دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تبلیغات در دنیای امروزی :

در دنیای امروز هر تولید کننده کالا و یا ارائه دهنده خدمتی برای اینکه بتواند در بازار رقابتی پا برجا بماند و از رقبای خود پیشتازی کرده و قوی سبقت را برباید تا بتواند مشتریان بیشتری به سمت خود بکشاند و بازار پررونقی برای کسب و کار خود فراهم نماید مستلزم استفاده از روش های تبلیغاتی به شیوه های گوناگون بسته به نوع شغل و مشتریان خود دارد.

روش های تبلیغاتی متعددی در بازار امروز فراهم است از چاپ بنر ، تراکت ، پوستر ، ساخت تابلو تبلیغاتی همچون بیلبورد ، تابلو سر در مغازه  گرفته تا تلویزیون شهری  ، تبلیغات مدرنیته و دیجیتالی مانند چاپ بنرهای تبلیغاتی در سایت های معتبر ، تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات در شبکه های مجازی که نحوه گزینش هر یک از این تبلیغات بستگی به نوع شغل و مشتریان شما دارد .

در این مقاله ما قصد داریم در مورد دیجیتال مارکتینگ به بحث و گفتگو بپردازیم .

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که با استفاده ابزارهای الکترونیکی همچون کامپیوتر ، تبلت ، تلفن و با استفاده از بستر اینترنتی و کانال های دیجیتالی همچون موتورهای جستجوگر ، شبکه های مجازی ، ایمیل و سایت ها اقدام به برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و کسب مشتریان جدید می نماید .

در واقع دیجیتال مارکتینگ یک نوع بازاریابی دیجیتالی است که شیوه های سنتی مانند تبلیغات کاغذی ، تبلیغات رایو و تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی را کنار زده و بستر مناسبی برای  یک ارتباط دوسویه بین مشتری و بازاریاب ها را فراهم آورده و با وجود تمایل افراد به استفاده از اینترنت و خریدهای اینترنتی و گرایش به سمت دنیای دیجیتال و برقراری ارتباط سریعتر و موثرتر و به اشتراک گذاری تجربیات مصرف کنندگان توانسته نسبت به تبلیغات سنتی ، بهتر و موثرتر عمل نماید .

دیجیتال مارکتینگ چه چیزهایی در بر دارد ؟

دیجیتال مارکتینگ همه چیز را تحت پوشش خود درآورده است از وب سایت گرفته تا پست های وبلاگ ها ، کتاب های الکترونیکی ، اینفوگرافی های طراحی شده مرتبط با کسب و کار ، شبکه های اجتماعی ، بروشورهای آنلاین و فضاهای فیزیکی  و حاوی ابزارهای تعاملی است که بازاریاب ها می توانند  از طریق کانالهای رایگان و پولی از کمپین های بزرگتر حمایت کرده و به اهداف کلیدی خود دست یابند .

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ :

بهینه سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی یا سئو به دو صورت سئوی داخلی و سئوی خارجی صورت می گیرد و تکنیک های سئو  یک وب سایت را در صفحات نتایج موتور جستجو بالا می آورد تا رتبه بهینه ای داشته باشد زیرا هر چه رتبه سایت بالاتر باشد کاربران بیشتری به سایت شما مراجعه خواهند نمود و سایت شما ترافیک بالایی خواهد داشت و اهداف بازاریابی شما تداعی خواهد شد . برای بهینه سازی سایت مجبورید که همواره به صورت مکرر از تکنیک های مربوط به سئو استفاده کنید تا همچنان در نتایج اولیه موتورهای جستجو ظاهر شوید .

بازاریابی محتوا :

محتوا مبنای هر سایتی است و حرف اول را برای رتبه دهی موتورهای جستجو می زند دارایی های محتوایی شامل آگاهی از برند ، رشد ترافیک و افزایش مشتریان است که از طریق پست های وبلاگ ، کتابهای الکترونیک و مقاله های سفید ، اینفوگرافی های مرتبط با کسب و کار ، بروشورها و کتابهای آنلاین و تولید مطالب مرتبط و مفید فراهم می شود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی :

بازاریابی رسانه های اجتماعی به ترویج برند و محتوا در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک ، توییتر ، لینکدین ، اینستاگرام ، اسنپ ، پینترست و گوگل پلاس می پردازد که به منظور تداعی شدن افزایش آگاهی از برند ، افزایش ترافیک و حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید است .

