هر آنچه که می خواهید در مورد تبلیغات چریکی بدانید

هر آنچه که می خواهید در مورد تبلیغات چریکی بدانید

 

انواع روش های تبلیغاتی :

امروزه انواع روش های تبلیغاتی مرسوم شده است که هر کس بنا به بودجه ، نوع کسب و کار ، هدف تبلیغ ، مخاطبان ، جنس مخاطبان و غیره اقدام به انتخاب روشی مناسب برای تبلیغ می نماید . روش های متفاوت تبلیغاتی مرسوم از جمله تلویزیون ، تیزرهای تبلیغاتی ، چاپ بنر و بروشور ، تابلو سر در مغازه ، طراحی و ساخت بیلبورد ، تلویزیون شهری ، تابلو روان ، تابلو ال ای دی و روشهای مبتنی بر وب همچنین شبکه های اجتماعی موجود است . در این بحث ما قصد داریم در مورد تبلیغات چریکی به گفتگو بپردازیم .

تبلیغات چریکی چیست ؟

 تبلیغات چریکی که نام دیگر آن بازاریابی پارتیزانی است  به دنبال راهکارهای نوین و نوآورانه و خلق ایده های جذاب برای جلب توجه مخاطبان می باشد . این نوع تبلیغات سعی دارد که با کاهش هزینه ها و افزایش جذابیت تبلیغ ، به طوری که از تکرار و تقلید بپرهیزد و پیامی ماندگار را در ذهن مخاطب هدف تداعی نماید و با پیگیری مکرر و استفاده از برنامه ها و راهبردهای جدید موجب توسعه یک کسب و کار شود .

تاریخچه بازاریابی چریکی :

بازاریابی چریکی قدمتی 6000 ساله دارد و به قرون مصر باستان و وورق های پاپیروس بر میگردد که مصری ها برای درج پیام های تبلیغاتی و ساخت پوسترهای تبلیغاتی استفاده می کردند . همین روش های تبلغاتی تکراری و خسته کننده روند خود را طی نمودند تا اینکه تلویزیون و رادیو پا به عرصه رقابت تبلیغاتی نهاد و چون دیگر تبلیغات مندرج در آنها نیز تکراری شدند نوبت به خلق ایده های جدید و نوین با هزینه کمتر شد و کلمه ای با عنوان بازاریابی چریکی نمایان شد .

آقای جی کنراد لوینسون پدر علم بازاریابی پارتیزانی برای اولین بار در سال 1984 کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی را منتشر کرد  و در این کتاب شرح داد که چگونه شرکت های کوچک قادر هستند با بودجه ناچیز اما با خلق ایده های نوین با شرکت های بزرگ رقابت داشته باشند تاکید ایشان در این کتاب بر روی نکته های اساسی به شرح زیر بوده است  :

  • جوهر و روح بازاریابی چریکی عبارت است از رسیدن به هدف های متعارف (مثل سود و لذت) با استفاده از روش های غیرمتعارف (مثل سرمایه گذاری انرژی به جای پول)
  • امروزه دیگر هدف تبلیغات، فروش نیست. هدف تبلیغات این است که مردم را به وب‌سایت تان جذب کنید و وب سایت تان است که باید خریداران را به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب کند. این موضوع قدرت تبلیغات را کم نمی‌کند، زیاد می کند!
  • آدم ها فرق بین شخص بخشنده و شخص دندان گرد و خسیس را میفهمند! بازاریابان چریکی خیلی بخشنده هستند.
  • قوی‌ترین غریزه در ذهن یک بازاریاب چریک، یک تاجر چریک یا یک کارآفرین چریک، تفکر یاد گرفتن مداوم است.

ویژگی های تبلیغات چریکی :

در این نوع تبلیغات شگفت زده کردن و غیر منتظره بودن و جدایی از هر قید و بندی حرف اول را می زند و تنها هدف تاثیرگذاری بیشتر است  مثلا به علت رواج داشتن تلفن دزدی در کشور رومانیا شرکت بیمه وودافون دزدهایی را به استخدام خود در آورد که هدفشان دزدی نبود بلکه هشدار به مردم جهت بیمه کردن گوشی بود . روش کار به این صورت بود که کیف قاب های استخدام شده کیف نمی دزدیدند بلکه تراکت هایی که بر روی آنها نوشته شده بود دزدیدن گوشی شما ساده است تلفن خود را در وودافون بیمه نمایید را در کیف مردم جایگذاری می کردند این روش توانست مشتریان خوبی برای این شرکت بیمه کسب کند .

تبلیغات چریکی سعی می کند با استفاده از ایده های بسیار ساده اما انعطاف پذیر و خلاق در دل مخاطبان رسوخ کرده و با کمترین هزینه بهترین کاربرد و کیفیت و سود را همراه داشته باشد مثلا یک شرکت ارائه دهنده خدمات تناسب اندام بر روی بعضی از اتوبوس ها صندلی هایی تعبیه کرد که هنگام نشستن افراد بر روی این صندلی ها اضافه وزن افراد را برای آنها به نمایش در می آید و یا یک شرکت تبلیغاتی ساخت ساعت مچی ، دستگیره اتوبوس ها را به شکل ساعت طراحی کرد طوری که مسافران هنگام گرفتن دستگیره ها حس می کردند واقعا ساعت به مچ آنها بسته شده است و می توانستند زیبایی آن را به وضوح ببینند.

 

 

این روش تبلیغاتی سعی می کند تا با شناسایی خواسته مشتریان و سبک زندگی و رفتارها ، فرهنگ و تمدن ،  تبلغ منحصر به فردی خلق نماید

این تبلیغ در همه شرکت های کوچک ، متوسط و بزرگ قابل پیاده سازی است و به عنوان یک راهکار ثابت سالیانه در برنامه ریزی شرکت های تبلیغاتی گنجانده می شود .

