راهنمای مطالعه

  1. مدیریت تبلیغات شهری چیست؟
  2. مدیریت تبلیغات و بازاریابی
  3. تابلوسازی برترین و پراستفاده ترین روش تبلیغاتی در محیط شهری
  4. استانداردهای تعریف شده جهت نصب تابلوها در مدیریت تبلیغات شهری
    1. نقاط مناسب برای نصب تابلوهای تبلیغاتی
    2. ساخت تابلو های متحرک و نورانی
    3. گوناگونی تبلیغات و ایده پردازی جدید
    4. اجرای تبلیغات غیراستاندارد
    5. اصلاح نقاط منفی تبلیغات شهری و توجه به اندازه ی تابلوهای تبلیغاتی
    6. اهمیت به خوانایی تابلوهای تبلیغاتی
    7. داشتن نورپردازی مناسب
    8. توجه به کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت تابلوهای تبلیغاتی
    9. تراکم و توزیع نامناسب تبلیغات
    10. رتبه بندی شرکتهای تبلیغاتی
  5. چه کسانی وظیفه مدیریت تبلیغات شهری را بر عهده دارند؟
  6. کدام نهاد مدیریت تبلیغات شهری را بر عهده دارد؟
  7. تبلیغات چیست؟
  8. انواع روش های تبلیغات شهری
    1. تبلیغات دیجیتالی
    2. تبلیغات در رسانه های ارتباط جمعی
    3. تبلیغات چاپی
    4. سمپلینگ
    5. تابلوسازی
    6. دیوار نویسی و نقاشی دیواری
    7.  دستگیره های تبلیغاتی
    8.  استیکرهای سه بعدی
    9. تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده
  9.  فنون تبلیغات و بازاریابی
  10.  فعالیت هایی که بخش مدیریت تبلیغات شهری برعهده دارند، کدامند؟
  11. وظایف مدیریت تبلیغات شهری
  12. مزایای تبلیغات و بازاریابی
  13.  مدیریت تبلیغات شهری چه نوع تبلیغاتی را منع می کند و برای آنها جریمه صادر می نماید؟

تبلیغات شهری با رشد و توسعه شهرهای کلان و نیاز مبرم به اطلاع رسانی و همچنین درآمدسازی به یک امر ضروری تبدیل گشته است . امروزه تبلیغات به گونه های متفاوتی در نمای شهرها، ساختمان ها و سر درب مکان های تجاری مثل تابلو مغازه، تابلو فروشگاهی و تابلو شرکتی به چشم می خورد.

با وجود اینکه ممکن است برخی افراد با نگاه به گذشته، مولفه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که در شهرهای توسعه یافته وجود دارد را نادیده بگیرند و صرفاً آنها را درآمد زا و اقتصادی تلقی کنند اما با این وجود برخی از تبلیغات همچون تابلوهای حروف  برجسته و بیلبوردها می توانند به عنوان یک اثر هنری در ذهن ها نقش ببندد.

حروف استیل پلاست
حروف استیل پلاست

 

مدیریت تبلیغات شهری چیست؟

مدیریت تبلیغات شهری سبب می شود که تبلیغات محیطی به گونه ای همگام با استانداردهای جهانی اجرا و پیاده سازی شوند تا صدمه ای به بافت شهری وارد نکرده و چهره شهرها را مخدوش نکنند . در واقع با اجرای غیراستاندارد و نامتعادل تبلیغات، شهرها چهره ناشایستی به خود می گیرند و همیشه درهم و برهم و آشوب به نظر می رسند.

حروف استیل پایه مفتول
حروف استیل پایه مفتول

 

مدیریت تبلیغات و بازاریابی

بازار همواره دچار تنش است و برای اینکه بتوانیم با آن پیش برویم و در کسب و کار خود دچار شکست نشویم نباید از تبلیغات و رصد رقبا غافل شویم.