پرداخت به ازای هر کلیک :

برخی از سایت ها تبلیغ مربوط به کسب و کار شما را در سایت خود به نمایش می گذارند و به ازای هر کلیک مبلغی از شما دریافت می کنند و خود تبلیغات اینترنتی شامل تبلیغات موتورهای جستجوگر ، تبلیغات متنی و تبلیغات نمایشی یا بنری می باشد .

بازاریابی پورسانتی :

این نوع تبلیغ نیز مبتنی بر عملکرد است که  صاحب سایت تبلیغ محصول و خدمتی را بر روی وب سایت خود منتشر کرده و بابت آن پورسانت دریافت می کند .

بازاریابی بومی :

یک نوع بازاریابی محتوا محور است که همجوار محتواهای رایگان دیگر بر روی یک پلتفرم ظاهر می شوند برای مثال تبلیغات موجود در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام جزء این نوع تبلیغات محسوب می شوند .

اتوماسیون بازاریابی :

یک نوع نرم افزار است که جهت خودکارسازی عملیات بازایابی پایه به کار گرفته می شود . این نرم افزار در مراکز بازاریابی می تواند وظایف تکراری همچون خبرنامه های ایمیلی ، برنامه زمانبندی پست های رسانه های اجتماعی ، به روزرسانی لیست تماس ها ، جذب لید و ردیابی و گزارش کمپین و کارهایی از این قبیل را به صورت خودکار انجام دهد .

بازاریابی ایمیلی :

ایمیل یکی از بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با مشتریان است و شرکت ها برای ترویج و تبلیغ محتوا ، تخفیفات ، مزایده ها و سایر عوامل مرتبط با کسب و کار از ایمیل برای اطلاع رسانی مشتریانشان استفاده می کنند . در بازاریابی ایمیلی کارهایی از قبیل ارسال خبرنامه های عضویت در وبلاگ ، ایمیل های خوش آمدگویی به مشتریان و به طور کلی ایمیل های مربوط به محصولات و یا خدمات به مخاطب ارسال می شود.

روابط عمومی PR آنلاین :

یعنی تضمین پوشش آنلاین کسب شده با نشریات دیجیتال ، وبلاگ ها ، و سایت های محتوا محور ، که این روابط عمومی می تواند شامل تماس با خبرنگار از طریق رسانه های اجتماعی ، درگیر شدن با نظرات آنلاین ، و درج نظرات مخاطبان در وبسایت و یا وبلاگ باشد.

بازاریابی پیامکی :

ارسال پیام ها تبلیغی برای مشتریان و مخاطبان واقعی که به علت استفاده نامناسب و ایجاد اغتشاش روانی همه افراد سعی در غیرفعال سازی آن دارند و دیگر مثل قبل تاثیر بسزایی ندارد اما باز هم بسیاری از افراد از این روش بهره می برند .

بازاریابی ویدیویی : 

ویدیو می تواند تاثیر بسزایی در میزان جلب توجه مخاطبان داشته باشد و ویدیو مارکتینگ یکی از ابزارهای دیجیتال است که می توانید در مورد کسب وکارتان یک کلیپ کوتاه مدت اما مفید و کاربردی بسازید که زیاد هم حوصله کاربر را سر نبرده و بتواند در همان مدت زمان کوتاه مخاطبان خود جلب کند .

بازاریابی چریکی :

  این بازاریابی بیشتر برای کسب و کارهای نوپا و کوچک مناسب است که توان تقبل هزینه های سنگین تبلیغاتی را ندارند . در این نوع بازاریابی سعی می شود که با صرف هزینه ناچیز بتوان بیشترین بازده را دریافت نمود . در این روش هزینه مطرح نیست بلکه داشتن یک ایده خوب مدنظر است و بیشتر مشتریان فعلی ارجحیت دارند تا کسب مشتریان جدید .

وظیفه بازایاب دیجیتال مارکتینگ :

یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد ، برای هر کانال متمرکز شده تا بتواند به درستی عملکرد شرکت را در هر یک ازآنها اندازه گیری نماید .

دیجیتال مارکتینگ برای چه شرکت هایی مناسب است ؟

دیجیتال مارکتینگ B2B  :

در روش B2B  معمول شرکت ها با مشتریان در ارتباط نیستند و بیشترین تعامل مابین کسب و کارهاست . هدف نهایی مذاکره با بین کسب و کارها و جذب و تبدیل با کیفیت لیدها برای فروشندگان از طریق سایت شما و یا کاناهای دیجیتالی است می توانید فراتراز این حرفها پیش روید و تلاش های خودتان بر روی کانال هایی نظیر Linkedin نیز متمرکز نمایید .

