روش ساخت تابلو

روش ساخت تابلو

روش ساخت تابلو تبلیغاتی :

 

روش ساخت تابلو برای هر تابلویی با توجه به نوع تابلو کاملاً متفاوت است اما ساخت تابلوهای تبلیغاتی حروف برجسته تقریباً به یک شکل انجام می پذیرد که عبارت است از :


مرحله اول )
اولین مرحله کار مربوط به اندازه برداری است که تابلوساز با استفاده از متر به محل نصب تابلو می رود و اندازه طول و عرض تابلو و همچینین ارتفاع آن را ثبت می کند سپس با توجه به زاویه دید و موقعیت تابلو ، وارد مرحله بعدی می شود .


مرحله دوم )
دومین گامی که در تابلوسازی برداشته می شود مرحله طراحی می باشد طراحی حروف توسط نرم افزار کرل ، تری دی مکس و یا اتوکد صورت می گیرد و همه خصوصیات حروف مانند فونت ، ضخامت ، سایز و دیگر خصوصیات تابلو در این مرحله مشخص می گردد .

 

گروه تابلوسازی نمارنگ مطلبی مفصل در مورد تابلوسازی ارائه نموده است که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه نمایید .

 

تابلوسازی چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟


مرحله سوم )
حال که طرح آماده شد ،  طرح نهایی بر روی ورق پلکسی گلاس که یک نوع پلاستیک شفاف مشابه شیشه در رنگهای مختلفی می باشد لیزر می شود. پس از آماده سازی طرح ، سیستم برش لیزری به صورت اتوماتیک حروف را در یک ورق از جنس پلاستیک می پیچد و برش می دهد و پس از اتمام برش کاری  توسط سیستم برش لیزری ، تابلوساز حروف را بر روی یک میز کار که بصورت شبکه ای سوراخ شده است قرار میدهد و یا بر روی میز آهنی با آهن رباهای مخصوص که به شکل استوانه می باشد  ثابت می کند.

 


مرحله چهارم)
با توجه به نوع تابلویی که در حال ساخت است لبه و رویه حروف به هم مونتاژ می شود .


مرحله پنجم )
نورپردازی تابلو است . در این روش لامپ های اس ام دی به شکل سری یا موازی به هم متصل می شوند و نور تابلو را تامین می کنند .


مرحله ششم )
حال که مراحل اجرای حروف برجسته به اتمام رسید کل کار بر روی زیرساز پیاده سازی می شود . زیرساز تابلوهای حروف برجسته معمولاً از نوع پی وی سی است اما در صورت سفارش مشتریان ، می تواند با استفاده از متریال هایی نظیر ورق کامپوزیت ، چوب ترموود ، شیشه و سنگ نیز اجرا شود .

 


مرحله هفتم )
در این روش تابلو با استفاده از پیچ یا پرچ بر جای خود مستحکم می شود .


نکاتی که در ساخت تابلو تبلیغاتی و تابلوسازی می بایست به آنها توجه نمود عبارتند از :

 

پوما

 

الف ) انتخاب رنگ :


این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رنگ است که جلوه زیبایی به تابلو می دهد و اگر ترکیب رنگها به درستی انتخاب شود جذابیت بیشتری به تابلو می دهد و هرچه تابلو جذابتر باشد بیشتر در ذهن نقش می بندد و باعث جذب بهتر مشتری می گردد .  در هنگام سفارش تابلو ، پیشنهاد می کنیم مشاوره لازم را از تابلوساز جهت انتخاب رنگ دریافت کنید تا بتوانید یک تابلو با رنگ های دلنشین که منطبق با نوع کسب و کارتان باشد را طراحی و پیاده سازی کنید زیرا تابلوساز به روانشناسی رنگ در تبلیغات مسلط است و از ترکیب رنگ های مناسب جهت زیباسازی استفاده می کند .

 

 

 

نورپردازی حروف برجسته

 


ب ) نورپردازی :


نور یکی از عوامل اساسی در ساخت تابلو است که سبب زیبایی هر چه بیشتر تابلو تبلیغاتی می شود . با پیشرفت هایی که در زمینه تابلوسازی فراهم گشته امروزه امکان ساخت تابلوهای حروف برجسته با افکت های نوری زیبا و جذاب فراهم شده است . نور در ساخت تابلو تبلیغاتی بویژه در ساخت تابلو چلنیوم به قدری حائز اهمیت است که نحوه نورپردازی آن سبب شده است بر حسب نوع نوری که تابلو چلنیوم به چشم متصاعد می کند ، تابلو چلنیوم انواع متفاوتی از اسامی ها را به خود بگیرد که عبارتند از :

 

 

 

میلرز

 

نحوه ساخت تابلو چلنیوم :


در تابلو چلنیوم کلیه مراحل خم کردن ، قوس و شیار بر روی لبه چلنیوم توسط دستگاه بصورت کامپیوتری انجام می شود اما چون این دستگاه توسط کشورهای اروپایی طراحی و پیاده سازی شده است و تمام فونت های آن به زبان لاتین می باشد و زبان فارسی را ساپورت نمی کند به همین علت اغلب اوقات مشکل تراشی می کند اما اگر این دستگاه موجود نباشد کلیه کارها توسط تکنسین کار به صورت دستی اجرا میشود.
پس از اتمام کار نورپردازی ، تابلو آماده نصب می گردد برای نصب  ، از یک پلات  منطبق با طرحی که در ابتدای کار ترسیم شده است کمک گرفته می شود و سپس ورق روی پلات قرار گرفته می شود و تمام سیم کشی های مربوط به نورپردازی در پشت کار تعبیه می گردد. سپس نوردهی لامپها چک می شود و زمانی که  از نوردهی آن اطمینان حاصل شد ، حروف بر روی ورق جای می گیرد و کار ساخت و نصب تابلو به اتمام می رسد .