مدیریت بازاریابی و تبلیغات شامل کلیه فعالیت ها و برنامه ریزی هایی است که در زمینه تولید، پخش، خدمات پس از فروش و کسب رضایت مشتریان طبق یک برنامه و استراتژیک انجام می پذیرد تا تولید کنندگان همواره بتوانند به مشتریان خود سرویس ارائه دهند و آنها را راضی نگه دارند و اجازه ندهند که رقبا جایگزین آنها شوند.

برای آشنایی کاملتر با روش های تبلیغاتی گروه تابلوسازی سامان مقاله ای مفصل با عنوان بازاریابی و تبلیغات ارائه نموده است که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه نمایید.

تبلیغات شکلی در تابلوسازی
تبلیغات شکلی در تابلوسازی

 

تابلوسازی برترین و پراستفاده ترین روش تبلیغاتی در محیط شهری

یکی از روش های تبلیغاتی که در هر شهر و کشوری جزء بخشی از بافت شهری محسوب می شود، تابلوسازی است . ساخت تابلوهای تبلیغاتی و نحوه ی اجرا و پیاده سازی آنها تا حدی مهم است که در شهر لاسوگاس نصب تابلو لاسوگاسی باعث شده که این شهر به خاطر نمایش و دیدن تابلوها به یک شهر توریستی زیبا تبدیل شود.

بنابراین تابلوهای تبلیغاتی نقش بسیار مهمی را در بافت و چهره ی شهرها دارند و در صورتی که به شکل غیراستاندارد اجرا شوند می توانند زیبایی شهرها را مخدوش کنند به همین جهت استانداردهایی در نصب تابلوهای تبلیغاتی تعریف شده است که می بایست رعایت شوند.

حروف چلنیوم پانچی
حروف چلنیوم پانچی

 

استانداردهای تعریف شده جهت نصب تابلوها در مدیریت تبلیغات شهری

رعایت برخی اصول باعث می شود که چهره ی شهرها در اثر نصب غیراستاندارد و غیر اصولی مخدوش نشود که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

نقاط مناسب برای نصب تابلوهای تبلیغاتی

انتخاب مکانهای بسیار مناسب جهت نصب تبلیغات، مهمترین فاکتور اساسی برای نصب تابلو، بنر و یا بیلبورد، زاویه دید مناسب می باشد.تبلیغات می بایست در جاهایی نصب شوند که میزان تردد خودروها و عبور و مرور افراد پیاده در آن مکان ها بیشتر باشد.

تابلو های تبلیغاتی باید در مکان هایی دور از درختان و ساختمان های بلند نصب شوند زیرا در صورت وجود درختان و ساختمان های بلند، مجبور می شویم ابزار تبلیغاتی را در فاصله ای بیشتر از سطح زمین و در ارتفاع بالاتری نصب کنیم که در چنین شرایطی یک تبلیغ در یک نقطه کور ایجاد کرده ایم که بی فایده می باشد.

حروف چلنیوم دوبل پانچی
حروف چلنیوم دوبل پانچی

 

ساخت تابلو های متحرک و نورانی

شکل و ظاهر تابلو نقش بسزایی در جلب توجه نگاه افراد ایفا می کند و هرچقدر در تابلوسازی از رنگ ها، برجستگی حروف، اشکال سه بعدی و نورهای رنگی استفاده شود قطعاً در نمایش هدفی که برای آن ساخته شده است موثرتر واقع خواهد شد.

تابلو فلز
تابلو فلز

 

گوناگونی تبلیغات و ایده پردازی جدید

اکنون دیگر تبلیغات مانند گذشته به یک نوشته ختم نمی شود بلکه ساخت تابلو های تبلیغاتی تنوع زیادی پیدا کرده است و با اسامی و شیوه های متفاوتی ساخته و نصب می شوند.

حال اگر فردی از خود خلاقیت به خرج دهد و این روشها را با هم ادغام نماید و با همان ابزار موجود یک شکل متفاوت بزرگ و یا کوچک بسازد و یا ایده جدیدی پیاده کند که در هیج جای کشور به آن شیوه تبلیغ نشده باشد تبلیغ او یک تبلیغ خاص و ایده آل خواهد بود که نظر همگان را به خود جلب خواهد نمود.