دیجیتال مارکتینگ B2C  :

در شرکت هایی که ارتباط مابین کسب و کار و مصرف کننده است تنها هدف دیجیتال مارکتینگ تمرکز بر روی قیمت محصولات  و حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید و تبدیل آنها به یک خریدار واقعی است . برای شرکت های B2C می توانید از کانال هایی مانند اینستاگرام و پینترست نیز بهره ببرید .

مزایای دیجیتال مارکتینگ :

1) افزایش ترافیک وب سایت :

دیجیتال مارکتینگ ابزاری است که از طریق آن براحتی می توانید نحوه تعامل با افرادی که با شما و کسب و کارتان درگیر هستند را اندازه گیری نمایید و هر لحظه با استفاده از نرم افزاررفتار مشتریان خود را تجزیه و تحلیل نمایید برای مثال می توانید ببینید که مشتریان از چه صفحه ای بازدید کرده اند ، از چه دستگاهی برای خرید و دیدن وب سایت شما بهره برده اند و چه مدت زمانی در سایت شما سپری کرده اند  این در صورتی که در حالت سنتی قادر به انجام چنین کاری نیستید و با استفاده از این مزیت می توانید به راحتی زمان و تعداد افرادی که از کانالهای وب سایت شما استفاده می کنند را اولویت بندی کنید و نحوه تعامل افراد  تا زمانی که به یک خریدار واقعی تبدیل شوند را بسنجید و تصمیمات بهتری برای جذب ترافیک بیشتر اتخاذ نمایید .

2)  عملکرد محتوا :

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توانید محتوای خود را مدیریت کنید در حالت سنتی زمانی که مثلا شما تبلیغی برای مشتریانتان ارسال نموده باشید نمی توانید مشاهده کنید که چه کسانی این تبلیغ شما را دیده و مطالعه کرده اند و یا بسته ارسالی شما را دانلود نموده اند و یا اصلا به آن اهمیتی نداده و مستقیما به سطل زباله ارسال کرده اند اما اگر از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید به راحتی می توانید تعداد افرادی را که پیغام و یا بسته ارسالی شما را دانلود نموده اند و محتوای شما را مطالعه کرده اند را اندازه گیری نموده و مدیریت بهتری بر روی محتوای با کیفیت خود داشته باشید .

مدل تخصیص :

مدل تخصیص چیست : این مدل به شما امکان می دهد تصمیمات آگاهانه ای در مورد چگونگی جستجوی محصول و خرید بگیرید و دقیقا متوجه شوید که چه بخش هایی از فروش یا محتوا نیاز به اصلاح دارند و یا در چه بخش هایی ضعیف عمل کرده اید و به طور کل می توانید با یک ابزار کارآمد تمام فروش خودتان را با در نظر گرفتن اولین نقطه تماس مشتری با کسب و کار خود ردیابی نمایید .

ایجاد محتوای دیجیتال :

برای داشتن محتوای دیجیتال نیاز به شناسایی دقیق نیازهای مخاطبان و اهداف و انگیزه های آنها دارید ، زمانی که می خواهید یک محتوای دیجیتال ایجاد کنید باید خصوصیات مشتریانتان را شناسایی کرده و بدانید که یک شخص چقدر به خرید نزدیک است و برای تبدیل آن به خریدار واقعی باید چند مرحله را طی نمایید :

1) مرحله آگاهی :

این مرحله شامل پست های وبلاگ ، اینفوگرافی های طراحی شده مرتبط با کسب و کار و ویدیو کلیپ های کوتاه مدت اما مفید و کاربردی است .

2) مرحله توجه  :

در این بخش هم با تولید کتابهای الکترونیک و محتوای باکیفیت و برگزاری سمینارها و وبینارها می توان در بین مشتریان جلب توجه کرد .

3) مرحله تصمیم گیری :

این مرحله شامل بررسی کمیت و کیفیت وب سایت و محتوای مندرج در آن و همچنین در نظر گرفتن نظرات و پیشنهادات مشتریان و بررسی رفتار آنها برای اتخاذ تصمیمات موثرتر برای بالا بردن کیفیت و در نتیجه میزان ترافیک بیشتر سایت است .