به طور کلی یک تبلیغ چریکی دارای اهداف زیر است :

عمل

علاقه

نوآوری

کم کردن هزینه

بازدهی بالا

در یک تبلیغ چریکی همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا یک تبلیغ موفق و ماندگار در ذهن مخاطبان ایجاد کند و مخاطبان بیشتری را به سوی هدف سوق دهد.

اصول بازاریابی چریکی :

1) شناسایی کامل مشتریان و جمع آوری اطلاعات کلی :

گام اول در بازاریابی چریکی دریافت اطلاعات در مورد مشتریان هدف می باشد اینکه مشتریان شما بیشتر از روشهای سنتی برای برقراری ارتباط با شما استفاده می کنند و یا از روشهای اینترنتی . در کل برای داشتن چنین اطلاعاتی باید در مورد طرز فکر  ، جنس مخاطبان هدف ، فرهنگ و موارد دیگر اطلاعات کافی داشته باشید و گرنه در تبلیغ خود با شکست روبرو خواهید شد .

2) متمرکز شدن بر بازار هدف کوچک :

این روش تبلیغات بیشتر برای شرکت های کوچک عملی تر و کاربردی تر است . گاهی شرکت های کوچک اگر بازار هدف خود را مشخص کرده و طبق نیاز مشتریانشان عمل نمایند قطعا می توانند از شرکت های بزرگتر در عرصه کاری خود سبقت بگیرند .

3) خلق ایده های جدید :

یک خاصیت ویژه و کلیدی بازاریابی چریکی است . در واقع اگر ایده نو وجود نداشته باشد بازاریابی چریکی با شکست مواجه خواهد شد .

4) با کمبود بودجه مشکل ندارد :

این روش تنها روشی است که می توان با داشتن بودجه بسیار کم اما تلاش ، خلاقیت ، تفکر به بهترین نتیجه ممکن که همان جذب مخاطب است دست یافت.

5) برقرای عدالت : میزان تاثیرگذاری این روش و سوددهی آن بین شرکتهای کوچک و بزرگ برابر است .

6) معیار اصلی سود است نه فروش : هدف کسب سود در طول زمان است نه فروش لحظه ای

انواع روش های بازایابی پارتیزانی :

1) Astroturfing  :

 این روش به گونه ای است که از طریق وبلاگ هایی که به اصطلاح مردمی هستند اما در واقع چنین نیست و وبلاگ های شرکتی است ، که در این وبلاگ ها در مورد کمپین ها صحبتی می شود و سپس اخبار مربوطه باز نشر شده و در رسانه های دیگر وایرال می شود مثلا همان ابتکاری که آپارات در مورد ترافیک اتوبان های تهران ساخت و با باز نشر شدن آن بیشتر مردم آگاه شدند .

2) بازاریابی ویروسی :

همان طور که از نامش پیداست مثل یک ویروس منتشر می شود مانند بیلبوردهای تبلیغاتی خنده داری که در بعضی از نقاط شاهد آن هستیم .

3) بازاریابی دهان به دهان :

این روش نیز به بازاریابی چریکی مرتبطه و ممکنه افراد با دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی جذاب و خنده دار و تعریف آن برای فردی دیگر و در نتیجه کنجکاوی و سرچ و نمایش برند ناخودآگاه به تبلیغ بپردازد .

4) بازاریابی حضوری :

این روش به تبلیغات در محل تمرکز دارد و یک ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می نماید طوری که گویا مخاطب در همان مکان قرار گرفته است مثلا داروخانه برای تبلیغ قرص و یا شامپو می تواند در همان داخل داروخانه تبلیغی مبتکرانه داشته باشد که این حس در فرد ایجاد شود که حتما با مصرف آن قرص یا شامپو یا هر چیز دیگر مشکلش برطرف خواهد شد و اقدام به خرید نماید .

5) بازاریابی تجربه ای :

باید اجازه دهید که مشتریان در مکان هایی بتوانند محصولات شما را استفاده کنند و مزیت های آن ها را درک نمایند مثلا شرکت مبل سازی IKEA  با چند روش ابتکارانه در ایستگاه های اتوبوس به جای آن صندلی های پلاستیکی اذیت کننده مبلمان خود را به طور رایگان تعبیه کرد تا مردم بتوانند بر روی آنها بنشیند و میزان راحتی و کیفیت آن را به طور واقعی درک کرده و بسنجند .

 

 

6) بازاریابی Outdoor :

گاهی نمای شهری تکراری و کسل کننده است با ایجاد یک ایده خلاق و پیاده سازی کارهای هنری بر روی پیاده روها و خیابان ها  که جنبه تبلیغی داشته باشند می تواند بسیار جلب توجه نماید.

 

7) بازاریابی Indoor  :

مشابه بازاریابی Outdoor است با این تفاوت که به مکان های داخلی مانند داخل فروشگاه ، مترو ، فرودگاه ، مکان های تجاری و غیره معطوف می شود مثلا بسیاری از اسباب بازی فروش ها برای تبلیغ از شگردهای خلاقانه تبلیغاتی در محیط داخلی محل کار خود استفاده کرده اند.

8) بازاریابی Event Ambush :

این روش بازاریابی برروی رویداد تمرکز زیادی دارد و هنگام برگزاری رویدادهایی که جمعی از افراد به آنجا مراجعه می کنند مانند کنسرت ها یا مسابقات ورزشی از روشی جذاب برای تبلیغ بهره می برند .

9) بازاریابی Experiential :

این روش ارتباط بین برند و مخاطبان را برقرار می کند . در این روش مخاطبان در کمپین مدنظر شرکت می کنند و خود اجرا کننده می شوند تا به نتیجه نهایی دست یابد.