حروف فلزی نور اندریک
حروف فلزی نور اندریک

 

اجرای تبلیغات غیراستاندارد

گاهی ممکن است از مکانی گذر نمایید که تابلوهای تبلیغاتی در شکلها، طرح ها و رنگهای مختلف به طور همزمان در یک مکان نصب شده اند در چنین شرایطی است که افراد دچار سردرگمی می شوند و نمی توانند آن تبلیغات را از یکدیگر تفکیک کنند و تمرکز فکری آنها به هم می ریزد و آنها را نادیده می گیرند . پس همیشه تبلیغات خود را به شیوه ای مناسب پیاده سازی نمایید که دیده شوند.

تابلو فلزی
تابلو فلزی تک لبه رینگ

 

اصلاح نقاط منفی تبلیغات شهری و توجه به اندازه ی تابلوهای تبلیغاتی

بی قاعده بودن تابلو ها در اندازه های متفاوت باعث می شوند نقش تابلو های دیگر مخدوش شود . بنابراین به جای بزرگی تابلو در یک مکانی که شامل ازدحام تابلوهای تبلیغاتی است از یک طرح جامع و مناسب با شرایط آن محیط به جلب توجه بپردازید.

اهمیت به خوانایی تابلوهای تبلیغاتی

هر چقدر تابلوها خواناتر باشند پیام مندرج بر روی آن سریع تر و بهتر به گیرنده منتقل می شود.

حروف برجسته وکیوم
حروف برجسته وکیوم

 

داشتن نورپردازی مناسب

نورپردازی مناسب در جلوه و زیبایی تابلو نقش مهمی ایفا می کند و وجود رنگهای متنوع و نحوه ترکیب آنها با یکدیگر در یک تابلو با کاربری و ارائه پیامی که به مخاطب القاء می کند یک رابطه منطقی دارد.

در حال حاضر در کشور ما تابلوهای نورپردازی شده مثل تابلو پیکسلی، تابلو ال ای دی، تابلو لاسوگاسی و تابلو چلنیوم به عنوان مدرن ترین و به روز ترین تابلوها مورد استفاده اصناف و کسبه قرار می گیرند که تابلو چلنیوم به عنوان برترین تابلوی تبلیغاتی حال حاضر شناخته شده و توسط تعداد زیادی از مشتریان سفارش داده می شود.

تابلو استیل دو لبه رینگ
تابلو استیل دو لبه رینگ

 

توجه به کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت تابلوهای تبلیغاتی

تابلوسازی با کیفیت مناسب مانند عدم نفوذ آب به داخل تابلو، جنس ورق رویه و زیرکار آن، جنس حروف ساخته شده و تعبیه شده بر روی تابلو، مقاوم بودن تابلو در برابر سرما و گرما و اشعه خورشید و عدم تغییر حالت آن، تکیه گاه مقاوم برای نصب تابلو و عدم شکستگی، اینها همه مواردی هستند که می بایست رعایت شوند تا تابلوهای نصب شده در اقصی نقاط شهر چشم انداز نامناسبی ایجاد نکنند. 

تراکم و توزیع نامناسب تبلیغات

اگر تراکم تبلیغاتی مغایر با استانداردهای بین المللی نباشد و تابلوها جذابیت کافی از لحاظ ساختار یا کیفیت طراحی نداشته باشند و همچنین به طور نامناسب در فضا متراکم شده باشند با گذشت زمان باعث دلزدگی و کاهش تعداد مخاطبان خواهند شد و اثر بخشی بازاریابی خود را ازدست خواهند داد.

رتبه بندی شرکتهای تبلیغاتی

نخستین گامی که در اجرای طرح جامع تبلیغات شهری انجام می شود رتبه بندی شرکتهای تبلیغاتی است که طبق اجرای این طرح فعالیت شرکتهای تبلیغاتی، رتبه بندی و ساماندهی می گردد.

