموشن است .

مزایای بازاریابی سمپلینگ :

ایجاد یک تصویر واقعی در ذهن مشتری و در نتیجه افزایش فروش

به علت اینکه مشتری می تواند محصول را از نزدیک لمس یا حس کند باعث تقویت ارزش محصول نزد مشتری می شود.

بازاریابی مناسب برای معرفی محصولات جدید و جذب مشتریان جدید

باعث جذب مجدد مشتریان از دست رفته می شود

امکان قدرت نمایی محصول در مقابل رقبا را فراهم می نماید

مشتری برای تست محصول نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد و به راحتی می تواند محصول را تست کند و اگر محصول قابل تست نباشد در مورد آن محصول کاتالوگ و یا توضیحات کامل ارائه می شود

تاثیر فوری جهت ترغیب مشتری برای خرید

به علت حضور فرد سمپلر و برقراری رابطه مطلوب و بدون واسطه امکان پاسخگویی سریع به سوالات مشتریان در همان زمان واحد فراهم می شود

اجرای سیستماتیک سمپلینگ :

بازاریابی سمپلینگ برای اینکه به درستی اجرا شود و دچار شکست نشود نیاز به گذراندن یک سری فرآیند سیستماتیک دارد که به شرح زیر می باشد :

مرحله اول : آگاهی و شناخت :

در این مرحله  پس از تعیین هدف ، نیاز به شناخت محصول ، بازار فروش و امکانات مورد نیاز داریم و پس از طی این مراحل می بایست نیروی انسانی مورد نیاز جهت فعالیت در این عرصه را گردآوری نماییم .

مرحله دوم : تدوین استراتژی و برنامه ریزی :

این مرحله شامل آموزش نیروی انسانی ، تیم سازی ، تعیین محل های استقرار سمپلرها با در نظر گرفتن تحقیقات انجام گرفته ، تهیه امکانات مورد نیاز ، تدوین فرم های گزارش دهی و آموزش پرسنل می باشد .

مرحله سوم : اجرا :

برای اجرای بازاریابی سمپلینگ نیاز به هماهنگی و اخذ مجوزهای مربوطه از محل های سمپل و همچنین تعیین بازرس برای هر منطقه و تکمیل گزارشات داریم .

مرحله چهارم : ارزیابی :

مرحله ارزیابی شامل گردآوری گزارشات و تهیه نموداری از عملکرد تیم های سمپلر و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت می باشد

مرحله پنجم : بازخوردها :

در بازاریابی سمپلینگ نتایج کلی به واحد سفارش دهنده طرح گزارش شده و ثبت و ضبط تمامی مراحل سمپلینگ انجام می شود تا بتوان در آینده برنامه ریزی های بهتری برای طرح های بعدی داشت و نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود و نسبت به آنها عملکرد بهتری نشان داد .

نکات کلیدی در مورد بازاریابی سمپلینگ :

در انتخاب کالا دقت کنید :

وقتی می خواهید از بازاریابی سمپلینگ استفاده کنید  در انتخاب محصولات مدنظر خود ارزش های رقابتی را در نظر گرفته و از تیم سمپلر خود بخواهید که که در معرفی محصولات بهترین و تاثیرگذارترین جملات را برگزینند طوری که مشتری واقعا محصول و میزان رضایت بخشی آن را در آن واحد درک کند و در ذهن خود تداعی کرده و اقدام به خرید نماید و اگر با مشتریان ناراضی که قبلا از محصول استفاده نموده اند و با دعوت سمپلر نارضایتی خود را اعلام کردند مواجه شدید سمپلر می تواند با قدرت بیان قوی استفاده درست محصول را برای وی شرح دهد تا فرد بتواند نتیجه مدنظر را بدست آورد و نسبت به محصول دید مثبتی پیدا کند .

ملزومات اجرا را به درستی به انجام برسانید

سمپلینگ یک نوع بازاریابی است که اگر به درستی اجرا نشود گاها می تواند به برند صدمه زده و نام برند را زیر سوال ببرد مثلا گاهی ممکن است محصولی که برای مزه کردن و یا تست در اختیار مشتری قرار می دهید بسیار با کیفیت باشد اما  وسایل مصرفی دیگر مانند ظروف مورد استفاده بی کیفیت بوده و باعث شود که حس خوب را از مشتری بگیرد برای مثال شما وقتی می خواهید محصولی مانند قهوه را تبلیغ کنید شاید قهوه طعم بسیار لذت بخش و با کیفیتی داشته باشد اما اگر از لیوان های یکبار مصرف بی کیفیت که مواد آنها بو و طعم بدی دارند استفاده کنید قطعا طعم قهوه به طور کامل زیر سوال خواهد رفت و آن طور که می بایست نمی تواند مورد پسند مشتری واقع شود .

استفاده از لباس های فرم برند شده و سمپلرهای حرفه ای  :

افراد سمپلر آموزش دیده می بایست دارای لباس های فرم متناسب با هویت رنگی برند و رنگ سازمانی خود در مقابل مشتریان ظاهر شوند و سعی کنید در انتخاب این افراد حساسیت کافی را نشان دهید زیرا این افراد نقش اصلی در جذب مشتری دارند پس باید تمام مهارت های لازم مانند فن بیان ، زبان بدن ، نوع صحبت ، تن صدا ، نحوه معرفی محصول و همه و همه را مدنظر قرار دهید تا بر ذهن مشتری تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و گاهی استفاده از چند جمله کوتاه اما خلاقانه می تواند نتیجه باورنکردنی را همراه داشته باشد . در انتخاب افراد سمپلر سعی کنید از افراد مجرب استفاده کرده و برای آنها مزایا و پورسانت در نظر بگیرید و در این افراد انگیزه ایجاد کنید تا اینکه بخواهید  از افراد بی تجربه استفاده کنید زیرا در این مدل بازاریابی نقش فرد سمپلر در جذب مشتری و معرفی برند و افزایش فروش کاملا حیاتی است.