پس از آماده سازی حروف چلنیوم نوبت به زیرسازی این حروف می رسد برای زیرسازی از ورقهای کامپوزیت و یا PVC بهره گرفته می شود این ورقها بسیار مقاوم بوده و در برابر آب ، اشعه خورشید و سرما و گرما تغییر حالت نمی دهد .
پس از اینکه حروف ساخته شده بر روی ورق قرار گرفت نوبت به روشنایی داخل آن می رسد که به دو صورت  LED و SMD   انجام میشود .


لامپ های LED در ابتدای عرضه به صورت شاخه ای وارد بازار شدند اما به دلیل مشکلاتی از قبیل ایجاد نقاط نورانی در پلکسی و نفوذ آب ، جای خود را به LED های بلوکی دادند . این LED ها مشکل LED های شاخه ای را نداشتند اما باز هم نتوانستند رضایت مشتری را به طور کامل جلب نمایند.


برای همین کشور چین دوباره ابتکار جدیدی به خرج داد و LED جدیدی به نام SMD را تولید و عرضه نمود این نوع LED ها فوق العاده کارآمد هستند و نور بالایی دارند و در برابر آب مقاوم هستند و از لحاظ کیفیت عالی بوده و عمر طولانی و مفیدی دارند .

 

فیدکس

 

پ ) ساخت تابلو حجیم :

حجم و بعد سبب جلوه جذابتر تابلو می شود و همین عامل سبب شده است که تابلوهای قدیمی ساده و بدون نور که قبلاً بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند امروزه جای خود را به تابلوهای حروف برجسته ای که دارای بعد و حجم هستند بدهند . گروه تابلوسازی نمارنگ مقاله ای در زمینه حروف برجسته ارائه نموده است که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید .

 

حروف برجسته


تابلو وکیوم یکی از برجسته ترین نوع تابلوهای تبلیغاتی حروف برجسته است که برجستگی بیشتری نسبت به دیگر حروف دارد و قابلیت اجرای سه بعدی و طرح های فانتزی بر روی آن فراهم است .

 

 

 

تابلو رستوران

 

ت) فونت و سایز محتوای تبلیغاتی :


فقط یک یا نهایتاً سه کلمه که معرف نام برند تجاری شماست در ساخت تابلو تبلیغاتی مورد استفاده واقع می شود که اندازه و فونت حروف باید به گونه ای باشد که خوانا باشد و مشتری به راحتی بتواند آن را بخواند .

 

ث ) تطبیق نام برند تجاری با نوع کسب و کار :


نامی که در ساخت تابلو بکار می برید باید به گونه ای باشد که وقتی ببیننده آن را می بیند پی به نوع کسب و کار یا تجارت شما ببرد و بداند که شما در داخل مغازه ، فروشگاه و یا شرکت خود چه محصولاتی را می فروشید .

 

ج ) زوایه دید مناسب :


تابلویی که به عنوان تابلو مغازه ، تابلو فروشگاهی و یا تابلو شرکتی سفارش می دهید می بایست در مکانی نصب شود که از هر زاویه ، هر بیننده بتواند به راحتی محتوای تبلیغاتی مندرج بر روی آن را ببیند و بخواند .

 

 

 

حروف برجسته

 

چ) استفاده از دستگاه های حرفه ای حروف ساز :

 

کار ساخت تابلو به دو روش دستی و یا با استفاده از دستگاه هایی نظیر دستگاه سی ان سی ، دستگاه برش لیزری ، دستگاه آبکاری و دیگر دستگاه های صنعتی انجام می شود . استفاده از دستگاه در روند تولید تابلوهای تبلیغاتی می تواند مراحل کار را سریعتر نموده و علاوه بر آن کار نسبت به دست ، تمیزتر و بدون لبه های موج دار ، اجرا و پیاده سازی شود .

 

برای آشنایی بیشتر با دستگاه برش لیزری و نحوه کارکرد آن مقاله گروه تابلوسازی نمارنگ را با عنوان زیر مطالعه کنید .

 

برش لیزری و کاربردهای دستگاه برش لیزری در تابلوسازی

 

 

حروف بک لایت

 

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت و تعبیه حر وف برجسته هنگام ساخت تابلو :


قیچی آهن بر :

از این قیچی برای برش حروف استفاده می شود.


متر نواری :

از متر برای اندازه زدن حروف و لبه ها بهره گرفته می شود.


تیغ فویل بر :

این ابزار باعث خم شدن لبه های صاف و ایجاد شیار در قسمت های زاویه دار می شود .


استوانه :

با استفاده از استوانه می توان به قسمت های قوس دار حروف حالت داد .


سوهان :

برای تمیزی لبه های کار استفاده می شود .