ساماندهی تبلیغات مغازه ها و واحدهای تجاری می تواند یاری رسان باشد تا تبلیغات موجود در شهرها، نما و اثرگذاری واقعی خود را داشته باشند و هر چه تبلیغات اصولی و ساماندهی شده باشد در افزایش آرامش روحی شهروندان و میزان بازاریابی موثرتر واقع خواهند شد.

تابلو استیل تک لبه رینگ
تابلو استیل تک لبه رینگ

 

چه کسانی وظیفه مدیریت تبلیغات شهری را بر عهده دارند؟

یا بهتر بگوییم

کدام نهاد مدیریت تبلیغات شهری را بر عهده دارد؟

هر شغلی در ایران دارای صنفی است که به طور کل اجرائیات مرتبط با زیرمجموعه های صنف خود را کنترل و مدیریت می کند و شما می توانید کلیه فعالیت ها نظیر کسب مجوزهای لازم، شکایت ها، انتقادات و پیشنهادات را از طریق این صنف پیگیری نمایید.

مدیریت عبارت است از کسی که بتواند کلیه امور یک سازمان اعم از برنامه ریزی، تقسیم وظایف و بکارگیری ایده های جدید را نظارت، کنترل و هدایت نماید . کلیه تصمیمات توسط مدیران اتخاذ می شود و سپس به دیگر افراد سرپرست واگذار می گردد.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات یعنی بکارگیری ابزارهایی که منجر به معرفی محصولات، خدمات و برند تجاری می شود که به شیوه های متعددی قابل اجرا است.

حروف چلنیوم دوبل
حروف چلنیوم دوبل

 

انواع روش های تبلیغات شهری

روش های مختلفی وجود دارند که می توان از آنها جهت معرفی کسب و کار استفاده کرد . در ادامه به تشریح مختصری از هر یک خواهیم پرداخت.

تبلیغات دیجیتالی

به کلیه تبلیغاتی اطلاق می شود که به صورت برخط انجام می پذیرد و شامل انواع متعددی است همچون :

تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از پرمخاطب ترین نوع تبلیغات دیجیتالی است زیرا امروزه افراد بیشترین زمان اوقات بیکاری خود را در این شبکه ها به سر می برند.

تبلیغات در سایت های پربازدید بدین شکل است که سایت ها مبلغی از تبلیغ کننده دریافت می کنند و به ازای آن مبلغ نام یا محتوای تبلیغاتی را طی یک بازه زمانی مشخص در سایت خود به نمایش درمی آورند که می تواند به شکل تبلیغات به ازای کلیک یا انتشار بنر تبلیغاتی در بخشی از صفحات سایت باشد.

تبلیغات در گوگل نیز بسیار مفید است زیرا گوگل جزء پرمخاطب ترین موتورهای جستجو است و دارای ابزارهایی است که می تواند تبلیغات مفیدی را به نمایش بگذارد.

تبلیغات موبایلی نیز بخشی از تبلیغات دیجیتالی است که از طریق مختلف همچون پیامک، کلیک، نصب اپلیکیشن ها و بازی های موبایلی انجام می پذیرد .

با استفاده از تبلیغات ایمیلی تولید کنندگان می توانند با ارسال ایمیل خریداران را از محصولات و خدمات خود آگاهی دهند و در واقع ایمیل پل ارتباطی مابین تولید کننده و مصرف کننده است.

تبلیغات در رسانه های ارتباط جمعی

همچون تبلیغات در رادیو و تلویزیون

تبلیغات چاپی

دسته اول انتشارات هستند که می تواند شامل چاپ روزنامه، ماهنامه، سالنامه، مقالات و مجلات باشد.

دسته دوم از تبلیغات چاپی شامل چاپ تراکت و بروشوهایی است که شما از طریق آنها می توانید محتوای تبلیغاتی خود را منتشر کنید .

دسته سوم شامل چاپ کاتالوگ محصولات است که شما بدین طریق می توانید محصولات خود را همراه با تصاویر، مزایا و ویژگیها، به عموم مشتریانتان معرفی نمایید.

دسته چهارم از تبلیغات چاپی شامل چاپ فلکس است که منجر به نمایش تابلو فلکسی می شود.

دسته پنجم از تبلیغات چاپی شامل چاپ بنر می باشد . بنرها به عنوان تبلیغات چاپی و تبلیغات محیطی کاربردهای فراوانی دارند.

 دسته ششم از تبلیغات چاپی شامل چاپ بیلبورد، استرابورد تبلیغاتی و لمپوست بنر است.

 دسته هفتم از تبلیغات چاپی لایت باکس است که محتوای چاپ شده در داخل باکس به شکل بانور و یا بدون نور به اجرا در می آید .

سمپلینگ

تبلیغات سمپلینگ تکنیک موثری از روش های تبلیغاتی است که توسط افراد آموزش دیده به نام سمپلر در فضای شهری اجرا می شود . نحوه کار بدین شکل است که افراد باتجربه سمپلر با ظاهری آراسته و شیک و با تسلط بر مزایا، معایب و هر آنچه که نیاز است در مورد محصول به مشتری توضیحاتی ارائه می دهد.

افراد سمپلر با ظاهر شدن در مکان های متعدد و با ارائه یک محصول واقعی به مشتریان، از آنها می خواهند که محصول را تست کنند و اگر قابل تست نباشد کاتالوگی از محصول را نمایش می دهند و مشتریان را امجاب می کنند که آن محصول را خریداری نمایند.

تابلوسازی

تابلوسازی یکی دیگر از روش های تبلیغات محیطی است که به سه شکل متفاوت اجرا می شود :

  • تابلو مغازه
  • تابلو شرکتی
  • تابلو فروشگاهی

هر یک از این تابلوها را می توان با استفاده از متدهای ذیل اجرا نمود :

  • تابلو چلنیوم
  • تابلو وکیوم
  • تابلو استیل
  • تابلو بنری
  • تابلو پولکی
  • تابلو فلزی
  • تابلو لاسوگاسی
  • تابلو یونولیتی
  • تابلو پیکسلی

دیوار نویسی و نقاشی دیواری

دیوارنویسی و نقاشی دیواری با کسب مجوز از ارگان مربوطه به اجرا در می آید و در صورتی که به شکلی زیبا طراحی شود می تواند نگاه هر بیننده ای را معطوف نماید.

 دستگیره های تبلیغاتی

در داخل اتوبوس های شهری و بین شهری بر روی دستگیره ها، طرح های تبلیغاتی درج می شود که در صورت جذاب بودن می تواند تاثیر شگرفی داشته باشد.

 استیکرهای سه بعدی

استیکرها برچسب هایی هستند که بر روی زمین، دیوار و سقف اجرا می شوند و اگر بدرستی و به شیوه ای مدرن و جذاب طراحی شود، می تواند بینندگان را حیرت زده نماید.

تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده

تابلوهای تبلیغاتی بر روی پلها نصب می شوند و سرنشینان اتومبیل ها نظاره گر اصلی آنها هستند .

حروف چلنیوم دوبل لبه پانچی
حروف چلنیوم دوبل لبه پانچی

 

 فنون تبلیغات و بازاریابی

هر روش تبلیغاتی که برای معرفی محصولات و خدمات انتخاب کنید، اصول و مبانی تبلیغات و بازاریابی مختص به خود را دارند و شما می بایست برای موفقیت، آن اصول را طوری بکار ببندید که یونیک باشد و یک ایده جدید در آن بکار رفته باشد که مشتریان را به سوی شما بکشاند.

 فعالیت هایی که بخش مدیریت تبلیغات شهری برعهده دارند، کدامند؟

1) ساماندهی و اجرای مناسب تبلیغات در سطح شهر

2) نظارت بر نحوه انجام تبلیغات در سطح شهری

3) نظارت بر سیستم تبلیغات شهری که در حوزهای متعدد تابلوهای صنفی و تجاری موجود است.

4) اخذ عوارض تبلیغاتی

5) صدور مجوزهای لازم جهت اجرای تبلیغات شهری

6) کسب درآمد از طریق اجرای تبلیغات شهری و نظارت برعملکرد درست آنها

7) شناخت بازار و اصول روانی تبلیغات همچنین آشنایی کامل با کلیه قوانین و مقرارات فنی و طبقه بندی آن، مواضع اجرایی، اصول و قواعد پیاده سازی و فرهنگی

وظایف مدیریت تبلیغات شهری

  1. اعمال خط مشی ها جهت اجرای تبلیغات شهری و ایجاد چشم اندازهای زیبا با تبلیغات
  2. تالیف آیین نامه ها و دستورالعمل های مالی مرتبط با تبلیغات و ایفای آنها به فعالان سازمانی و اصناف
  3. بستن قراردادهای اجرایی تبلیغاتی و دریافت هزینه تبلیغات و نظارت بر نحوه عملکرد آنها
  4. اجرای مناسبت های فرهنگی، ملی، مذهبی در سطح شهر
  5. شناسایی و تاسیس بانک اطلاعات که این بانک می تواند شامل مواردی همچون آمار سازمان ها، ارگان ها، واحدها و بنگاه های دولتی و خصوصی باشد.
  6. نظارت بر نحوه اجرای تبلیغات در سطح شهر و عدم خدشه دار نمودن فضای شهری

مزایای تبلیغات و بازاریابی

  1. تبلیغات معرف محصولات و خدمات تولید کنندگان به عموم مصرف کنندگان هستند.
  2. تبلیغات سبب جذب مشتریان جدید می شوند.
  3. تبلیغات مشتریان قدیمی را حفظ می کنند و در صورت فراموشی، نام برند شما را برای آنها یادآوری می کنند.
  4. تبلیغات سبب فروش بیشتر و درنتیجه کسب سود و درآمد بهتر می شود.
  5. تبلیغات برای مکان کسب شما اعتبار به همراه می آورد.

 مدیریت تبلیغات شهری چه نوع تبلیغاتی را منع می کند و برای آنها جریمه صادر می نماید؟

  1. تبلیغاتی که مغایر با عقاید رسمی کشور باشد.
  2. تبلیغاتی که به طور صریح تبلیغات مشابه را زیر سوال ببرد.
  3. تبلیغاتی که در مکان نامناسب اجرا شده باشد.
  4. تبلیغاتی که موجبات توهین به آداب و رسوم اقلیت ها، قومیت ها، لهجه ها و گویش ها را فراهم سازد.
  5. تبلیغاتی که به منابع طببیعی و محیط زیست صدمه وارد نماید.
  6. استفاده از نوشته ها و تصاویر غیر معقول
  7. استفاده از پوشش و آراستگی نامناسب در شخصیت هایی که بر روی تبلیغات به نمایش درآمده اند.
  8. تبلیغات باید به گونه ای اجرا شوند که تولیدات داخلی را بی ارزش جلوه نکند.

نتیجه گیری

در یک جمع بندی کلی می توان گفت که هیچ روش تایید شده ای در زمینه ساخت و احداث تابلوهای تبلیغاتی موجود نیست و با توسعه دامنه تبلیغات و و نیاز به اطلاع رسانی و پیچیده تر شدن روشهای ساخت تابلوهای شهری و با روی کار آمدن تکنیک های جدید تبلیغات محیطی، نیاز به متخصصان، مهندسان و مشاوران در جهت ارتقای سطح آموزشی بیش از پیش احساس می شود.

گروه تبلیغاتی سامان با کادری مجرب و متخصص، مشاوره لازم را جهت زمینه سازی تبلیغات موثرتر و بهبود درآمد و دستیابی به سود بیشتر، در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع روش های تبلیغاتی به عموم مشتریان ارائه می نماید.